|
Auteur |
Bericht |
S.Barghi
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 12:38 Onderwerp: Artikel 1 GW |
|
|
Ambtenaren moeten neutraliteit uitstralen daarom is het ontoelaatbaar als een ambtenaar door middel van zijn of haar kleding laat zien een bepaalde godsdienst of levensovertuiging aan te hangen..? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 15:24 Onderwerp: |
|
|
Een politieagente is herkenbaar aan zijn/haar uniform en dat is inherent aan de keuze om dit beroep uit te oefenen. Of ook GW 1? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 16:31 Onderwerp: Re: Artikel 1 GW |
|
|
S.Barghi schreef: | Ambtenaren moeten neutraliteit uitstralen daarom is het ontoelaatbaar als een ambtenaar door middel van zijn of haar kleding laat zien een bepaalde godsdienst of levensovertuiging aan te hangen..? |
Ik zie hier niet zo snel strijd met artikel 1 Gw (gelijkheidsbeginsel, verbod van discriminatie). Ook zie ik niet dat artikel 1 Gw de basis zou scheppen voor een dergelijke regel. Ik denk dat je je beter af zou kunnen vragen of iets dergelijks in strijd komt met artikel 6 Gw (vrijheid van godsdienst of levensovertuiging).
Dit is, voor zo ver je die ene zin als volwaardige vraag kan beschouwen. Dat er een vraagteken achter staat is niet alleszeggend.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 16:49 Onderwerp: |
|
|
De redenering lijkt me dat het een inbreuk op het gelijkheidsbeginsel is als je bij een gemeenteloket wordt geconfronteerd met iemand die duidelijk Christen is. Die inbreuk zie ik ook niet.
Als het in strijd zou zijn met art. 1 Gw dat je aan een ambtenaar kunt zien dat hij/zij Christen is, dan zou het ook in strijd zijn met art. 1 Gw als je aan een ambtenaar kunt zien dat hij/zij man is (of blauwe ogen heeft, of wat dan ook). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 18:43 Onderwerp: |
|
|
Artikel 1 Gw zal het dan niet zijn, maar is er geen enkel ander rechtsbeginsel dat zegt dat ambtenaren niet al te evident hun geloof of levensovertuiging moeten uitdragen? Schijn van partijdigheid vermijden bijvoorbeeld?
Ik denk dat Geert Wilders gek zal opkijken als zijn drie rechters alledrie een forse baard en tulband blijken te hebben, en na 10 minuten schorsen om tot Allah te bidden. (Hoewel het wel een mooie stunt zou zijn.) |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 20:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als het in strijd zou zijn met art. 1 Gw dat je aan een ambtenaar kunt zien dat hij/zij Christen is, dan zou het ook in strijd zijn met art. 1 Gw als je aan een ambtenaar kunt zien dat hij/zij man is (of blauwe ogen heeft, of wat dan ook). |
Blauwe ogen is weleens geprobeerd, ik meen in de jaren '40-'45. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 20:54 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Artikel 1 Gw zal het dan niet zijn, maar is er geen enkel ander rechtsbeginsel dat zegt dat ambtenaren niet al te evident hun geloof of levensovertuiging moeten uitdragen? Schijn van partijdigheid vermijden bijvoorbeeld? |
Scheiding van kerk en staat. In de vorm waarin dit beginsel in Nederland is uitgewerkt pas echter geen verbod op het uitdragen van geloof door ambtenaren. Anders zouden partijen als het CDA en de CU hier ook niet kunnen bestaan.
Alleen landen als Turkije en Frankrijk kunnen op basis van dit beginsel met enig recht het dragen van hoofddoekjes door ambtenaren verbieden. In andere landen is zo'n verbod een vorm van inconsistente schijnheiligheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lacostenr1
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: za 27 mrt 2010 23:49 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Artikel 1 Gw zal het dan niet zijn, maar is er geen enkel ander rechtsbeginsel dat zegt dat ambtenaren niet al te evident hun geloof of levensovertuiging moeten uitdragen? Schijn van partijdigheid vermijden bijvoorbeeld? |
Art. 125a ambtenarenwet geeft invulling aan hetgeen je in deze post op doelt, lijkt me.
Quote: | Artikel 125a
1. De ambtenaar dient zich te onthouden van het openbaren van gedachten of gevoelens of van de uitoefening van het recht tot vereniging, tot vergadering en tot betoging, indien door de uitoefening van deze rechten de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.
2. Het eerste lid is, voor wat betreft het recht van vereniging, niet van toepassing op het lidmaatschap van:
een politieke groepering, waarvan de aanduiding is ingeschreven overeenkomstig de Kieswet of
een vakvereniging.
3. De ambtenaar is verplicht tot geheimhouding van hetgeen hem in verband met zijn functie ter kennis is gekomen, voor zover die verplichting uit de aard der zaak volgt. |
|
|
|
|
 |
|