Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 13:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

culpa en opzet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

De enige zinnige definitie van culpa is schuld als bestanddeel. Gebruik je een andere definitie, dan kun je het begrip culpa niet meer gebruiken waarvoor het bedoeld is: redeneren over schuld als bestanddeel.
....

De twee theorieën zijn natuurlijk:
1. opzet impliceert schuld (behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond);
2. schuld houdt op waar opzet begint.

Culpa = schuld als bestanddeel, akkoord.

Hoe moet ik hier woord schuld in jouw theorieë begrijpen dan? Moet ik dan lezen schuld als bestanddeel? Dus opzet impliceert schuld als bestanddeel? En schuld als bestanddeel houdt op waar opzet begint? Dat volg ik niet. Ik twijfel nog steeds of je schuld wel gebruikt in de zin van culpa of dat je de verschillende betekenissen van schuld door elkaar gebruikt. Ben je het met me eens dat schuld in verschillende betekenissen kan worden gebruikt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb het uiteraard over schuld in de zin van culpa.

bona fides schreef:
Dat begrijp ik niet, want ik heb het in deze draad uiteraard alleen over schuld als bestanddeel.

Leg eens uit waar mijn gebruik van "schuld" in deze draad hier niet mee in overeenstemming is.

Quote:
En schuld als bestanddeel houdt op waar opzet begint?

Dat is wat de OU en jij zeggen. En wellicht is de HR ook die mening wel toegedaan, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
En schuld als bestanddeel houdt op waar opzet begint?

Dat is wat de OU en jij zeggen. En wellicht is de HR ook die mening wel toegedaan, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

Wat ik heb gezegd is dat als culpa bewezen wordt, niet tegelijkertijd opzet bewezen kan worden en vice versa. Dit heb ik gesteld omdat de OU dat inderdaad leert aan haar studenten. De redenatie erachter is dat het twee verschillende begrippen zijn die zich onderscheiden door het weten of niet weten. Dit laatste kan niet tegelijkertijd voorkomen en derhalve kan opzet en culpa ook niet tegelijkertijd voorkomen in de zin van tegelijkertijd bewezen worden dat zowel van opzet als van culpa sprake is. Zo bezien is dit dogmatisch onmogelijk. Waar hem de essentie is van wat dan geweten wordt of niet geweten wordt, daar gaat de OU ook nog op in, maar daar komen we in deze discussie tot nu toe niet aan toe. Als je me vraagt waar nu exact de "grens" ligt tussen voorwaardelijke opzet en culpa volgens dit OU-leerstuk dan kan ik daar ook nog op ingaan.

Overigens ben ik het met je eens over wat je een aantal berichten terug zei voor zover je wilde beweren dat bewuste schuld ook culpoos kan zijn. Je kan nu onderscheiden tussen onbewuste schuld, bewuste schuld en voorwaardelijke opzet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Als je me vraagt waar nu exact de "grens" ligt tussen voorwaardelijke opzet en culpa volgens dit OU-leerstuk dan kan ik daar ook nog op ingaan.

Over waar die grens precies ligt hoeven we het hier denk ik niet te hebben. Er ligt ergens een (onder)grens voor opzet, en dat is volgens "theorie 2" en de OU-visie de (boven)grens voor schuld. Ofte wel, schuld houdt op waar opzet begint.

Volgens "theorie 1" wordt schuld niet begrensd door die ondergrens voor opzet. Schuld kan dan deels overlappen met opzet.

Ik zie geen dwingend argument voor theorie 1 of theorie 2. De complicatie die theorie 2 oplevert is dat het argument "ik deed het met opzet" een bewijsverweer oplevert wanneer slechts dood door schuld ten laste is gelegd. In de praktijk zal er vermoedelijk geen advocaat zijn die dit argument durft te gebruiken, want voor je het weet is de tll aangepast.

Het zou interessant zijn als een kroongetuige een keer in ruil voor zijn getuigenis de toezegging krijgt dat er in zijn eigen zaak slechts dood door schuld ten laste zal worden gelegd. De kroongetuige zou dan zonder al te veel risico zich op het standpunt kunnen stellen dat er geen sprake was van schuld, omdat hij opzettelijk heeft gehandeld. Niet een erg waarschijnlijk scenario, maar in ieder geval theoretisch denkbaar.

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In T&C Strafrecht:
Quote:
Aard van de schuld
Schuld (culpa) vormt in al de artikelen van het tweede boek waarin deze uitdrukking voorkomt, een zuivere tegenstelling met opzet - de dader heeft dus niet minder gewild, maar niet gewild - aan de ene en met puur toeval (casus) aan de andere kant. Het is een positief, geen bloot negatief begrip. De afwezigheid van opzet brengt het bestaan van schuld niet mee. Geen delictum culposum zonder bewezen schuld bij de dader.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds