|
Auteur |
Bericht |
PimOvertoom
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
Berichten: 29
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 10:37 Onderwerp: Retoursturen van producten |
|
|
Hallo,
Als je als ondernemer een offerte op maat maakt voor diverse producten. Een klant besteld dit en houdt van een artikel bijv. 1 verpakking over.
Wat zijn haar rechten om dit retour te zenden en geld terug te eisen?
Als je verplicht bent om dit terug te nemen kan je dan nog administratie kosten in rekening brengen voor maken creditnota etc.?
Misschien van belang om te weten dat klant zelf de hoeveelheden van diverse materialen heeft berekend.
Alvast bedankt.
Groet,
Pim |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 10:52 Onderwerp: |
|
|
De leverancier is niet verplicht dergelijke retouren te accepteren, tenzij dat is overeengekomen. In dat laatste geval hangt het van de inhoud van de afspraken (bijv. algemene voorwaarden) af of er kosten mogen worden gerekend.
De klant heeft een hoeveelheid besteld, aldus is overeengekomen en die overeenkomst moet worden nagekomen. Dat de klant teveel heeft besteld is geen reden om de overeenkomst te ontbinden of niet na te komen.
De leverancier kan natuurlijk overwegen hieraan tegemoet te komen (klantenbinding etc.) maar is niet verplicht. Het terugnemen is dan een nieuwe overeenkomst en daarbij kan de leverancier de prijs bedingen die hij wenst (bijv. verminderd met administratiekosten).
Het wordt slechts een ander verhaal als de geleverde artikelen niet voldoen aan de overeenkomst/verwachtingen en dáárom wordt geretourneerd. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
PimOvertoom
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
Berichten: 29
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 11:13 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je snelle reactie.
De producten zijn goed. Het betreft een bestelling van vlonderdelen etc. met daarbijhorende bevestigingsmiddelen (daar is wat van over). |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 14:25 Onderwerp: Re: Retoursturen van producten |
|
|
PimOvertoom schreef: | Hallo,
Als je als ondernemer een offerte op maat maakt voor diverse producten. Een klant besteld dit en houdt van een artikel bijv. 1 verpakking over.
Wat zijn haar rechten om dit retour te zenden en geld terug te eisen?
|
Dat ligt eraan of er sprake is van een overeenkomst op afstand of niet.
In het eerste geval heeft de klant het recht binnen zeven werkdagen te ontbinden en is de verkoper verplicht het betaalde - dus zonder aftrek van kosten - terug te betalen, in het tweede geval is er geen wettelijk ontbindingsrecht. |
|
|
|
 |
PimOvertoom
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
Berichten: 29
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 16:43 Onderwerp: |
|
|
De termijn van 7 dagen is al ruim verstreken. Ik ben bereid om de klant tegemoet te komen hoor daar gaat het niet om. Maar ik wil dit soort dingen wel graag weten voor in de toekomst als het om grote dingen gaat en of dit dicht te spijkeren is.
Maar stel dat een klant bij mij een offerte aanvraagt voor 50stuks. Dan krijg je een andere prijs dan wanneer je 1 stuk besteld.
Hij gaat hiermee akkoord en binnen 5 dagen stuurt hij laat ik zeggen 15 stuks retour (zonder geldige reden mbt kwaliteit o.i.d.). Moet je dan 15/50ste deel crediteren zonder kosten? Dat is toch niet reeel?
Of is hier een uitzondering voor?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 17:02 Onderwerp: Re: Retoursturen van producten |
|
|
StevenK schreef: | In het eerste geval heeft de klant het recht binnen zeven werkdagen te ontbinden en is de verkoper verplicht het betaalde - dus zonder aftrek van kosten - terug te betalen. |
Dat ben ik niet zonder meer met je eens. Artikel 7:466 li4 sub b onder 1 noemt namerlijk de uitzondering dat de regels voor koop op afstand niet van toepassing zijn op zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper.
Het wordt mij niet meteen duidelijk wat verkoper nu precies op maat heeft gemaakt voor de koper, maar indien de koper bepaalde specificaties heeft gegeven dan gelden de regels omtrent koop op afstand mogelijk niet.
Bovendien lijkt me dat bij een overeenkomst op basis van een offerte: de offerte als geheel de overeenkomst is en niet dat de afzonderlijke producten die op de offerte stonden allemaal een afzonderlijke koopovereenkomst opleveren die allemaal afzonderlijk onafhankelijk van elkaar ontbonden kunnen worden. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:15 Onderwerp: |
|
|
PimOvertoom schreef: | De termijn van 7 dagen is al ruim verstreken. |
Letop: zeven werkdagen is meer dan een week! Het weekeinde en erkende feestdagen, zoals kerst en passen tellen niet mee.
PimOvertoom schreef: | Maar stel dat een klant bij mij een offerte aanvraagt voor 50stuks. Dan krijg je een andere prijs dan wanneer je 1 stuk besteld.
Hij gaat hiermee akkoord en binnen 5 dagen stuurt hij laat ik zeggen 15 stuks retour (zonder geldige reden mbt kwaliteit o.i.d.). Moet je dan 15/50ste deel crediteren zonder kosten? Dat is toch niet reeel? |
Misschien kun je op de offerte meteen aangeven wat de prijs zal zijn voor 35 stuks. Anders moet je zeker 15/50ste deel terug storten. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:27 Onderwerp: Re: Retoursturen van producten |
|
|
DENNIS79 schreef: | Dat ben ik niet zonder meer met je eens. Artikel 7:466 li4 sub b onder 1 noemt namerlijk de uitzondering dat de regels voor koop op afstand niet van toepassing zijn op zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper. |
Ik begrijp dat er van dergelijke specificaties geen spraken is.
DENNIS79 schreef: | Bovendien lijkt me dat bij een overeenkomst op basis van een offerte: de offerte als geheel de overeenkomst is en niet dat de afzonderlijke producten die op de offerte stonden allemaal een afzonderlijke koopovereenkomst opleveren die allemaal afzonderlijk onafhankelijk van elkaar ontbonden kunnen worden. |
De wet koop op afstand geeft alleen aan dat er ontbonden mag worden, en geen verder niet expliciet aan of dit geheel of gedeeltelijk mag/moet. Het zelfde geld voor het conformiteitsbeginsel. Het zou tot onredelijke situaties leiden als ontbinding alleen geheel zou mogen. En als we aansluiting zoeken bij art. 6:265 BW dan volgt daaruit dat gedeeltelijke ontbinding wel mag. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 18 jun 2010 12:07 Onderwerp: Re: Retoursturen van producten |
|
|
Alfatrion schreef: | De wet koop op afstand geeft alleen aan dat er ontbonden mag worden, en geen verder niet expliciet aan of dit geheel of gedeeltelijk mag/moet. Het zelfde geld voor het conformiteitsbeginsel. Het zou tot onredelijke situaties leiden als ontbinding alleen geheel zou mogen. En als we aansluiting zoeken bij art. 6:265 BW dan volgt daaruit dat gedeeltelijke ontbinding wel mag. |
Het lijkt mij juist niet! Het feit dat de wetgever een aparte bepaling heeft opgenomen in welk geval er ook gedeeltelijk ontbonden mag worden, geeft mijns inziens aan, dat het voor andere gevallen niet automatisch geldt. In mijn ogen zou de wetgever dat ook apart voor de koop op afstand hebben moeten bepalen.
Aansluiting zoeken bij 6:265 zie ik ook niet zo snel. Het gaat in dat artikel namelijk over een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. Van een tekortkoming is bij de koop op afstand geen sprake.
Bovendien is het bij een tekortkoming in de nakoming logisch dat er evenredig ontbonden kan worden, 1/2 van de prestatie is 1/2 van de betaling.
Bij een koop op afstand is dat juist niet logisch. Dat zou namelijk betekenen dat ik 1000 stuks kan bestellen tegen een sterk gereduceerde prijs, en er vervolgens 990 terugstuur om een klein aantal tegen een gereduceerd tarief te hebben aangeschaft.
In geval van een tekortkoming zou ik er 1000 besteld hebben en er maar 10 hebben ontvangen. Dan zou het onredelijk zijn dat ik opeens een aangepast tarief moet betalen en is een gedeeltelijke ontbinding wel terecht en logisch. Ter vrije keuze is dan voor mij om te bepalen of ik überhaupt iets met 10 stuks kan aanvangen en mag ik dan ook geheel ontbinden.
Ofwel de door jou geschetste situatie met betrekking tot een koop op afstand lijkt mij juist te leiden tot onredelijke situaties. |
|
|
|
 |
|