|
Auteur |
Bericht |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 07 apr 2010 21:42 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"] komodo schreef: | De volgende zin kom ik ook nog tegen:
rechtbank schreef: | Van velerlei kanten blijkt dat [slachtoffer] zeer betrokken was bij het wel en wee van haar medemens en zij, ondanks haar nog jeugdige leeftijd, een bron van inspiratie vormde voor anderen om hulp te bieden daar waar het nodig was. Ook in dat opzicht zal haar gemis invoelbaar zijn. |
Relevant voor de strafoplegging? Ik hoop het niet, maar gelet op de positie van deze opmerking in het vonnis... | Helemaal mee eens. Het zou buitengewoon eng zijn als de rechter (op een subjectieve manier) de waarde van mensenlevens verschillend zou gaan waarderen.. Ik ga alvast maar wat vrijwilligerswerk doen... |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 07 apr 2010 22:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
De volgende zin kom ik ook nog tegen:
rechtbank schreef: | Van velerlei kanten blijkt dat [slachtoffer] zeer betrokken was bij het wel en wee van haar medemens en zij, ondanks haar nog jeugdige leeftijd, een bron van inspiratie vormde voor anderen om hulp te bieden daar waar het nodig was. Ook in dat opzicht zal haar gemis invoelbaar zijn. |
Relevant voor de strafoplegging? Ik hoop het niet, maar gelet op de positie van deze opmerking in het vonnis... |
Ik denk het wel, eigenlijk. Ook in samenhang met het gedrag van de dader na de doodslag, waarbij de rechtbank het stilzwijgen de dader aanrekent. Deze rechtbank laat de gevoelens van de maatschappij wel erg doorklinken in de strafmaat, zo lijkt het. |
|
|
|
 |
lhovius
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 10:49 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor jullie inbreng. Ik ga vermoeden dat de praktijk van strafrecht inderdaad los gaat zweven van de theorie. Logisch als het publiek (en dus politici) zich gevoelsmatig steeds minder herkent in de theoretische uitgangspunten en bijbehorende strafmaat.
Je kunt het wel eng vinden dat straffen zwaarder worden als de dader zijn mond houdt en het slachtoffer een lief mens was, en het is natuurlijk ook eng vanuit rechtstheoretisch oogpunt, maar het is ook een gegeven dat het publiek dat in haar duiding van de ernst meeneemt.
Ergo: ik stel een grondige herbezinning op de uitgangspunten van ons strafrecht voor. Inclusief herbezinning op "voorbedachte rade". Misschien kunnen we meer met de termen "aforethought" en "premeditated", omdat die ook een driedeling ipv tweedeling toelaten?
Want dat voorbedachte rade hier niet is bewezen is vanuit lekenoogpunt echt onbegrijpelijk. Stel dat je kunt bewijzen (verdachte liegt alles aan elkaar) dat Joanne hem een rotschop tegen zijn schenen heeft gegeven, waardoor hij eventjes "out" was. Misschien maar 5 seconden. Dan verandert het gelijk het misdrijf in "moord" en de maximale strafmaat naar levenslang? Leg dat maar eens uit aan een leek zoals ik.
Overigens dat wurgen 5 minuten duurt: ik ga ervan uit dat Ehsan de luchtpijp van Joanne heeft dichtgeknepen, niet haar halsslagaders. In dat laatste geval was ze namelijk gelijk bewusteloos geraakt en het rechtbankverslag wijst daar niet op. Dood door verstikking duurt enige minuten (kijk maar hoe lang je onder water kunt zwemmen). Bovendien drukken ongeoefende mensen meestal niet gelijk de luchtpijp dicht, die techniek is anders dan je b.v. in vechtfilms ziet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 1:18 Onderwerp: |
|
|
Het recht is zoekende.
Meehelpen zoeken is dus een goed ding.
Net zoals mensen vergaat, veranderd het recht nauwelijks of langzaam. Fouten zitten er ook in. Zolang er nog mensen zijn die veranderingen op z'n plaats vinden, is het recht in beweging. En komen er nieuwe fouten en verbeteringen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 3:17 Onderwerp: |
|
|
lhovius schreef: | Ergo: ik stel een grondige herbezinning op de uitgangspunten van ons strafrecht voor. Inclusief herbezinning op "voorbedachte rade". Misschien kunnen we meer met de termen "aforethought" en "premeditated", omdat die ook een driedeling ipv tweedeling toelaten? |
Jij hebt kritiek op de feitenvaststelling door deze ene rechter. Hij acht niet bewezen dat er een moment van berading is geweest, jij bent van mening dat dit uit de daad van het wurgen volgt.
Aangenomen dat jij hierin gelijk hebt: op geen enkele manier roept deze "fout" van de rechter (of van het OM dat heeft verzuimd de rechter hierop te wijzen) om een "grondige herbezinning" van de uitgangspunten van ons strafrecht.
Quote: | Want dat voorbedachte rade hier niet is bewezen is vanuit lekenoogpunt echt onbegrijpelijk. Stel dat je kunt bewijzen (verdachte liegt alles aan elkaar) dat Joanne hem een rotschop tegen zijn schenen heeft gegeven, waardoor hij eventjes "out" was. Misschien maar 5 seconden. Dan verandert het gelijk het misdrijf in "moord" en de maximale strafmaat naar levenslang? Leg dat maar eens uit aan een leek zoals ik. |
Nu draai je het weer om... Maar goed.
Hoe dan ook, ik begrijp werkelijk niet wat je probleem is met de gedachte dat het voor de strafmaat relevant is dat iemand de tijd heeft gehad om zich op zijn daad te bezinnen. Ik denk niet dat veel leken hier moeite mee hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|