|
Auteur |
Bericht |
sandiya20
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 4:33 Onderwerp: leerstof inleiding straf strafprocesrecht Universiteit leide |
|
|
Wat raden jullie aan om te leren voor dit tentamen?? Hoe hebben jullie deze tentamen gehaald en wat hebben jullie geleerd??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 4:38 Onderwerp: |
|
|
Gelet op de meest recente reacties is het tentamen al morgen. Ik raad je daarom aan vroeger te beginnen met leren  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sandiya20
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 1:11 Onderwerp: |
|
|
huh de eerste les is pas begonnen. De tentamen is ergens in april |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 2:52 Onderwerp: |
|
|
Oh ok, misschien is dat dan de reden dat er binnen een paar uur 3 vragen werden gesteld over strafrecht in Leiden.
Ik weet niet wat tegenwoordig het lesmateriaal is, maar toen ik het deed had ik Corstens achter gezien beter niet open moeten slaan. Ook al zegt de docent dat ook de kleine lettertjes van Corstens tot de stof behoren, het tentamen lukt beter zonder alle kennis die in Corstens is te vinden. Die kennis zorgt er alleen maar voor dat je niet de antwoorden geeft die ze verwachten.
Verder was het in mijn jaar van belang om tijdens elk college de feitjes die totaal onbelangrijk lijken en ook niet in het lesmateriaal zijn terug te vinden, op het tentamen paraat te hebben. Bij mij werden die feitjes meestal helemaal aan het begin van het college opgezegd, bijvoorbeeld terwijl de docent(e) de deuren sluit.
Of deze tips nog steeds helpen weet ik niet. Voor mij is het alweer een paar jaar geleden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 8:19 Onderwerp: |
|
|
Mijn tip is ken je wettenbundel, blader er doorheen, weet waar alles staat en leer goed te lezen.
Ik weet dat het simpel klinkt maar als ze een vraag stellen die makkelijk op te zoeken is in je wettenbundel lezen heel veel mensen er vaak overheen of gaan ze de mist in. Verder was het een multiplechoicetentamen in 2008 met 30 vragen.
Ook zal je een casus krijgen. Jan is opgepakt voor diefstal, daarna krijg je een paar feiten en de vraag, hoe zal de rechter dit beoordelen? Weet ook goed het verschil en onderscheid tussen formele en materiele voorvragen. En succes.
Ik denk dat een oefententamen meestal het beste beeld gever over het soort vragen dat je krijgt. |
|
|
|
 |
sandiya20
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 16:35 Onderwerp: |
|
|
op dit moment is ons leerstof capita strafrecht mevis. Dikke blauwe boek van nu 880 blz. En verder actoren van strafrecht dat is nieuw erbij gekomen. verder moeten we de arresten kennen zoals altijd. Het is een tentamen dat bestaat uit 40 meerkeuze. Bedankt trouwens voor de tips ik hoorde dat veel in de wetboek de vinden is ja. Hebben jullie dat blauwe boekje mevis capita strafrecht daadwerkelijk doorgenomen?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 21:04 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat dat dikke blauwe boek het boek van Corstens is? Ik kan niet garanderen dat je er ook voor het tentamen van dit jaar niets aan zult hebben, maar ik raad niet aan om daar veel tijd aan te besteden. (Nou ja, tenzij je echt iets over het strafrecht wil leren dan. Ik heb zelf het boek met redelijk plezier gelezen, alleen maakte dit het tentamen tot een extra frustrerende aangelegenheid. Hopelijk is het niveau van het strafrechtonderwijs intussen wat gestegen.)
Capita strafrecht is toch een bundel van min of meer ongerelateerde hoofdstukken waarin steeds aan de hand van een casus een bepaald onderwerp wordt behandeld? Een soort arrestenbundel, maar dan slechts met korte passages uit het arrest en een heel lange noot. Dat werd bij mij in het 3e jaar gebruikt bij materieel strafrecht.
In mijn eerste jaar was Enschede het belangrijkst, gevolgd door het boekje van Koopmans. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sandiya20
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 22:31 Onderwerp: |
|
|
Uhmz nee het dikke boek heet capita strafrecht een thematische inleiding geschreven door p.a.m Mevis. Verder is dat boekje koopmans dit jaar niet meer nodig dat was vorig jaar zo. cortens heb ik eerlijk gezegd nooit van gehoord?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 23:53 Onderwerp: |
|
|
Corstens is een dik blauw boek van zo'n 900 bladzijden
Ik zie dat ik me heb vergist in Capita strafrecht. Ik dacht aan een ander boek, dat echter heel anders heet.
Corstens is kennelijk vervangen door Capita strafrecht, en jullie hebben "Beginselen strafrecht" van Enschedé dus ook niet meer?
Het materieel is duidelijk niet meer te vergelijken met het materiaal uit mijn jaar, dus op mijn eerdere opmerkingen moet je maar niet letten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sandiya20
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 0:33 Onderwerp: |
|
|
nee klopt die hebben we ook niet meer. Welke jaar had jij deze tentamen dan afgelegd?? Vorig jaar hadden we capita strafrecht en select en beslissingsmodel en de arresten dit jaar hebben we capita strafrecht en actoren van strafrechtspleging.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 0:38 Onderwerp: |
|
|
In 2005. Het hele vak was dat jaar een totale ramp. Deeltoetsen via internet met open vragen waarvan de antwoorden door een computerprogramma werden "nagekeken". Een meerkeuzetentamen met 40 vragen waarvan uiteindelijk bij 7 vragen meerdere antwoorden moesten worden goedgerekend (wat niet wil zeggen dat de overige 33 vragen smetteloos waren). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|