Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 1:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Immateriële schadevergoeding psychische schade?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LuQst

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 2:04    Onderwerp: Immateriële schadevergoeding psychische schade? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Immateriële schadevergoeding kan gevorderd worden op grond van 6:106 BW. Stel dat iemand meent dat hij/zij psychische schade leidt n.a.v. een onrechtmatige daad en zich hierdoor genoodzaakt voelt zich onder psychiatrische behandeling te stellen.

Vormen deze kosten dan een onafhankelijke schadepost (vermogensschade) of of zijn deze kosten slechts te vergoeden vermogensschade indien ook de psychische schade wordt vastgesteld door de rechter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De behandelingskosten, voor zover redelijkerwijs noodzakelijk, lijken mij vermogensschade. De immateriële schadevergoeding is bedoeld als vergoeding voor het (niet-financiële) leed dat je hebt geleden in de vorm van het (al dan niet tijdelijk) moeten leven met die psychische schade.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 3:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord. En dus dan te scharen onder 6:96 lid 2 sub a (zgn. bereddingskosten)?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 3:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het eerder zien als een soort "reparatiekosten", al is er op zich wel iets te zeggen voor art. 6:96 lid 2 sub a BW in de zin dat het kosten zijn om verdere psyschische schade te voorkomen of te beperken. Probleem hierbij lijkt me dat de vergoedbaarheid van behandelkosten dan afhankelijk is van de vraag of er echte psychiatrische schade is ("erkend psychiatrisch ziektebeeld", etc.).

Ik kan me voorstellen dat het slachtoffer van een overval of iets dergelijks de kosten van een "verwerkingscursus" vergoed kan krijgen zonder dat hij kan aantonen dat er daadwerkelijk psyschiatrische schade was of dreigde te ontstaan. Of misschien zie ik dat verkeerd en is art. 6:96 lid 2 sub a BW in combinatie met art. 6:106 lid 1 BW hier echt het juiste criterium... Interessante vraag Wink

edit: afhankelijk is, niet zijn...

Laatst aangepast door bona fides op do 04 feb 2010 21:07, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lastige bij 6:106 lid 1 is dat je het oogmerk dat nadeel toe te brengen moet zien te bewijzen. Dan zou 6:107 volgens mij eerder in aanmerking komen als grond voor vergoeding van psychische schade.

Maar voor wat betreft die kosten van een behandeling: de deskundige zal toch wel kunnen verklaren dat de behandeling noodzakelijk is vanwege de psychische schade die veroorzaakt is door de gebeurtenis. Dat valt dan onder vermogensschade.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 6:107 lid 1 BW gaat over een heel ander soort schadepost.

Of zie je in "is die ander, behalve tot vergoeding van de schade van de gekwetste zelf" een zelfstandige basis voor een vergoedingsplicht van die schade? Dat lijkt me onjuist. Die zinsnede verwijst slechts naar de verplichting tot vergoeding van schade die al uit andere artikelen volgt, bijv. uit art. 6:106 BW.

Het kan dus zeker niet gebeuren dat in een concreet geval een vergoeding voor geestelijk letsel aan de persoon die het geestelijk letsel heeft geleden niet op grond van art. 6:106 BW verschuldigd is, maar wel op grond van art. 6:107 lid 1, "behalve ... zelf".

(Hebben we het hier nooit eerder over gehad? Ik zal straks eens zoeken.)

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Hebben we het hier nooit eerder over gehad? Ik zal straks eens zoeken.)

Waarschijnlijk dacht ik aan dit bericht, dus "wij" hebben deze discussie nog niet eerder gehad Wink

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed wel dat je gelijk hebt in de zin dat het geen zelfstandige vordering zal opleveren, maar het lastige is, dat het via de weg van 106 alleen lukt als je het oogmerk bewijst.

Maar goed, in Nederland zijn we toch al niet zo gul met vergoeding voor psychische schade, dus dat zal de achtergrond wel zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010 5:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bewijs van oogmerk is niet nodig als er sprake is van geestelijk letsel. Oogmerk wordt alleen vereist in sub a, niet in sub b.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds