|
Auteur |
Bericht |
TomTomNL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 16 mrt 2010 16:12 Onderwerp: Welke strafuitsluitingsgrond? |
|
|
Ik heb een korte vraag: Welke schulduitsluitingsgrond is van toepassing indien een verdachte onder druk van vrienden een strafbaar feit heeft gepleegd? Ik dahct zelf aan psychische overmacht mar ben er niet zeker van.
Tom |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: di 16 mrt 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Alsof je over gewoon druk van vrienden spreekt dan geen enkele strafuitsluitingsgrond. Als je spreekt over een zodanige druk dat van de dader niet gevergd kan worden dat hij zich onthoudt van strafbaar handelen dan zal je een beroep kunnen doen op psychische overmacht. Gewoon druk is dus niet genoeg, het moet gaan om zodanige druk dat er redelijkerwijs geen weerstand tegen geboden kan of behoeft te worden. |
|
|
|
 |
TomTomNL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 16 mrt 2010 16:52 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord. Het zit zo: 4 vrienden zitten samen in een auto, en 3 van hen spreken af iemand te gaan slaan. De vierde is erg beinvloedbaar door vrienden (o blijkt uit het dossier) en stemt ermee in. Ik moet iets zoeken waarmee ik zijn straf kan verminderen  |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: di 16 mrt 2010 20:16 Onderwerp: |
|
|
Door de korte beschrijving kan ik er niet veel over zeggen. Maar een beroep op psychische overmacht zal hier nooit slagen. Dat verdachte makkelijk beïnvloedbaar is doet niets af aan zijn schuld. Bij psychische overmacht gaat het er namelijk om dat de dader redelijkerwijze geen weerstand kon bieden tegen een externe factor. Dan gaat het bijvoorbeeld om bedreiging met een vuurwapen of een mes onder de keel. Makkelijk beïnvloedbaar is dus niet voldoende voor een beroep op psychische overmacht. Waarschijnlijk zal meest subsidiair openlijke geweldpleging ten laste zijn gelegd en dat is vaak lastig te verdedigen. Als je de rechtsspraak beziet dan proberen de raadsmannen het toch vaak via noodweer, noodweer exces dan wel geen opzet op openlijke geweldpleging. Veel twijfel zaaien en proberen het bewijs te ontkrachten of in twijfel trekken. Maar ik ken de tenlastelegging niet dus het is allemaal een beetje gissen. |
|
|
|
 |
|