Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 03 jan 2026 4:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

In emotionele toestand per direct ontslag genomen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne1212

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 14:05    Onderwerp: In emotionele toestand per direct ontslag genomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb een vraag:
Stel, iemand in emotionele toestand ziet zijn werk niet meer zitten en neemt per direct ontslag. De volgende dag komt hij op zijn werk en hij krijgt te horen dat zijn ontslag goedgekeurd is en dat hij bij dezen thuis kon blijven.
Wat zijn nou de rechten en plichten van de werknemer?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet, Yvonne[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem ik de vrijheid de vraag aan te vullen.
Is mondeling ontslag aanbieden dan ook bindend? In emotionele toestand een brief schrijven en ondertekenen daar gaat toch al weer wat meer tijd over heen. Is dat nog steeds 'in de hitte van de emotie'.
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk heb je een criterium bedacht dat hier relevant is. Misschien moet je eerst even vertellen wat je weet voordat je aanvult. Dat is wel zo vriendelijk voor TS.

@ Yvonne1212: Kan je iets meer zeggen over het geval? Wil de werknemer zijn baan terug? En zo ja, heeft hij dat al gemeld bij de werkgever? En wat vindt de werkgever daarvan?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Yvonne1212

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever wil inderdaad zijn baan terug of in ieder geval niet werkloos worden. Hij was zo emotioneel dat hij (mondeling) per direct ontslag nam. De werkgever vond hem al niet goed functioneren en is dus blij met zijn ontslag.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kennelijk heb je een criterium bedacht dat hier relevant is

Dat heb ik niet gedaan. Het is een vragende vorm. Ik vraag of dit relevant is, ik zeg niet dat dit zo is. Het vraagteken in de laatste zin ontbreekt, maar aan de opbouw is zodanig dat wel is te begrijpen dat het een vraag betreft. Omdat TS de vraag begint met 'stel', kan ik aannemen dat de situatie fictief is. Daarom heb ik gemeend dat het niet erg is dat ik de vraag aanvul.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever mag niet zo snel, en nu begeef ik mij op glad ijs omdat ik de omstandigheden van het geval niet ken, aannemen dat een dergelijke uitlating mag worden gezien als een serieuse uiting om ontslag te nemen.

Zeker omdat de gevolgen voor een werknemer groot zijn wanneer deze vrijwillig ontslag neemt en de gevolgen voor de werkgever niet in die mate aanwezig zijn dient een werkgever te onderzoeken of de werknemer het echt meent.

Dit wordt weer anders wanneer de werkgever in de tussentijd bijvoorbeeld een andere werknemer heeft aangenomen, maar dat is nu (nog) niet van toepassing neem ik aan.

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontslag (opzegging) kan natuurlijk altijd, maar, ontslag nemen in een hevige gemoedstoestand moet worden onderzocht door de werkgever. In andere woorden:
een werknemer die ontslag neemt in emotionele toestand, daar wordt van de werkgever verwacht dat hij onderzoek instelt (bijv. de dag erna belt naar de werknemer om te horen of hij nog steeds ontslag wenst)de zogenoemde onderzoeksplicht. Als dus de werknemer de volgende dag al op het werk komt om weer te werken, dan heeft hij (om het even makkelijk te zeggen) nog steeds een baan omdat hij aangeeft zijn in emotionele toestand genomen beslissing, niet geldig is. Wel is van belang om duidelijk aan te geven (als werknemer) dat je nog wilt werken en je beschikbaar stelt en dat je duidelijk aangeeft dat je geen ontslag wenst omdat het effect zeer nadelig voor je is (bijv. geen ww).
Yvonne1212

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjullie voor het antwoord.
Dit staat neem ik aan in de wet? Willen jullie erbij vermelden in welk artikel het staat?
harpy

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3:33 BW geeft de wil en verklaring
3:34 BW geeft de situatie van emotionele toestand waarin je werknemer ( of jijzelf) zich in bevind.
3:35 BW spreekt over het gerechtvaardigd vertrouwen wat je werkgever mag hebben in de door jouw gegeven verklaring.

arrest genaamd Westhof/Spronsen geeft mijn verhaal: onderzoeksplicht voor de werkgever bij een door de emotionele werknemer die ontslag neemt.

[edit] Inderdaad is, zoals BF het opmerkt wel van belang dat er geen nieuwe werknemer is aangenomen, wat, zo lijkt mij binnen 1 dag, nog niet van toepassing is, maar dat even ter aanvulling
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2010 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
[edit] Inderdaad is, zoals BF het opmerkt wel van belang dat er geen nieuwe werknemer is aangenomen, wat, zo lijkt mij binnen 1 dag, nog niet van toepassing is, maar dat even ter aanvulling

Dat was ik niet, maar ik ben het er wel mee eens. Volgt volgens mij ook uit Westhoff/Spronsen.

Het artikel dat hier vooral van belang is is art. 3:35 BW. De werkgever zal er in de regel niet zonder meer op mogen vertrouwen dat de verklaring van de werknemer overeenkomst met zijn wil. Hij zal hier dus extra onderzoek naar moeten doen. Daarom vragen veel werknemers volgens mij ook om een schriftelijke opzetting inclusief de reden voor de opzegging. Als je bijv. de werkgever vertelt dat je een andere baan hebt gevonden, is er voor de werkgever geen reden om te twijfelen dat je echt je baan wilt opzeggen.

Verder volgt uit Westhoff/Spronsen volgens mij nog een extra regel: zelfs als de werkgever er wel op mocht vertrouwen dat de werknemer daadwerkelijk wilde opzeggen, kan het onder omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn om zich op art. 3:35 BW te beroepen. Dit is waarom het van belang is of de werkgever al iemand anders heeft gevonden voor de functie.

Afgaande op wat Yvonne1212 schrijft denk ik dat de werknemer zijn baan nog heeft, omdat de werkgever er zonder nader onderzoek niet op mocht vertrouwen dat de werknemer serieus was (zeker niet als de werkgever in de gaten moet hebben gehad dat de werknemer in een emotionele toestand verkeerde).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds