Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding arbeidsovereenkomst bij dringende reden (7:685)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 16:43    Onderwerp: Ontbinding arbeidsovereenkomst bij dringende reden (7:685) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Stel: een profsporter presteert structureel ondermaats, dit kan een ontslag rechtvaardigen langs de weg van ontbinding, zie bijvoorbeeld: Ktr. Utrecht 5 december 2007, JIN 2008, 290 (m.nt. Van Veen). De grondslag van ontbinding in casu is: veranderingen in de omstandigheden.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om dit structureel ondermaats presteren te stoelen op de dringende reden als bedoeld in art. 7: 685 BW?

M.i. is dit niet mogelijk omdat ernstig getwijfeld kan worden aan de subjectiviteit van de dringende reden (inmiddels, na enig onderzoek twijfel ik meer aan de objectiviteit van de dringende reden)

De objectieve dringende reden kan, m.i., gevonden worden in de opsomming van artikel 7: 678 BW lid 2; '(...) in ernstige mate de bekwaamheid of ongeschiktheid blijkt te missen(...)'.

Bij voorbaat dank voor alle commentaar.[/i]

Laatst aangepast door MartijnSUB op do 09 dec 2010 18:40, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 16:25    Onderwerp: Ontbinding arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Allereerst: ik vind de genoemde uitspraak van de rechtbank Utrecht best hard; ontbinding zonder ontbindingsvergoeding. Helaas heb ik de noot van Van Veen niet. Ik heb sterk de indruk dat deze wielrenner aan het reïntegreren was na ziekte. Opmerkelijk vind ik dan ook de volgende overweging van de kantonrechter:
R.o. 8 “Of dit nu door een gebrek aan inzet komt en/of een gevolg is van de valpartij begin 2006 en de ziekte van Pfeiffer daarna moet in deze procedure in het midden blijven.”
Ik denk, dat het wél van belang is te onderzoeken of het disfunctioneren samenhangt met ziekte, omdat de rechter op grond van art. 7:685 lid 1 BW moet onderzoeken of het verzoek geen verband houdt met het bestaan van een opzegverbod (i.c. dus art. 7:670 lid 1 BW).

Over de vraag of ontbinding wegens een dringende reden ook mogelijk ware geweest:
- Het is de rechter die bepaalt op welke grond ontbonden wordt.
- Vereiste van objectief dringende reden: inderdaad kan aansluiting gezocht worden bij art. 7:678 lid 2 sub b BW.
- Vereiste van subjectief dringende reden: voor de ontbindingsprocedure gaat het volgens Van der Grinten te ver om de eis van onverwijldheid te stellen, zoals bij ontslag op staande voet (W.C.L. Van der Grinten, ‘Arbeidsovereenkomstenrecht’, Kluwer, Deventer 2005, p. 419). Voldoende is, wanneer de gronden recente feiten betreffen. Ook aan dit vereiste kan voldaan zijn.
- Art. 7:677 lid 3 BW Aangezien in geval van ontbinding wegens dringende redenen op grond van art. 7:685 lid 1 io. lid 2 BW, de werkgever daarnaast een vordering tot schadevergoeding (bij opzet of schuld van de werknemer) kan instellen, moet er denk ik meer aan de hand zijn dan louter disfunctioneren wegens blessure of ziekte. In genoemde uitspraak van de Ktg. Utrecht wist de wielrenner bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst niet dat hij later zou gaan functioneren, dus valt hem ook niet te verwijten dat hij daaromtrent niets gezegd heeft. Zou de werknemer wel op de hoogte zijn van een bij hem bestaand gebrek waardoor hij niet aan de verwachtingen zou gaan voldoen en hij dit verzwijgen, dan is er denk ik wel grond voor ontbinding wegens dringende redenen.

Ik ben benieuwd naar andere reacties.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
-------------------------------------------
Mat. 7:7-8 ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.”
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

excuses, in de laatste zin van de vorige reactie staat "functioneren", dit moet zijn: "disfunctioneren".
MartijnSUB

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2010 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Allereerst: ik vind de genoemde uitspraak van de rechtbank Utrecht best hard; ontbinding zonder ontbindingsvergoeding.

Mee eens, er is ook veel kritiek op deze uitspraak, zie bv. JAR Verklaard 2008/2 en TvSR 2009/3.

Quote:

(...) moet er denk ik meer aan de hand zijn dan louter disfunctioneren wegens blessure of ziekte. In genoemde uitspraak van de Ktg. Utrecht wist de wielrenner bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst niet dat hij later zou gaan disfunctioneren, dus valt hem ook niet te verwijten dat hij daaromtrent niets gezegd heeft. Zou de werknemer wel op de hoogte zijn van een bij hem bestaand gebrek waardoor hij niet aan de verwachtingen zou gaan voldoen en hij dit verzwijgen, dan is er denk ik wel grond voor ontbinding wegens dringende redenen.

Een verwijt aan de kant van de werknemer is geen vereiste. Zie NJ 2003, 523. Derhalve denk ik dat het antwoord lastiger is te geven.

Bij de beoordeling van de vraag of sprake is van een dringende reden als vereist voor ontslag op staande voet, moeten de omstandigheden van het geval in aanmerking worden genomen, onder welke de aard en de ernst van hetgeen de werkgever als dringende reden aanmerkt, en verder onder meer de aard van de dienstbetrekking, de duur ervan en de wijze waarop de werknemer de dienstbetrekking heeft vervuld, alsmede de persoonlijke omstandigheden van de werknemer, zoals zijn leeftijd en de gevolgen die het ontslag op staande voet voor hem zou hebben. Ook als de gevolgen ingrijpend zijn, kan de slotsom zijn dat een onmiddellijke beëindiging van de arbeidsovereenkomst gerechtvaardigd is. (NJ 2003, 174).

M.i. is dit het antwoord op de vraag.

Ik denk dat het moeilijk is om een rechtsvraag als bovenstaande in abstracto te beantwoorden omdat bij de vraag of een dringende reden gerechtvaardigd is altijd uitgegaan dient te worden van alle feiten en omstandigheden in de specifieke casus.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 11:03    Onderwerp: Ontbinding arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Bedankt voor genoemde arresten en het opfrissen van mijn geheugen.
- Ten aanzien van de dringende reden ken ik het arrest: HR 12 februari 1999, JAR 1999, 102 (Schoenmaker), r.o. 4.4.
- Ten aanzien van het verwijt ken ik het arrest: HR 29 september 2000, JAR 2000, 223 (Van D./Nutricia), r.o. 3.3.

En: “de omstandigheden van het geval”, even vergeten, maar inderdaad doorslaggevend. Toch vraag ik mij af of er geen factoren aan te geven zijn die het onderscheid maken tussen of sprake is van een dringende reden, of gewijzigde omstandigheden. Dat is van belang, gelet op het verschil in rechtsgevolgen (naast ontbindingsvergoeding/schadevergoeding, ook verlies van WW bij dringende reden). Ik vraag me af op grond waarvan de kantonrechter in de genoemde uitspraak geoordeeld heeft dat sprake is van gewijzigde omstandigheden en niet van een dringende reden.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
-------------------------------
Zacharias 9:9 Juich, inwoners van Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde, stad op de Sion. Kijk! Daar komt je Koning, Hij komt naar je toe. Hij is rechtvaardig en brengt bevrijding.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds