Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mister b

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 13:19    Onderwerp: Ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Twee weken geleden is mij ontslag aangezegd. Waar ik werk gaat het niet zo goed en zodoende wil men de overhead inkrimpen, zo ook op mijn afdeling. Nu werk ik op een afdeling met een directe collega (net zo oud als ik) die dezelfde werkzaamheden uitvoert als ik. kortom; uitwisselbare functies.

Ik ben in dienst gekomen via detachering. Vanaf augustus 2008 werkte ik via Unique bij mijn huidige werkgever. Per januari 2009 ben ik, direct volgend op de detachering, bij de werkgever in dienst gekomen voor onbepaalde tijd. Mijn directe collega is in september 2008 direct in dienst gekomen en heeft sinds september 2009 een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Vraag; telt de looptijd van de detachering mee in de totale tijd die ik bij mijn werkgever werk alszijnde opvolgend werkgeverschap?

Nu hebben ze mij ontslagen wegens bedrijfseconomische omstandigheden, maar voor zover ik weet geldt dan 'last in first out' voor medewerkers van de dezelfde leeftijdscategorie en uitwisselbare functies. Vraag; is dat zo?

Concrete vraag i.v.m. bovenstaande; kunnen ze mij wegens bedrijfseconomische redenen ontslaan? Of is de ontslaggrond niet rechtsgeldig?

Graag jullie/een reactie. Alvast bedankt!

Groeten Bas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe gaan ze het ontslag doen? UWV of rechter? U zult eerst af moeten wachten welke argumenten worden geformuleerd, voor u deze argumenten kunt weerleggen.
Bekijk de homepage
mister b

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hebben me een beeindigingsovereenkomst gegeven, waarin opgenomen is dat het ontslag gebaseerd is op bedrijfseconomische omstandigheden. Mondeling hebben ze aangegeven dat ze mijn directe collega willen behouden, omdat zij meer werkervaring zou hebben. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik en mijn collega in een uitwisselbare functie zitten en even oud zijn. Verschil in werkervaring lijkt me geen rechtsgeldige ontslagreden, tenzij mijn collega een sleutelfunctie heeft, maar dat is niet het geval. De werkervaring binnen de organisatie en een dergelijke functie is hetzelfde.

Er zijn (nog) geen stappen ondernomen richting het UWV of kantonrechter. Ik wil de beeindigingsovereenkomst niet zomaar voor akkoord tekenen, omdat het ontslag naar mijn mening (zie ook mijn eerdere vragen) niet rechtsgeldig is. Mijn vraag is dan ook wat mijn positie is wanneer ze wel naar het UWV of de rechter stappen?

Is dit voldoende antwoord op de vraag?

Ik hoor het graag, groeten, Bas
mister b

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hebben me een beeindigingsovereenkomst gegeven, waarin opgenomen is dat het ontslag gebaseerd is op bedrijfseconomische omstandigheden. Mondeling hebben ze aangegeven dat ze mijn directe collega willen behouden, omdat zij meer werkervaring zou hebben. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik en mijn collega in een uitwisselbare functie zitten en even oud zijn. Verschil in werkervaring lijkt me geen rechtsgeldige ontslagreden, tenzij mijn collega een sleutelfunctie heeft, maar dat is niet het geval. De werkervaring binnen de organisatie en een dergelijke functie is hetzelfde.

Er zijn (nog) geen stappen ondernomen richting het UWV of kantonrechter. Ik wil de beeindigingsovereenkomst niet zomaar voor akkoord tekenen, omdat het ontslag naar mijn mening (zie ook mijn eerdere vragen) niet rechtsgeldig is. Mijn vraag is dan ook wat mijn positie is wanneer ze wel naar het UWV of de rechter stappen?

Is dit voldoende antwoord op de vraag?

Ik hoor het graag, groeten, Bas
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beëindigingsovereenkomst is er om te voorkomen dat ze naar UWV of rechter hoeven te stappen. Als in de overeenkomst een vergoeding wordt geboden die minimaal gelijk is aan de kantonrechtersformule kunt u overwegen daarmee in te stemmen.

