Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 15:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

discussie-vervolg, VVE buitenspel zetten, via BW 5:113 lid 5
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 4:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De door opposanten bedoelde 'omweg' is NIET, het rechtstreeks leden aanspreken, ipv leden-via-de-VVE, maar WEL, het door gemeente, een civiel rechtsmiddel gebruiken, naast een bestuurs-rechtsmiddel, om het bestuursrechtmiddel-resultaat langs civiele weg alsnog te kunnen bereiken, als het bestuursrechtsmiddel mislukt.
Of zo'n dubbele rechtszaak, rechtmatig/redelijk/billijk/behoorlijk bestuur is, kan wellicht eveneens als grief aan het hof worden voorgelegd, omdat het m.i. in elk geval alvast niet de schoonheidsprijs verdient.

De rechter spreekt zichzelf ook tegen. In conventie wordt immers gesteld, dat het dwangbevel aan de VVE uitgereikt had moeten worden.
Logischerwijs zou ik dan zeggen: Laat de gemeente dat dan alsnog doen!
Dat lost dan tevens alle, in mijn vorige reactie genoemde bezwaren op..
Dat gemeente de confrontatie met de VVE wil vermijden lijkt duidelijk..

En over bw 5:126 lid 3 zegt die rechter ook niets, daar waar die ledenaansprakelijkheid volgens die rechter toch 'rechtstreeks uit de wet voortvloeit..' dus dat moet het hof dan maar doen, met dan hopelijk een andere beslissing, want wat heb je aan wetten, zoals bw 5:126 lid 3, als ze toch niet (door de gemeente) toegepast moeten worden..
Verder wijst de rechter oa de 15% ex btw incassokosten, die deel uitmaken van de ledenvorderingen af.
Ja! maar dat werkt dan alleen maar door, naar dit groepje opposanten, waar andere leden, bij wie al bestuursdwang inclusief! incassokosten is toegepast, niets aan hebben..
Dat zou die rechter toch ook moeten begrijpen..

En ook de 15% beheerskosten, en ook nog andere zaken, staan bij deze rechter terzake van de VVE-schuld dus nog ter discussie en werkt eveneens dus niet door naar alle leden, maar enkel naar opposanten..

Ik kan er dus niets anders van maken, dan dat er per vonnisdatum 27-1-2010 terzake van de vermeende verenigingsschuld in de zin van bw 5:113 lid 5 dus nog geen DEELBARE verenigings-HOOFDSCHULD bekend is, alleen al, vanwege genoemde VVE-schuld-componenten die nog vastgesteld moeten worden, waarbij alweer!, de VVE buitenspel wordt gezet.
In zo'n stadium is ledenincasso, al op voorhand, onrechtmatig..

Als ik opposant was, zou ik wraking vragen, nu er nog geen eindvonnis is

Vraagje: Kan evt. ook de VVE-bestuurder, namens VVE en/of namens de gezamelijke leden, als (vermeend) derde belanghebbende in deze zaak, om genoemde wraking van die rechter vragen, ivm de via internet aan de VVE bekend geworden genoemde gerechtelijke overwegingen, die in kennelijke strijd zijn met de VVE-splitsingakte en oa BW 5:126 lid 3?

Aan een wrakingsprocedure zitten geen kosten dus wellicht geldt dan voor VVE, VVE-leden en VVE-bestuur 'baadt het niet dan schaadt het niet'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen we on topic blijven? De vraag was of het systeem van verplichte deelname aan verenigingen van eigenaren in strijd komt met de Europeesrechtelijke waarborgen die aan (negatieve) verenigingsvrijheid zijn gesteld. Ik heb nog geen weerlegging gezien van TS op de antwoorden die hierop reeds zijn verschenen. Ik ben wel benieuwd of TS hiertoe in staat is of wellicht is de vraag al voldoende beantwoord?

Met andere woorden: ik vind het ook heel jammer dat steeds nieuwe draden worden geopend voor een en dezelfde zaak. Nog vervelender vind ik het dat andere draden door dit onderwerp worden verminkt. Een en ander komt op mij over als een egocentrische handelswijze van TS.
xs

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanwege de kritiek van een 2-tal klagers heb ik het onderwerp aangepast.

Wel vind ik de meegekregen kwalificaties onnodig, temeer, daar mijn draadje in de 'hoofdzaak', al ruim 50.000 keer is opgevraagd, en dus blijkbaar in een behoefte voorziet, wellicht van andere benadeelde leden.

Ik denk, dat advocaten-eigenbelang hierbij een rol speelt, bijv. vanwege omzetverlies aan onnodige leden-rechtszaken, als de leden en/of de VVE t.z.t misschien gelijk krijgen, dat VVE-crediteuren, de VVE niet mag omzeilen.

Liever zou ik daarom antwoord krijgen op mijn laatste vraag.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Ik denk, dat advocaten-eigenbelang hierbij een rol speelt, bijv. vanwege omzetverlies aan onnodige leden-rechtszaken, als de leden en/of de VVE t.z.t misschien gelijk krijgen, dat VVE-crediteuren, de VVE niet mag omzeilen.

Liever zou ik daarom antwoord krijgen op mijn laatste vraag.

Ik denk dat je niet veel antwoorden gaat krijgen als je potentiële antwoordgevers bij voorbaat al van eigenbelang gaat beschuldigen.

Alleen een partij bij de zaak kan een rechter wraken. Een derde kan dus geen brief insturen dat hij graag de rechter in andermans zaak wil wraken.

Waarom je de rechter zou willen wraken in de zaak die je hierboven schetst, ontgaat me volledig. Wat doet hij voor partijdigs? Als de rechter feiten of rechtsregels negeert, moet je in hoger beroep. Je wraakt als hij oneerlijk handelt.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik betreur vooral dat je niet inhoudelijk reageert op een inhoudelijke reactie, terwijl je vervolgens in je latere posts wel je oorspronkelijke standpunt als juist blijft herhalen. Dat maakt het niet tot een discussie, maar tot een monoloog met onderbrekingen.

Misschien is het dan beter dat we je niet meer onderbreken...
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Ik betreur vooral dat je niet inhoudelijk reageert op een inhoudelijke reactie, terwijl je vervolgens in je latere posts wel je oorspronkelijke standpunt als juist blijft herhalen. Dat maakt het niet tot een discussie, maar tot een monoloog met onderbrekingen.

Misschien is het dan beter dat we je niet meer onderbreken...

ROFLMAO

Laatst aangepast door StevenK op zo 28 mrt 2010 15:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Vanwege de kritiek van een 2-tal klagers heb ik het onderwerp aangepast.

Dan lijkt het me tijd om deze draad door een moderator te laten sluiten. Er is al een draad over dit onderwerp. (Een stuk of 10 zelfs.)

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. veel ijdel gepraat; beter dus, eerst hof laten oordelen over mijn grieven.
Rechter is lijdelijk in NL, en daarom zijn mijn genoemde grieven in genoemd LJN nog niet overwogen kunnen! worden.
Alleen Arnout Engelfriet (AO) antwoordt hier dus rationeel en steekhoudend, waarvoor mijn dank.
Misschien kan/wil AO ook advies geven, wat het VVE-bestuur nu kan of moet doen, nu via de rechtstreekse ledenincasso, de VVE is omzeild.

Vreemd vind ik wel, dat de 'omweg-misslag' van BF, in zijn reactie van 28-3-2010 van 2.37 uur, waarop ik BF hier al heb aangesproken, zijnde een onjuist 'bewijs' van BF, dat de gemeente, direct de leden mag aanspreken, bij geen! van mijn critici, vragen of reacties heeft opgeroepen.. Het lijkt mij daarom redelijk, dat BF zijn onjuiste 'bewijs-grondslag' eerst rectificeert, alvorens om sluiting van dit draadje te gaan vragen.

Sluiten van dit draadje mag overigens best van mij, als de moderator daar goede redenen voor meent te hebben.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
ROFLMAO

xs schreef:
Alleen Arnout Engelfriet (AO) antwoordt hier dus rationeel en steekhoudend, waarvoor mijn dank.

Het 'rollen over de vloeren lachend mijn kont af' was niet de kernbedoeling van mijn post; ik was (en ben) oprecht teleurgesteld dat mijn vol overtuiging en met de beste bedoelingen aangevoerde argumenten kennelijk onbelangrijk zijn. Ik vind het respectloos dat je mensen om hun mening vraagt en vervolgens niet eens gemotiveerd die mening betwist, maar gewoon je eigen standpunt herhaalt en veronderstelt dat iedereen hier maar vooringenomen is.

