|
Auteur |
Bericht |
Victorie
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 13:10 Onderwerp: Vordering in reconventie en proceskosten |
|
|
k zit met een aantal praktijkvragen voor mijn privé situatie. Zo kort mogelijke situatieschets:
(Niet relevante voorgeschiedenis)
Telefoonboer heeft vordering uit handen gegeven aan incassobureau. Incassobureau schakelt deurwaarder in mijn regio in, welke een dagvaarding aan mij toestuurt.
Vraag 1. Ik was op het moment dat de deurwaarder met de dagvaarding op de stoep stond, niet thuis. De dagvaarding is gewoon door de brievenbus gegooid. Is nu rechtsgeldig betekend?
Vraag 2. Ik wil een tegenvordering indienen. Namelijk, dat mijn bkr registratie die ik mogelijk als gevolg van dit geschil door eiser heb gekregen, zal worden verwijderd, op straffe van een dwangsom.
A) Aangezien de eisende partij niet de telefoonboer is, maar degene aan wie de telefoonboer de vordering heeft overgedragen (incassobureau), heeft zo’n tegenvordering kans van slagen? (Zo niet, kom ik er dan niet onderuit om tegen de telefoonboer te gaan procederen?).
B) Wat zou een passende hoogte zijn voor de hoogte van zo’n dwangsom?
C) Loop ik door het indienen van deze tegenvordering het risico om veroordeeld te worden in een deel van de proceskosten van de tegenpartij, INDIEN deze tegenvordering wordt afgewezen of indien de rechter zich onbevoegd verklaart voor wat betreft de tegenvordering?
Vraag 3: Kan ik ook een (standaard) vergoeding vragen voor de tijd en kosten die ik kwijt ben aan de procedure en het voorkomen daarvan? Of kan ik alleen maar kosten vorderen die aantoonbaar gemaakt zijn (en dus geen kosten voor de tijd)? Het zou m.i. een beetje krom zijn als de eisende partij die kosten wel kan verhalen (omdat die zijn uitbesteed) terwijl ik dat niet kan (omdat ik mijn eigen verdediging voer). Zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? Is dat ergens een standaard zin toevoegen in mijn Conclusie van Antwoord? Of wordt deze vergoeding ook als tegenvordering gezien?
Alvast vriendelijk dank voor jullie input |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 13:33 Onderwerp: Re: Vordering in reconventie en proceskosten |
|
|
Victorie schreef: | k zit met een aantal praktijkvragen voor mijn privé situatie. Zo kort mogelijke situatieschets:
(Niet relevante voorgeschiedenis)
Telefoonboer heeft vordering uit handen gegeven aan incassobureau. Incassobureau schakelt deurwaarder in mijn regio in, welke een dagvaarding aan mij toestuurt.
Vraag 1. Ik was op het moment dat de deurwaarder met de dagvaarding op de stoep stond, niet thuis. De dagvaarding is gewoon door de brievenbus gegooid. Is nu rechtsgeldig betekend?
|
Ja.
Quote: |
Vraag 2. Ik wil een tegenvordering indienen. Namelijk, dat mijn bkr registratie die ik mogelijk als gevolg van dit geschil door eiser heb gekregen, zal worden verwijderd, op straffe van een dwangsom.
A) Aangezien de eisende partij niet de telefoonboer is, maar degene aan wie de telefoonboer de vordering heeft overgedragen (incassobureau), heeft zo’n tegenvordering kans van slagen? (Zo niet, kom ik er dan niet onderuit om tegen de telefoonboer te gaan procederen?).
|
Ja, jouw tegenvordering is zo nou daarmee verbonden, dat de rechter dat mogelijk toe zal wijzen.
B) Wat zou een passende hoogte zijn voor de hoogte van zo’n dwangsom?
|
Gewoon lekker hoog gaan zitten, 1000 per dag ofzo en erbij zeggen 'of een door uw Rechtbank in goede justitie te bepalen dwangsom'
C) Loop ik door het indienen van deze tegenvordering het risico om veroordeeld te worden in een deel van de proceskosten van de tegenpartij, INDIEN deze tegenvordering wordt afgewezen of indien de rechter zich onbevoegd verklaart voor wat betreft de tegenvordering?
|
Jazeker.
Vraag 3: Kan ik ook een (standaard) vergoeding vragen voor de tijd en kosten die ik kwijt ben aan de procedure en het voorkomen daarvan? Of kan ik alleen maar kosten vorderen die aantoonbaar gemaakt zijn (en dus geen kosten voor de tijd)? Het zou m.i. een beetje krom zijn als de eisende partij die kosten wel kan verhalen (omdat die zijn uitbesteed) terwijl ik dat niet kan (omdat ik mijn eigen verdediging voer). Zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? Is dat ergens een standaard zin toevoegen in mijn Conclusie van Antwoord? Of wordt deze vergoeding ook als tegenvordering gezien?
|
Over het algemeen wordt voor eigen tijd geen proceskostenvergoeding toegewezen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 16:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook eens een procedure gevoerd tegen KPN inzake de afsluiting van een mobiel telefoonabonnement. Glansrijk gewonnen...
Als je wat meer verteld over het ontstaan van het geschil kan ik je wellicht op weg helpen... |
|
|
|
 |
Victorie
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 mrt 2010 9:40 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de heldere reactie.
Qua feitencomplex is het een gewonnen race (in mijn voordeel).
Enige struikelblok zou kunnen zijn dat ik mijn ontbindingsbrief niet aangetekend heb verstuurd. De ingebrekestelling overigens wel. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 18 mrt 2010 13:01 Onderwerp: Re: Vordering in reconventie en proceskosten |
|
|
StevenK schreef: |
Over het algemeen wordt voor eigen tijd geen proceskostenvergoeding toegewezen. |
En daarom is de buurman/schoonvader/... de gemachtigde Geen eigen tijd dus, maar 'uit handen gegeven'.
Zonder gekheid, in een grijs verleden heb ik op die manier een keer salaris gemachtigde toegewezen gekregen in een gewonnen procedure. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
|