|
Auteur |
Bericht |
Minsc&Boo
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 mrt 2010 15:01 Onderwerp: Doorrijden bij aanrijding |
|
|
Hallo,
Deze week kreeg ik een telefoontje dat ik volgende week voor verhoor naar de politie moet komen voor een situatie van ongeveer een jaar geleden, waarbij ik verdachte ben voor het doorrijden bij een aanrijding.
Ik rij ong. 80.000km per jaar, en agressie is helaas een veelvoorkomend fenomeen op de Nederlandse wegen, maar behalve een enkele snelheidsovertreding (hoogste was 20km te hard) ben ik nooit betrokken geweest bij aanrijdingen oid. maar dit uitzonderlijke geval kan ik me nog goed herinneren.
Situatie:
- Iemand haalt rechs in, gooit de auto naar links, en ik moet flink remmen. Hierin kwamen onze auto's zeer dicht bij elkaar, en heb ik niet gemerkt dat ik hem heb geraakt en heb ik ook geen schade. De tegenpartij heeft blijkbaar wel schade.
- Hierna probeert de tegenpartij mij na wat beledigende gebaren
- Een jaar na dato belt de politie voor een uitnodiging voor verhoor.
Mijn gevoel zegt me dat ik de dupe ben van het asociale gedrag van iemand anders. Echter, ik heb geen flauw idee wat gevolgen kunnen zijn, of hoe sterk ik in mijn verweer sta dat:
1. Ik het niet gemerkt heb
2. De tegenpartij asociaal rijgedrag vertoonde, wat dit heeft veroorzaakt.
Graag jullie advies.
Dank. |
|
|
|
 |
KMvdB
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 71
|
Geplaatst: ma 08 mrt 2010 15:54 Onderwerp: |
|
|
Hij (tegenpartij) moet aantonen dat jij verantwoordelijk bent voor zijn schade: "wie stelt, moet bewijzen". Beste is om bij je verhaal te blijven, inclusief het foutief rechts inhalen van de tegenpartij en het plotselinge verplaatsen naar jouw baan waardoor jij sterk moest afremmen. Als je een getuige hebt die hetzelfde kan verklaren als jij zou dit enorm helpen.
Wat de politie betreft: Zolang je elkaar niet geraakt hebt, is er mijns inziens niets aan de hand, ook al was het heel erg dicht bij.
Ik had, recentelijk, een zelfde soort geval maar dan andersom. Auto met 4 inzittenden rijdt tegen mijn auto aan bij het verplaatsen naar mijn baan (ik was aan het inhalen, op een toegestane manier) en hij raakt mijn auto (precies op mijn wiel). Omdat de bestuurder in kwestie geen Nederlands, Duits of Engels sprak (tegen mij) heb ik de politie gebeld, puur voor verzekeringstechnische redenen. Na geruime tijd gewacht te hebben, verklaarde de tegenpartij in gebroken Engels tegen de politie dat er niets gebeurd was, en zijn drie inzittenden verklaarde hetzelfde. Einde verhaal voor mij. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 mrt 2010 21:08 Onderwerp: Re: Doorrijden bij aanrijding |
|
|
Minsc&Boo schreef: | De tegenpartij heeft blijkbaar wel schade. | Ik zou vooralsnog zeggen: blijkbaar niet, althans niet van jou; jij hebt immers zelf geen schade. |
|
|
|
 |
Minsc&Boo
|
Geplaatst: wo 10 mrt 2010 9:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reactie. Ik moet zeggen dat ik er niet helemaal gerust op ben, en dat zo'n situatie toch wel vervelend is.
Morgen heb ik het gesprek bij de Politie... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 10 mrt 2010 9:50 Onderwerp: |
|
|
Als er zoveel tijd tussen zit, zou ik de politie melden dat je de eerst het dossier wilt zien, voor je ook maar iets verklaart.
Je verklaring zoals je die hier weergeeft kan al genoeg zijn om samen met een aangifte tot een veroordeling te leiden. |
|
|
|
 |
Minsc&Boo
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 17:04 Onderwerp: |
|
|
even een update. Ik ben inmiddels bij de politie geweest:
De situatie van mij heb ook zo verklaard. De tegenpartij had blijkbaar schade en fotos van mijn verf op zijn auto. Mijn reactie was dat ik dat niet heb gemerkt (had zelf geen schade en voelde ook geen tik) en dat ik anders wel was gestopt.
De tegenpartij heeft blijkbaar ook aangifte gedaan van poging tot doodslag, en dit meteen na de gebeurtenis. De rechercheur gaf daarbij wel aan dat dit volgens hem niet te bewijzen is in deze situatie, maar ik schrok hier wel van, en voel me ook niet lekker hierbij. In de verklaring van de tegenpartij stonden ook een paar dingen die niet klopten met mijn versie van de waarheid, maarja, heb geen idee hoe dat verder gaat.
Gezien de prioriteit kon ik ergens tussen de 1 en 3 maanden een reactie verwachten van de politie. In de tussentijd zal ik ook eens met mijn rechtsbijstand bellen om te kijken wat hun zeggen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 22:13 Onderwerp: |
|
|
Minsc&Boo schreef: | De tegenpartij had blijkbaar schade en fotos van mijn verf op zijn auto. | Je bedoelt 'naar eigen zeggen'? |
|
|
|
 |
Minsc&Boo
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 22:26 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt: hij had naar eigen zeggen verf of zijn auto en foto's daarvan. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: vr 12 mrt 2010 22:47 Onderwerp: |
|
|
Minsc&Boo schreef: | Dat klopt: hij had naar eigen zeggen verf of zijn auto en foto's daarvan. | Maar waarom heeft hij b.v. die niet aan de politie laten zien en/of de politie er geen kopieen van gegeven, zodat je tenminste kon zien of de kleur van de verf zou kunnen kloppen?
En b.v. waarom zouden ze zo lang gewacht hebben met het doen van aangifte? |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 14:25 Onderwerp: |
|
|
Ik zou persoonlijk ook even informeren wanneer die foto's zijn ontwikkeld (aan de hand van een bonnetje o.i.d.). Het klinkt mij aan alle kanten in de oren als in de zin van : nu zit ik tegen een paaltje op, dus nu ga ik wat verzinnen, haal er wat nep getuigen bij en ik ben klaar en die ander betaald.
Niet helemaal natuurlijk hoe mensen zouden moeten werken, maar dat is nu eenmaal zo. Wellicht kan de tegenpartij dan ook uitleggen waar je hun geraakt zou moeten hebben? Bekijk dan eens die kant van jouw auto, geen schade>geen ongeluk. Het aannemen van rechtshulp zou niet verkeerd zijn overigens. |
|
|
|
 |
|