Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 13:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vordering in reconventie en proceskosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Victorie

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2010 13:10    Onderwerp: Vordering in reconventie en proceskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

k zit met een aantal praktijkvragen voor mijn privé situatie. Zo kort mogelijke situatieschets:

(Niet relevante voorgeschiedenis)

Telefoonboer heeft vordering uit handen gegeven aan incassobureau. Incassobureau schakelt deurwaarder in mijn regio in, welke een dagvaarding aan mij toestuurt.

Vraag 1. Ik was op het moment dat de deurwaarder met de dagvaarding op de stoep stond, niet thuis. De dagvaarding is gewoon door de brievenbus gegooid. Is nu rechtsgeldig betekend?

Vraag 2. Ik wil een tegenvordering indienen. Namelijk, dat mijn bkr registratie die ik mogelijk als gevolg van dit geschil door eiser heb gekregen, zal worden verwijderd, op straffe van een dwangsom.

A) Aangezien de eisende partij niet de telefoonboer is, maar degene aan wie de telefoonboer de vordering heeft overgedragen (incassobureau), heeft zo’n tegenvordering kans van slagen? (Zo niet, kom ik er dan niet onderuit om tegen de telefoonboer te gaan procederen?).

B) Wat zou een passende hoogte zijn voor de hoogte van zo’n dwangsom?

C) Loop ik door het indienen van deze tegenvordering het risico om veroordeeld te worden in een deel van de proceskosten van de tegenpartij, INDIEN deze tegenvordering wordt afgewezen of indien de rechter zich onbevoegd verklaart voor wat betreft de tegenvordering?

Vraag 3: Kan ik ook een (standaard) vergoeding vragen voor de tijd en kosten die ik kwijt ben aan de procedure en het voorkomen daarvan? Of kan ik alleen maar kosten vorderen die aantoonbaar gemaakt zijn (en dus geen kosten voor de tijd)? Het zou m.i. een beetje krom zijn als de eisende partij die kosten wel kan verhalen (omdat die zijn uitbesteed) terwijl ik dat niet kan (omdat ik mijn eigen verdediging voer). Zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? Is dat ergens een standaard zin toevoegen in mijn Conclusie van Antwoord? Of wordt deze vergoeding ook als tegenvordering gezien?

Alvast vriendelijk dank voor jullie input
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2010 13:33    Onderwerp: Re: Vordering in reconventie en proceskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Victorie schreef:
k zit met een aantal praktijkvragen voor mijn privé situatie. Zo kort mogelijke situatieschets:

(Niet relevante voorgeschiedenis)

Telefoonboer heeft vordering uit handen gegeven aan incassobureau. Incassobureau schakelt deurwaarder in mijn regio in, welke een dagvaarding aan mij toestuurt.

Vraag 1. Ik was op het moment dat de deurwaarder met de dagvaarding op de stoep stond, niet thuis. De dagvaarding is gewoon door de brievenbus gegooid. Is nu rechtsgeldig betekend?

Ja.
Quote:

Vraag 2. Ik wil een tegenvordering indienen. Namelijk, dat mijn bkr registratie die ik mogelijk als gevolg van dit geschil door eiser heb gekregen, zal worden verwijderd, op straffe van een dwangsom.

A) Aangezien de eisende partij niet de telefoonboer is, maar degene aan wie de telefoonboer de vordering heeft overgedragen (incassobureau), heeft zo’n tegenvordering kans van slagen? (Zo niet, kom ik er dan niet onderuit om tegen de telefoonboer te gaan procederen?).

Ja, jouw tegenvordering is zo nou daarmee verbonden, dat de rechter dat mogelijk toe zal wijzen.
Quote:

B) Wat zou een passende hoogte zijn voor de hoogte van zo’n dwangsom?

Gewoon lekker hoog gaan zitten, 1000 per dag ofzo en erbij zeggen 'of een door uw Rechtbank in goede justitie te bepalen dwangsom'
Quote:

C) Loop ik door het indienen van deze tegenvordering het risico om veroordeeld te worden in een deel van de proceskosten van de tegenpartij, INDIEN deze tegenvordering wordt afgewezen of indien de rechter zich onbevoegd verklaart voor wat betreft de tegenvordering?

Jazeker.
Quote:

Vraag 3: Kan ik ook een (standaard) vergoeding vragen voor de tijd en kosten die ik kwijt ben aan de procedure en het voorkomen daarvan? Of kan ik alleen maar kosten vorderen die aantoonbaar gemaakt zijn (en dus geen kosten voor de tijd)? Het zou m.i. een beetje krom zijn als de eisende partij die kosten wel kan verhalen (omdat die zijn uitbesteed) terwijl ik dat niet kan (omdat ik mijn eigen verdediging voer). Zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? Is dat ergens een standaard zin toevoegen in mijn Conclusie van Antwoord? Of wordt deze vergoeding ook als tegenvordering gezien?

Over het algemeen wordt voor eigen tijd geen proceskostenvergoeding toegewezen.
Bekijk de homepage
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2010 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook eens een procedure gevoerd tegen KPN inzake de afsluiting van een mobiel telefoonabonnement. Glansrijk gewonnen...

Als je wat meer verteld over het ontstaan van het geschil kan ik je wellicht op weg helpen...
Victorie

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2010 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de heldere reactie.

Qua feitencomplex is het een gewonnen race (in mijn voordeel).

Enige struikelblok zou kunnen zijn dat ik mijn ontbindingsbrief niet aangetekend heb verstuurd. De ingebrekestelling overigens wel.
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2010 13:01    Onderwerp: Re: Vordering in reconventie en proceskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Over het algemeen wordt voor eigen tijd geen proceskostenvergoeding toegewezen.

En daarom is de buurman/schoonvader/... de gemachtigde Laughing Geen eigen tijd dus, maar 'uit handen gegeven'.
Zonder gekheid, in een grijs verleden heb ik op die manier een keer salaris gemachtigde toegewezen gekregen in een gewonnen procedure.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds