|
Auteur |
Bericht |
dia
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 feb 2010 13:27 Onderwerp: huis kopen van moeder |
|
|
Mijn moeder van 78 jaar is in het gelukkige bezit van 2 woningen. In een ervan woon ik, ik betaal haar huur. Nu willen wij dit huis van haar kopen. Zij vindt het een uitstekend idee en een zorg minder als ze het eenmaal kwijt is. Is het zo dat de verkoopwaarde omlaag gaat omdat het huis momenteel bewoond wordt? Ook als haar eigen kind (ik) er zelf in woont?
Alvast dank voor het evt. beantwoorden. |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: do 25 feb 2010 13:36 Onderwerp: |
|
|
De verkoopwaarde zult u door een taxateur moeten laten vaststellen (ook i.v.m. de overdrachtsbelasting...deze moet over de werkelijke waarde worden betaald, zo deze hoger is dan de koopprijs...werkelijke waarde is niet WOZ waarde). De taxateur kan uw vraag beantwoorden en kan bij het vaststellen van de waarde rekening houden met het feit dat de woning momenteel verhuurd wordt aan u. |
|
|
|
 |
KMvdB
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 71
|
Geplaatst: do 25 feb 2010 13:55 Onderwerp: |
|
|
In principe is het zo dat de verkoop waarde van een huis dat verhuurd word, lager is dan een huis dat niet verhuurd word. (voor Bedrijfs OG is het andersom, daar heeft het verhuurd zijn een meerwaarde in vergelijking tot een leegstaand pand)
In hoeverre de fiscus de waarde vermindering accepteerd omdat u een familie relatie heeft weet ik niet. Ik weet wel dat de fiscus dit controleert.
Waar u ook rekening mee dient te houden is dat wanneer u het pand van uw moeder koopt tegen een bedrag dat lager is dan de huidige marktwaarde (even afgezien of we dan van verhuurde staat of onverhuurde staat spreken) is dat het verschil als een schenking van uw moeder aan u word gezien en daar dient schenkingsrecht over voldaan te worden. |
|
|
|
 |
Hanz
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 feb 2010 13:55 Onderwerp: |
|
|
Het is niet mijn vak, maar naar ik begrepen heb is het zo dat indien de koper ook de huurder is, dat er dan geen sprake is van een nadeel. U zit na de overdracht namelijk niet meer met huurders. Dit betekent dat verkoopwaarde in uw geval dus marktconform moet zijn.
Verder is een taxatie inderdaad zeer aan te raden om problemen met de belastingdienst te voorkomen. Indien de vraagprijs te laag is ziet men het verschil met de marktwaarde als een schenking, welke belast kan zijn.
Hanz |
|
|
|
 |
|