|
Auteur |
Bericht |
jupjup
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 31 mrt 2010 17:18 Onderwerp: bezwaar bij besluit |
|
|
Hallo,
Het is mij duidelijk dat niet tegen elk besluit een beroep ingediend kan worden, zoals bijvoorbeeld bij een AVV (8:2 Awb).
Echter is mij niet duidelijk of je nou tegen een besluit altijd een bezwaar in mag dienen, of dat ook daar beperkingen voor zijn. Als ik kijk in de Awb kan ik hier niets specifiek over vinden. Na wat zoekwerk ben ik echter beland op de site van de gemeente Groningen waar de zelfde beperkingen staan voor een bezwaar als voor een beroep op een besluit:
http://gemeente.groningen.nl/gemeente/beroep-en-bezwaar/bezwaar-maken
Ik weet nu echter nog steeds niet of dat wel zo is, omdat ik het niet echt bevestigd zie worden in andere bronnen.
Hierbij voor de duidelijkheid nogmaals mijn vraag:
Kan er tegen ieder besluit bezwaar gemaakt worden?
b.v.d. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 31 mrt 2010 18:51 Onderwerp: Re: bezwaar bij besluit |
|
|
jupjup schreef: | Echter is mij niet duidelijk of je nou tegen een besluit altijd een bezwaar in mag dienen, of dat ook daar beperkingen voor zijn. Als ik kijk in de Awb kan ik hier niets specifiek over vinden. |
Je moet kijken naar art. 7:1 Awb. Bezwaar is alleen mogelijk in de gevallen waarin dit artikel bezwaar voorschrijft. Dat staat inderdaad niet letterlijk in art. 7:1 Awb, maar volgt uit het systeem van de Awb, de wetsgeschiedenis, en dergelijke.
Als tegen een besluit geen beroep openstaat, is bezwaar dus inderdaad ook niet mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jupjup
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 31 mrt 2010 20:04 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reactie,
Maar is het niet zo dat artikel 7:1 slechts de bezwaarschriften betreft die voorafgaan aan beroep bij de administratieve rechter?
In principe moet het dan toch mogelijk zijn om een bezwaar aan te tekenen zonder vervolgens tegen dit besluit beroep in te stellen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 31 mrt 2010 20:18 Onderwerp: |
|
|
jupjup schreef: | In principe moet het dan toch mogelijk zijn om een bezwaar aan te tekenen zonder vervolgens tegen dit besluit beroep in te stellen? |
Je kunt er "bezwaar" boven zetten, maar dat maakt het geen bezwaarschrift in de zin van de Awb. De hoofdstukken 6 en 7 van de Awb zullen niet van toepassing zijn. Het bestuursorgaan hoeft zo'n stuk papier niet te behandelen als bezwaarschrift.
Zie ook art. 1:5 Awb: "de ingevolge een wettelijk voorschrift bestaande bevoegdheid, ...". De wet moet bepalen dat bezwaar openstaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|