Maxgjr
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 mrt 2010 13:36 Onderwerp: samenvoegen dossiers en registratie kosten |
|
|
Hoi allemaal, ik heb een 2-tal vragen mbt één incasso bureau en verschillende facturen van 1 schuldeiser.
Door omstandigheden met een ander incasso bureau waar we nu van af zijn liepen de tandarts rekeningen aan het eind van 2009 op. na 2 aanmaningen kwamen deze bij het incasso bureau. Nu heeft iedere rekening Totaal 4 van mijzelf en 4 van mijn vrouw een eigen dossiernummer gekregen. tevens is er per dossier een 25 euro aan registratie kosten berekend naast de incasso kosten.
Nu heb ik na onderzoek gevonden dat alle kosten die een incasso bureau maakt vallen onder incasso kosten, dus deze kosten mogen ze niet in rekening brengen. Volgens het incasso bureau mogen ze dit wel gezien de richtlijnen van het NVI waar ze bij aangesloten zijn.
Na wat heen en weer gebel tussen mijzelf en het incassobureau komen we er gezamenlijk niet uit. Het incasso bureau wil uiteraard een betalingsregeling treffen met een maandelijks bedrag van minimaal 200 euro. De totale schuld is momenteel volgens het incasso bureau 777 euro. Aangezien dit bedrag per maand niet is te betalen kan ik hier niet mee akkoord gaan. een regeling van 75 euro per maand vinden zij te weinig en gaan hier van hun kant ook niet mee akkoord.
Nu lees ik in verschillende uitspraken van verschillende civiele rechters dat een incasso bureau en hun cliënten zoveel mogelijk moeten voorkomen dat de kosten voor de schuldenaar te hoog oplopen door dossiers van 1 schuldeiser samen te voegen tot 1 dossier.
Dit zou dus inhouden dat de 4 dossiers van mijn vrouw tot 1 dossier dient worden samen gevoegd en de 4 dossiers van mijzelf.
Na dit in een keurige brief aan het incasso bureau te hebben gefaxt waar ik dit aangegeven heb krijg ik het volgende terug gestuurd:
"Uw zorgverlener levert uw nota's apart an bij onze cliënt, onze cliënt stuurt u per nota een herinnering en een aanmaning. Daar u daar nimmer op heeft gereageerd zijn alle dossiers aan ons kantoor overgedragen. Wij voegen geen dossiers samen. U geeft in uw schrijven aan bezwaar te maken tegen de berekende kosten. in overleg met onze cliënt dient u echter de gehele vordering te voldoen. De incassokosten berekenen wij volgens Rapport Voorwerk II, daarnaast brengen wij registratiekosten in rekening per dossier, hiermee onderschrijven wij de richtlijnen van het NVI. Voorts worden er overige kosten in rekening gebracht om uw adresgegevens te verifiëren. Wij wijzen u er op u voldoende in de gelegenheid bent gesteld het verschuldigde bedrag te voldoen, tot op heden hebben wij echter nog geen enkele betaling van u ontvangen.
Wij sommeren u binnen 7 dagen het bedrag van 777 euro te voldoen.
Mochten wij voorgenoemd bedrag niet tijdig hebben ontvangen dan zullen wij overgaan tot het nemen van verdere rechtsmaatregelen."
Ik ben van mening dat de stelling die het incasso bureau inneemt onterecht is aangezien eerdere uitspraken omtrent soortgelijke zaken door de rechter het incasso bureau wordt verweten de kosten niet geprobeerd heeft binnen de perken te houden door de dossiers samen te voegen.
Heeft iemand advies voor mij in deze zaak? Kan ik een incasso bureau verplichten de dossiers samen te voegen om de kosten voor shuldenaar binnen de perken te houden?
Ook vindt ik nergens dat betreffende incasso bureau daadwerkelijk is aangesloten bij het NVI, zou dit niet inhouden dat zij deze richtlijnen niet mogen hanteren?
Excuus voor de lap tekst.
alvast bedankt.
PS, excuus voor de dubbel post, ik weet niet zeker waar de vraag onder valt. |
|