|
een olievlek op het wegdek is een bestanddeel |
Olie is geen bestanddeel, is geen zaak |
|
0% |
[ 0 ] |
Olie is geen bestanddeel van 3:4 BW gaat niet op |
|
0% |
[ 0 ] |
Olie is geen bestanddeel, andere reden |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 0 |
|
Auteur |
Bericht |
Micviv
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 18:09 Onderwerp: Bestanddeel? olie op wegdek, modder op een vloer etc.? |
|
|
Ik heb een vraag en het antwoord daarop moet gedeeltelijk een stelling uit mijn scriptie onderbouwen. Nu ik nooit zo goed in goederenrecht ben geweest, wil ik graag mijn vraag voorleggen aan jullie.
Kan olie op wegdek of geknoeide aircovloeistof op een vloer of modder en vuil op vloeren gezien worden als bestanddeel van de vloer c.q. wegdek? Wanneer ik 3:4 toepas kom ik tot het volgende: als Nijmegen student eerst lid 2 dan lid 1. Lid 2: een zaak... is olie/ijzel/modder en vuil wel een zaak (voor menselijke beheersing vatbare stoffelijk object)?
vervolg lid 2: een zaak die met een hoofdzaak zodanig verbonden wordt dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken, wordt bestanddeel van de hoofdzaak. Waarschijnlijk is olie en ijzel moeilijk te verwijderen maar vuil en modder zeer eenvoudig. lid 1: verkeersopvatting: is niet van toepassing want het is niet in constructief opzicht op elkaar afgestemd en incompleetheidscriterium gaat ook niet op.
Kan ijzel, olie modder vuil etc. nagetrokken worden door de ondergrond?
Ik hoop dat iemand mij een antwoord wilt geven, ik ben erg benieuwd. BVD! groetjes |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het praktisch belang van je vraag niet, omdat er nooit discussie zal zijn over de vraag wie eigenaar is van die olie/ijzel/modder. Tenzij het je gaat om art. 6:174 BW. Gaat het je om art. 6:174 BW? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|