Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 17:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanwezig = medeplegen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MisterX

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 11:44    Onderwerp: Aanwezig = medeplegen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie worden vast moe van de simpele vragen, maar ik wil dit toch graag even weten.

Stel, je bent aanwezig bij een diefstal van een verkeersbord. Maar het was niet jouw ingeving, niet jouw fysieke werk, en het gestolen voorwerp was niet voor jou bedoeld. Jullie worden aangehouden en beiden krijgen een bon.

Heeft het dan zin daar tegen in te gaan? Of is het aanwezig zijn en er niets tegen doen net zo strafbaar als de diefstal zelf?

Bij voorbaat dank voor opheldering!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor 'medeplegen' is een 'bewuste nauwe samenwerking' vereist. Het is aan het OM om dat te bewijzen.

Jouw kant van het verhaal lijkt mij meer in de richting van 'medeplichtigheid' te gaan.

Het verschil tussen medeplegen en medeplichtigheid is dat een medepleger gezien wordt als dader en dus even zwaar gestraft mag worden (47 Sr), terwijl een medeplichtige niet gezien wordt als dader, maar als iemand die de dader heeft 'geholpen', en daarom minder zwaar gestraft kan worden (1/3 minder, 48 Sr).

Is jouw boete even zwaar als die van de pleger?

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is jouw boete even zwaar als die van de pleger?

Jeps.

Maar als aanwezige ben ik dan standaard medeplichtig? Nasty. Maar ja, ik had het vrij gemakkelijk kunnen voorkomen denk ik, dus ergens is straf wel logisch.
Maar er zijn geen getuigen behalve wij zelf, politie zag ons pas later fietsen. Dus dan neem ik aan dat ik met een getuigenis inderdaad als medeplichtig i.p.v. medepleger zal word aangemerkt.

Nu nog de vraag of dat al de moeite waard is...
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het te ongenuanceerd is om te zeggen dat aanwezigheid medeplichtigheid inhoudt. Echter, je was aanwezig, hebt geen poging gedaan om de dader op andere gedachten te brengen, en bent daarna ook samen weggegaan neem ik aan.
Gezien die omstandigheden lijkt mij medeplichtigheid wel op zijn plek.

M.b.t. bewijs is het jouw woord tegen die van een opsporingsambtenaar, waarbij die van een opsporingsambtenaar in principe voldoende is voor een veroordeling en tevens zwaarder weegt dan jouw verklaring.

Je kunt misschien zelf wel inschatten in hoeverre je een kans maakt.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat hebben jullie precies verklaard, en heb je de indruk dat de politie ook uitgaat van wat jullie hebben verklaard?

Uit wat de politie heeft waargenomen (nl. dat jullie samen fietsten met dat bord) kan niet volgen dat jouw relaas van het gebeurde onjuist is. Aan de andere kant volgt er ook niet uit dat het spiegelbeeld van jouw verklaring (verwisseling van jouw rol met de rol van de andere persoon) onwaar zou zijn. In feite volgt uit het proces-verbaal van de agent niets over het verwijderen van het bord (behalve dát het is verwijderd).

Het zou vreemd zijn als geen van jullie beiden zou kunnen worden veroordeeld voor diefstal. Ik vermoed daarom dat in het samen wegrijden met het gestolen bord al voldoende bewuste samenwerking is besloten om te spreken van medeplegen. Je zou het zo kunnen zien dat jullie nog steeds aan het wegnemen waren. (Of vat ik medeplegen van diefstal nu te ruim op?)

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker in dit soort gevallen, waarin de nauwe en bewuste samenwerking moeilijk te bewijzen is, zal medeplegen m.i. kunnen worden aangenomen op basis van het feit dat misterX zich niet heeft gedistantieerd.

Op het moment dat de verdachte begon met het stelen van het bord, had de medepleger zich moeten distantiëren.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mjabakker schreef:
Zeker in dit soort gevallen, waarin de nauwe en bewuste samenwerking moeilijk te bewijzen is, zal medeplegen m.i. kunnen worden aangenomen op basis van het feit dat misterX zich niet heeft gedistantieerd.
Op het moment dat de verdachte begon met het stelen van het bord, had de medepleger zich moeten distantiëren.

Dat lijkt mij een vrij aparte manier van bewijzen. Als het niet lukt zoals het hoort dan leiden we het af van het feit dat men zich niet distantieert?

Zo is m.i. medeplichtigheid wel te bewijzen, maar medeplegen niet.

Wat BF aangeeft met betrekking tot het samen wegrijden lijkt mij eerder die kant op gaan.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mjabakker schreef:

Vind ik ook, maar (wets-)artikelnr./jurisprudentie??
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enkele niet-distantiëren is in ieder geval niet voldoende om medeplegen te kunnen aannemen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zeg jij nou, maar in Honden Peter en Bacchus werd toch anders gedacht. Het zich distantiëren speelt toch wel een heel belangrijke rol.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het "enkele".

In Honden Peter ging het over medeplichtigheid.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds