Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 4:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rittenkaart of strippenkaart is een abonnement?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sportychick

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 14:52    Onderwerp: Rittenkaart of strippenkaart is een abonnement? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een sportschool heb ik mijn abonnement laten omzetten naar een rittenkaart.

Ik wilde het eigenlijk helemaal opzeggen, maar op deze manier kon ik daar toch blijven sport. De mevrouw bij de balie wees me toen op deze mogelijkheid en ik heb toen een zogenaamd wijzigingsformulier ingevuld.

Kan een rittenkaart ook een abonnement zijn?

Ik heb nu namelijk een briefje ontvangen van een incassobureau.

De hoeveelheid ingekochte ritten om te mogen sporten heb ik zelfs nog niet opgemaakt.

De rittenkaart zelf heb ik ook gewoon betaald aan de balie via PIN.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een rittenkaart is geen abonnement, maar een rittenkaart moet je wel betalen.

Staat op papier dat het abonnement wordt omgezet? Of alleen dat je vanaf einde abonnement naar een rittenkaart gaat?
sportychick

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Een rittenkaart is geen abonnement, maar een rittenkaart moet je wel betalen.

De rittenkaart is betaald. Niet alle ritten zijn trouwens gebruikt ondanks dat het gaat om een "10-rittenkaart".

Arnoud Engelfriet schreef:

Staat op papier dat het abonnement wordt omgezet? Of alleen dat je vanaf einde abonnement naar een rittenkaart gaat?

Er staat op papier dat het abonnement "membership" met ingang van een bepaalde datum wordt omgezet naar een "rittenkaart". Uit dit ondertekende omzettingsformulier blijkt helemaal niet dat het rittenkaart ook een abonnement is.

Er staat namelijk een bedrag op wat eenmaal via een pinbetaling direct is overgemaakt. Hierna heb ik nooit meer wat vernomen van de sportschool. Ook geen factuur.

Men zegt nu alleen dat ik nog geen opzegging heb gedaan. Alleen vraag ik me af of ik ueberhaupt deze rittenkaart moet opzeggen aangezien het door mijn ogen als klant helemaal niet gaat om een doorlopende overeenkomst... of heb ik dat mis en is het wel een abonnement?

Over de "houdbaarheidsdatum" van de strippen wordt niets gemeld. Volgens mij kan ik gewoon nog blijven komen sporten. Toch?
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sportychick schreef:
Er staat op papier dat het abonnement "membership" met ingang van een bepaalde datum wordt omgezet naar een "rittenkaart". Uit dit ondertekende omzettingsformulier blijkt helemaal niet dat het rittenkaart ook een abonnement is.

Ik snap niet goed hoe een rittenkaart een abonnement kan zijn. 'Abonnement' betekent voor mij "vast bedrag per maand in ruil voor bepaalde diensten" en 'rittenkaart' is "recht op X maal een dienst".

Ik kan me voorstellen dat bij een rittenkaart staat dat je automatisch een nieuwe krijgt als je X of X-1 diensten hebt gebruikt, tenzij je tijdig aangeeft dat je GEEN nieuwe wilt. Ik denk dat dat wel legaal is.

Quote:
Men zegt nu alleen dat ik nog geen opzegging heb gedaan. Alleen vraag ik me af of ik ueberhaupt deze rittenkaart moet opzeggen aangezien het door mijn ogen als klant helemaal niet gaat om een doorlopende overeenkomst... of heb ik dat mis en is het wel een abonnement?

Er staat dat je abonnement is "omgezet" toch? Dat betekent voor mij dat het abonnement is opgezegd en dat je nu een rittenkaart hebt. Vraag ze eens expliciet wat ze bedoelen met "omzetten" als je daarna nog je abonnement hebt.
sportychick

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien handig om een stukje uit een incassobrief te quoten?

Je kunt bij een zwembad, tram en sauna ook een rittenkaart hebben, maar dan is hett toch ook geen verplicht terugkerende aangelegenheid.

Onderstaande partij zegt dat een rittenkaart of strippenkaart wel iets dergelijks kan zijn.

Quote:
U bent op datum een abonnement 10-ritten member aangegaan. U heeft toen netjes uw eerste 10-rittenkaart voldaan. Zoals u weet (daar u op voornoemde datum een uitgebreid wijzigingsformulier heeft ingevuld en ondertekend) dient u na 3 maanden dit abonnement volgens de algemene voorwaarden van Naam Sportclub te verlengen of op te zeggen. Gebeurt dit niet dan is Naam Sportclub gerechtigd om de dagen dan wel periodes vanaf de datum dat het abonnement is vervallen tot de datum van schriftelijke beëindiging van het abonnement, in rekening te brengen.