Wordt dat niet geboden, dan zou ik in ieder geval adviseren niet in te stemmen.

Wat uw positie bij een procedure is, kan pas goed ingeschat worden wanneer de inhoud van het gehele dossier, zoals dat in de procedure ingebracht wordt, bekend is.
Bekijk de homepage
mister b

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reacties tot nu toe!

De vraag is wat de correctiefactor zal zijn? Op basis daarvan kan ik bepalen of de vergoeding in de beeindigingsovereenkomst correct is. Wanneer namelijk blijkt dat een ontslag eigenlijk nietig is, zal dit m.i. invloed hebben op de correctiefactor?

Wanneer de kans bij wijze van spreken 51% is dat de correctiefactor hoger zal zijn dan zij nu voorstellen lijkt het mij niet wijselijk de overeenkomst te tekenen. De keuze is dan aan de werkgever...naar de rechter stappen en veel kosten maken of een iets sjiekere regeling treffen waarbij minder kosten worden gemaakt.

Het dossier is minimaal, omdat er nooit iets is gezegd over mijn functioneren. Enkel positieve beoordelingen. Wat ze verder aan kunnen voeren voor een ontslag is voor mij in ieder een grote vraag...

Groeten, Bas
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mister b schreef:
Bedankt voor je reacties tot nu toe!

De vraag is wat de correctiefactor zal zijn? Op basis daarvan kan ik bepalen of de vergoeding in de beeindigingsovereenkomst correct is. Wanneer namelijk blijkt dat een ontslag eigenlijk nietig is, zal dit m.i. invloed hebben op de correctiefactor?

Wanneer de kans bij wijze van spreken 51% is dat de correctiefactor hoger zal zijn dan zij nu voorstellen lijkt het mij niet wijselijk de overeenkomst te tekenen. De keuze is dan aan de werkgever...naar de rechter stappen en veel kosten maken of een iets sjiekere regeling treffen waarbij minder kosten worden gemaakt.

Het dossier is minimaal, omdat er nooit iets is gezegd over mijn functioneren. Enkel positieve beoordelingen. Wat ze verder aan kunnen voeren voor een ontslag is voor mij in ieder een grote vraag...

Groeten, Bas

Bij de beoordeling van een voorstel moet je uitgaan van c=1 en er rekening mee houden dat als er daadwerkelijk bedrijfseconomische omstandigheden zijn een UWV ontslag je geen enkele vergoeding oplevert.
Bekijk de homepage
mister b

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortom; wanneer ik al langer bij een organisatie werk dan mijn directe collega die eenzelfde (uitwisselbare) functie heeft als ik en tevens net zo oud is als ik kan ik relatief simpel o.b.v. economische redenen ontslagen worden, zonder dat er rekening wordt gehouden met het afspiegelingsbeginsel?

Maar mocht volgens dat principe inderdaad blijken dat ze op basis van economische redenen inderdaad mijn collega hadden moeten ontslaan (lifo) en dus een 'verkeerde' keuze hebben gemaakt staat daar een c=1 voor?

Als dat zo is heb je weinig in te brengen en lijkt het erg gemakkelijk om iemand te ontslaan...raar

In ieder geval bedankt voor je reacties.

Groeten, Bas
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mister b schreef:
Kortom; wanneer ik al langer bij een organisatie werk dan mijn directe collega die eenzelfde (uitwisselbare) functie heeft als ik en tevens net zo oud is als ik kan ik relatief simpel o.b.v. economische redenen ontslagen worden, zonder dat er rekening wordt gehouden met het afspiegelingsbeginsel?

De vraag is of de werkgever in staat is een positie te presenteren dat de andere werknemer wel voorrang zou moeten hebben.
Quote:

Maar mocht volgens dat principe inderdaad blijken dat ze op basis van economische redenen inderdaad mijn collega hadden moeten ontslaan (lifo) en dus een 'verkeerde' keuze hebben gemaakt staat daar een c=1 voor?

Bij economische gronden is ook een c=1 helemaal niet vanzelfsprekend, maar aan de andere kant kan voldoende gemarchandeer met de regels leiden tot een hogere vergoeding.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds