|
Auteur |
Bericht |
imie39
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 8:17 Onderwerp: Waterlekkage leiding verhuurd pand |
|
|
Ik verhuur een benedenverdieping exclusief gas/ water en electra. Nu is er een waterleiding gesprongen waardoor er 1000 M3 water is weggestroomd en huurder een gigantische rekening heeft gekregen. Deze rekening is op naam van huurder. Ik als verhuurder word hier terecht op aangesproken, en er word mij gevraagd of ik deze rekening kan verhalen op mijn opstal verzekering, maar rekening staat niet op mijn naam. Tevens vind ik het jammer dat huurder niet eerder aan de bel heeft getrokken en had kunnen weten dat er water lekkage was gezien zij zelf regelmatig standen op moeten nemen. Kan iemand mij vertellen hoe dit juridisch gezien word en wie er juridisch aansprakelijk is voor de rekening?
Alvast vriendelijk dank. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 15:51 Onderwerp: |
|
|
Even een formeel grapje: Jouw huurder is aansprakelijk voor de rekening... Hij heeft een (eigen) overeenkomst met de waterleidingsmaatschappij. Hij zal de rekening moeten voldoen!
Echter jouw vraag zal zijn, wie uiteindelijk verantwoordelijk zal zijn voor de schade. De schade zal zijn het bedrag van reparatie van de waterleiding en de waarde van het weggelopen water.
Er van uitgaande dat de schade niet voor rekening van de waterleidingsmaatschappij komt, geldt het volgende. Jij bent verantwoordelijk voor herstel van de in de woning aanwezig zijnde gebreken. Reparatie van de leiding dient dus voor jouw rekening te komen.
Over het weggelopen water is genoeg te zeggen. Mijns inzsiens vind jij je antwoord in artikel 7:208 BW. Enerzijds is het schade als gevolg van een gebrek, maar jij bent pas tot vergoeding daarvan verplicht als voldaan is aan de voorwaarden van 7:208 BW.
Door de bank genomen moet het gebrek dus aan jou toe te rekenen zijn. Gebrekkig onderhoud is een omstandighgeid die aan jou toe te rekenen valt, maar als het bijvoorbeeld door vorstschade ofzo zou zijn gebeurd, in elk geval een omstandigheid waar jij als verhuurder niets aan kon doen, dan dient de schade - van het weggelopen water - gewoon voor rekening van de huurder te komen.
Stel dat de schade wel voor jouw rekening komt, dat de lekkage aan jou is toe te rekenen, dan wil dat nog niet zeggen dat huurder vrijuit kan gaan. Huurder heeft namelijk ook een eigen verplichting om onderhoud aan te kaarten. Bovendien geldt dan dus voor de schade van het weggelopen water artikel 6:101 BW; ofwel eigen schuld. Vanaf het moment dat huurder wist dat er water wegliep, en er geen melding van maakte, is het (sowieso) de eigen schuld dat er schade ontstond en is huurder daarvoor zelf aansprakelijk. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 16:05 Onderwerp: |
|
|
Voor zover je de huur opgeef aan de Belastingdienst, zijn de kosten mogelijk aftrekbaar.
Waardoor is die breuk trouwens ontstaan? |
|
|
|
 |
|