Uw 10-rittenkaart abonnement is op 22 juli 2009 verlopen en u heeft nagelaten deze te verlengen dan wel op te zeggen. Ondanks meerdere sommaties vanuit Naam Sportclub heeft u tot op heden niet uw schriftelijk opzegging overlegd dan wel bent u over gegaan om betaling in deze. Naam Sportclub is gerechtigd om u de volgende periodes in rekening te brengen; juni t/m september 2009, oktober t/m december 2009, januari t/m maart 2010. Dit zou resulteren in een te betalen post van ongeveer 400 euro.,-.

Uit coulance heeft Naam Sportclub slechts één periode uit handen gegeven. U dient te betalen periode juni t/m september 2009 inclusief wettelijke rente en incasso kosten, ad. 160 euro.

Het door u toegezonden betalingsbewijs, welke refereert aan een pinbetaling in februari 2009, is niet van toepassing op deze vordering, daar periode juni t/m september gevorderd word.

Wij verzoeken u om per direct over te gaan op betaling in deze, wij dienen voor of uiterlijk op 30 maart 2010 uw betaling te ontvangen op ons rekeningnummer #######, o.v.v. uw dossiernummer 3002060005.

De algemene voorwaarden zijn mij niet gegeven. Maar nu ik ze - achteraf toegezonden - voor me heb, zou ik het de volgende keer precies zo gedaan. Het verplicht verlengen of opzeggen na deze drie maanden staat er bovendien niet eens in. Volgens mijn info is de rittenkaart gewoon onbeperkt geldig en kan ik er 10 keer van gebruik maken. Ik heb er zelfs nog een paar over.

Voorheen betaalde ik altijd netjes met automatisch incasso. Nooit problemen. De rittenkaart gewoon eenmalig aan de balie.
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De constructie is dus kennelijk dat je een abonnement hebt voor een periode en dat je in zo'n periode 10 keer mag sporten op zelf te kiezen datums. Die kende ik nog niet maar dat lijkt me wel legaal.

De AV had je bij het inschrijven moeten krijgen, dat je ze nu pas krijgt is leuk maar niet juridisch bindend. Stuur ze dus een brief terug dat je de algemene voorwaarden vernietigt omdat ze niet ter hand gesteld waren toen je aan de balie je inschreef. De AV zijn dan van tafel.

Vervolgens meld je dat van verlenging dus geen sprake meer kan zijn, omdat verlenging in de AV staat en die dus van tafel zijn. En dan eens kijken hoe ze reageren.
sportychick

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is mij nu onduidelijk dat ik verplicht ben om deze ritten om de zo veel tijd "in te kopen". Deze periode is ook niet bepaald. Dit staat namelijk nergens vermeld. De ritten zijn ook niet tot een bepaald moment geldig. Je kunt de ritten gewoon opmaken wanneer je wilt.

Zie nu dat ze met de algemene voorwaarden bedoelen het stukje tekst wat bij het oorspronkelijke inschrijfformulier van het lidmaatschap member staat. Zelfs nu ik het abonnement member naar rittenkaart heb gewijzigd, vindt men dat deze regels nog steeds van op de rittenkaart van toepassing zijn.. Bij het ondertekenen van het wijzigingsformulier (nieuwe overeenkomst) heb ik deze regels niet ontvangen.

Twee regels zijn geel aangegeven:
Quote:
1. Bij contante betaling dient er drie maanden vooruit betaald te worden. De rittenkaart dient vooraf te voldaan te worden
2. beeindiging van het membership geschiedt uitsluitend door het invullen van een uitschrijvingsformulier aan de receptie. Bij uitschrijving komt het membership te vervallen.

Erg klantvriendelijk communiceren lijkt me het sowieso niet...

Wat vinden jullie?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou niet betalen wegens het feit dat jij niet kon weten dat de sportschool de regels die zij zelf stelt op de manier uitlegt zoals ze doet. Jij bent het hier niet mee eens en bent de overeenkomst duidelijk aangegaan met andere bedoelingen / verwachtingen. Bij de uitleg van een overeenkomst spelen de Haviltexcriteria een rol. Dit houdt kortgezegd in dat het gaat om de bedoeling die partijen hadden bij het aangaan van de overeenkomst en wat partijen over en weer redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Tot nu toe zie ik niet duidelijk genoeg terug dat in de voorwaarden staat dat de strippenkaart maar voor een bepaalde periode geldt en dat bij niet tijdig opzeggen je voor de daarop volgende periodes ook moet betalen ongeacht of je gebruik maakt van de sportfaciliteiten. Ik vind die sportscholen er een irritante manier van incasseren op na houden en ik zou dus persoonlijk mijn hakken in het zand zetten, tenzij je zelf niet goed hebt opgelet. Dus nog wel even goed je contract en voorwaarden doorlezen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds