|
Auteur |
Bericht |
ydneW
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 10:08 Onderwerp: Schadevergoeding bij een spontane stroomstoring |
|
|
Hallo,
Onlangs heb ik een spontane stroomstoring (term die de leveraar gebruikt) in mijn appartement gehad. Dit had tot gevolg dat mijn apparaten 400V te verduren kregen. Uiteraard waren zij hier niet op gemaakt en zijn er dan ook behoorlijk wat apparaten gesneuveld. In eerste instantie wilde de netwerk beheerder geen aansprakelijkheid erkennen, maar na correspondentie kwam zij tot het volgende voorstel; ik dien alle aankoopbewijzen van de apparatuur in te dienen en op basis hiervan wordt schadevergoeding uitgekeerd. Wel hanteren zij een afschrijving van 10% per jaar op apparaten. Nu vind ik dit niet erg eerlijk, zelfs al zou ik al mijn apparatuur 2e hands vervangen met gelijkwaardige apparatuur, dan nog zal ik zelf een aardige som geld moeten toeleggen. Dit zou toch niet moeten kunnen, des te meer daar ik zelf totaal geen invloed had kunnen hebben op de storing. De oorzaak hiervan lag ook niet in mijn appartement. Wat is nu verstandig, akkoord gaan met het voorstel van vergoeding of het aanbod afwijzen en proberen een redelijkere vergoeding af te dwingen? Is er jurisprudentie in soortgelijke gevallen? (ik heb zelf al gezocht, maar niets kunnen vinden)
Alvast bedankt voor reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 12:49 Onderwerp: |
|
|
Er is een enorme hoeveelheid jurisprudentie en er zijn boeken volgeschreven over hoe het bedrag van de schade moet worden berekend.
In het algemeen is het zeker niet zo dat altijd de nieuwwaarde wordt vergoed. Op zich klinkt 10% afschrijving per jaar niet onredelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 1:16 Onderwerp: Re: Schadevergoeding bij een spontane stroomstoring |
|
|
ydneW schreef: | Dit zou toch niet moeten kunnen, des te meer daar ik zelf totaal geen invloed had kunnen hebben op de storing. De oorzaak hiervan lag ook niet in mijn appartement. |
Wellicht de wat duurdere apparaten aansluiten op stekkerdoos met spanningsbeveiliging... _________________ Mine! |
|
|
|
 |
ydneW
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 7:29 Onderwerp: Re: Schadevergoeding bij een spontane stroomstoring |
|
|
BG schreef: |
Wellicht de wat duurdere apparaten aansluiten op stekkerdoos met spanningsbeveiliging... |
Helaas heb ik daar nu niet echt meer wat aan, deze beveiliging zit trouwens tegenwoordig vaak in de duurdere apparaten zelf.
Dat had ik al bij een groot deel van mijn apparaten, maar die beveiliging zit in de adapter. Hierdoor gaat deze inderdaad kapot in plaats van het apparaat. Nou en daar ben je mee geholpen.... Die repareren of vervangen ze nl niet, je moet dan een nieuw apparaat aanschaffen. |
|
|
|
 |
|