Verder vind ik het prima om voor een nieuw aspect van dezelfde zaak een andere draad te openen, maar dan ook vooral voor dat ene aspect. Als het aspect niet los te zien is van de rest van de zaak past het beter in dezelfde draad, zodat mensen eenvoudig kunnen teruglezen wat er al gezegd is.

Het gebruik van HOOFDLETTERS in een betoog wekt een (misschien onterechte) indruk van agressie, wat niet bijdraagt aan de motivatie om inhoudelijk te reageren.

Kortom: ik wil best discussiëren, maar word daarbij wel graag met respect behandeld.

Leeftijd: 48
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een burgerrecht, is oa het recht, om zich in een vereniging te mogen verenigen

“Vereniging” zoals in het vrijheid van vereniging dat (onder andere) in het europees verdrag voor de rechten van de mens is opgenomen, ziet niet op de rechtsvorm vereniging maar om het recht om samen te komen, te vergaderen, binnen de kaders van het recht te betogen en dergelijke.
Dit burgerrecht geeft geen grond om je te verzetten tegen lidmaatschap van rechtswege vanwege een bepaalde eigenschap. Bij een VVE is deze eigenschap het eigenaar zijn van een betreffend appartement. Andere voorbeelden zijn beroepen waarbij je verplicht lid moet zijn van een beroepsorganisatie, zoals bij advocaten en architecten het geval is.

Ik kan geen Europese verklaring, verordening of richtlijn voor de geest halen waarin verplicht lidmaatschap bij een vereniging zou zijn verboden.

Quote:
Een Rechtspersoon is oa om prive-personen financieel af te schermen. Is het EU-rechtmatig, om in een VVE, de beschermende werking die een Rechtspersoon haar leden behoort te bieden, te doorkruisen.

De indeling in rechtspersonen, met de daaraan gekoppelde rechten en plichten, verschilt van lidstaat tot lidstaat. Voor zover mij bekend is er geen enkele EU-bepaling die lidstaten verplicht om rechtspersonen op een bepaalde manier in te richten. Met name is er mij geen uitgangspunt bekend dat rechtspersonen het vermogen van privé-personen af dienen te schermen.

Quote:
Is het EU-rechtmatig, dat genoemde, intern! bedoelde ledenkostenverdelingsregeling voor VVE-schulden, ENKEL binnen een VVE, en bij geen enkele andere vereniging, ook extern! bij de leden kan worden ge-executeerd, als de VVE als Rechtspersoon geen verhaal biedt ?

De vereniging wordt als rechtsvorm niet op europees niveau geregeld. Als zodanig zijn er ook geen europese regels die het verbieden om voor een bepaalde categorie verenigingen afwijkende regels te stellen.

Quote:
Stel, dat een woongebouw bijv. geen VVE maar een Stichting als rechtspersoon heeft.

Bij een vereniging hebben de deelnemers (leden) inspraak. Bij een stichting hebben de deelnemers (donateurs) dat niet. Omdat appartementseigenaren toch graag inspraak zullen willen hebben over wat er met hun flat en met hun geld gebeurd, ligt een vereniging meer voor de hand dan een stichting.
Een donatie bij overdracht van een appartementsrecht ten opzichte van een maandelijkse vve-bijdrage heeft als nadeel dat er heel weinig zekerheid is over de inkomsten die de organisatie in een jaar heeft. Als er 5 van de 20 huizen in een jaar worden overgedragen wordt een flink banksaldo opgebouwd, maar als er 5 jaar lang geen huis verkocht wordt neemt dat rap af.

Met betrekking tot afscherming van appartementseigenaren voor door de vve als geheel gemaakte schulden, is een vergelijking met andere huiseigenaren op zijn plaats. Het belangrijkste verschil tussen een eigenaar van een vrijstaand huis en een flatje is dat de flateigenaar de eigendom van de gehele flat deelt met de andere appartementseigenaren. Dit verschil leidt er toe dat voor de appartementseigenaren geregeld moet worden hoe er met deze gezamenlijke eigendom om moet worden gegaan. Afscherming van appartementseigenaren tegen schulden geeft echter een groot voordeel ten opzichte van een eigenaar van een vrijstaand huis die deze afscherming niet heeft. Dat voordeel volgt niet uit het verschil in eigendom.
xs

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de uitleg van ROFLMAO
Ik vind dat een moderator (als gastheer) zoiets niet behoort te schrijven.
Het is daarom mogelijk, dat u (een paar weken) niets meer van xs hoort.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 7:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Bedankt voor de uitleg van ROFLMAO
Ik vind dat een moderator (als gastheer) zoiets niet behoort te schrijven.
Het is daarom mogelijk, dat u (een paar weken) niets meer van xs hoort.

Het zou u sieren wat verder te kijken dan uw eigenbelang. Wederom presteert u het niet inhoudelijk te reageren, maar wel met een drogreden ons te melden dat u in een hoekje gaat zitten grienen omdat ondergetekende, die op *andere* delen van rf.nl moderator is, iets schrijft wat u niet bevalt.

Waardeer nu eens dat er mensen zijn die inhoudelijk reageren op uw vragen en reageer daarop, in plaats van op de personen te reageren.
Bekijk de homepage
xs

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moderator=Moderator en die moet forumdeelnemers met respect behandelen

Alle forumdeelnemers die rationeel en steekhoudend op mijn bijdragen hebben gereageerd, bedank ik hierbij nogmaals.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Moderator=Moderator en die moet forumdeelnemers met respect behandelen

StevenK LOLde niet om jou maar om Laurens02. Verder mogen ook moderators best scherp reageren als mensen dingen zeggen die dat verdienen.

En het is Arnoud met een d.
xs

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. was het wel degelijk de bedoeling van moderator, om (tevens) xs te treffen.

Welke 'dingen' AO hier bedoelt weet ik niet, en hoef ik ook niet meer te weten.
Ik kan niets onrechtmatigs bedenken, enkel meningsverschillen.

Ik elk geval vind ik, (als belanghebbende), dat moderator tever is gegaan.
Daarom ga ik hier (voorlopig) geen inhoudelijke bijdragen meer plaatsen.

Verdere inhoudelijke bijdragen lijken mij ook niet meer nodig omdat iedereen het hier blijkbaar met de gemeente eens is, samenvattend:

Gemeente Rotterdam, die als Overheid, met projecten als VVE010, actieve VVE-structuren willen afdwingen, doorkruist m.i. zelf de hele VVE-structuur, als het in haar eigen kraam te pas komt, door VVE-aanschrijvingen, VVE-dwangbevelen etc, rechtstreeks naar de VVE-leden te sturen, ipv naar de VVE, p/a het VVE-bestuur.

(Soortgelijk 'verzetten' van wetgeving door gemeente rotterdam, zoals in dit draadje, ter afdwinging van lokale politieke doeleinden, blijkt ook uit de recente verlenging (en uitbreiding!) met 4 jaar, van de zogenaamde rotterdamwet, en het afdwingen door rotterdam van meer macht, om tegen VVE's op te mogen treden, ondanks dat dit controversiele onderwerpen zijn en in de prive-sfeer ingrijpen, maar die er nu toch maar even snel, met medewerking van een demissionair kabinet worden 'doorgedrukt'. )

Door rechtbankuitspraken die genoemde doorkruising VVE-regelgeving ondersteunen, al dan niet door de schuld van m.i. ondeskundige leden-advocaten, (arresten zijn er nog niet), komt de macht over de leden, terzake van leden-VVE-betaalplichten, nu dan dus niet meer bij de VVE, maar bij de VVE-schuldeisers te liggen, waardoor de leden dan, op hun beurt, wellicht goede argumenten gaan krijgen, om van de VVE(bestuurder) te eisen:
OF u dwingt af, dat de wettelijke/statutaire VVE-leden-betaal-structuur wordt hersteld, OF wij storten niets meer in de VVE-kas..

Vraag is dan, of de Overheid, een dergelijk leden-rechtsgevolg kan accepteren/incasseren, van de in dit draadje omschreven, 'gelegaliseerde' rechtstreekse ledenincasso.
Waardoor ook de leden dan dus op hun beurt, de werking van de VVE-structuur kunnen gaan doorkruisen, door voortvloeiend, dan te weigeren, nog verder, conform de splitsingakte aan de VVE te blijven doorbetalen, met alsdan als juridische leden-grondslag:
doorkruising van oa BW-wetgeving en doorkruising VVE-splitsingakte.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds