|
Auteur |
Bericht |
cogito-ergo-sum
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:12 Onderwerp: Afgeven legitimatiebewijs / rijbewijs |
|
|
Is een burger verplicht tot het feitelijk afgeven van zijn of haar legitimatie- of rijbewijs, wanneer een opsporingsambtenaar van de politie dit vraagt? Of kan worden volstaan met het tonen van een rij- of legitimatiebewijs, op een dusdanige wijze dat de desbetreffende opsporingsambtenaar redelijkerwijs de gegevens moet kunnen aflezen?
M.a.w.: overhandigen of enkel laten zien volstaat?  |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:44 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Of kan worden volstaan met het tonen van een rij- of legitimatiebewijs, op een dusdanige wijze dat de desbetreffende opsporingsambtenaar redelijkerwijs de gegevens moet kunnen aflezen? |
Dacht ik wel. Heb je de wet op de ID nageslagen? Ik even niet.
Quote: | Is een burger verplicht tot het feitelijk afgeven van zijn of haar legitimatie- of rijbewijs, wanneer een opsporingsambtenaar van de politie dit vraagt? |
Je bedoelt toch niet dat de opsporingsambtenaar het in zak steekt hé?
Of bedoel je dat het de opsporingsambtenaar in handen wordt gegeven en betrokkene het daarna terug krijgt? Werd dit erg bevonden? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op vr 27 jul 2007 20:48, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:48 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Quote: | Of kan worden volstaan met het tonen van een rij- of legitimatiebewijs, op een dusdanige wijze dat de desbetreffende opsporingsambtenaar redelijkerwijs de gegevens moet kunnen aflezen? |
Dacht ik wel. Heb je de wet op de ID nageslagen? Ik even niet.
Die wet is een redelijk zooitje.
Quote: | Is een burger verplicht tot het feitelijk afgeven van zijn of haar legitimatie- of rijbewijs, wanneer een opsporingsambtenaar van de politie dit vraagt? |
Je bedoelt toch niet dat de opsporingsambtenaar het in zak steekt hé? |
Nee ik doel inderdaad niet dat de opsporingsambtenaar in casu, het in zijn of haar broekzak steekt, maar het zelf beetpakt of verplicht dat je het aan hem geeft (zonder het in zijn of haar broekzak te .... haha).
Overigens kan ik de vraag of het erg werd bevonden niet beantwoorden, want ik heb 't nog niet meegemaakt. Vroeg het me alleen af...

Laatst aangepast door cogito-ergo-sum op vr 27 jul 2007 20:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:50 Onderwerp: |
|
|
Artikel 2 van wet ID:
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Wat houdt 'ter inzage aanbieden' in?  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:51 Onderwerp: |
|
|
Artikel 2 WID stelt dat je het ding ter inzage moet aanbieden. Het hoofdstuk is getiteld "Toonplicht". Dus .....???
Ik kan trouwens die wet niet op wetten.nl in beeld krijgen .... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:52 Onderwerp: |
|
|
Hey,
Wet op de identificatieplicht stelt:
Quote: | Artikel 2
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. |
Onder ter inzage aanbieden wordt m.i. verstaan dat de ambtenaar het document daadwerkelijk in de hand mag nemen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:57 Onderwerp: |
|
|
Hahahahahahahaha.
Allemaal nagenoeg tegelijkertijd gepost  _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 20:59 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Hey,
Wet op de identificatieplicht stelt:
Quote: | Artikel 2
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. |
Onder ter inzage aanbieden wordt m.i. verstaan dat de ambtenaar het document daadwerkelijk in de hand mag nemen.
Gwen |
Zelf vasthouden en ter inzage aanbieden sluiten elkaar toch niet uit? |
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 21:00 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Hahahahahahahaha.
Allemaal nagenoeg tegelijkertijd gepost  |
Het is ook zooooooooo'n boeiend onderwerp.  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 21:43 Onderwerp: |
|
|
Cogito, tijd voor wat veldwerk en jij bent bij deze aangewezen als vrijwilliger.
We zien je rapportage vanavond met belangstelling tegemoet.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 21:57 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zelf vasthouden en ter inzage aanbieden sluiten elkaar toch niet uit? |
 _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
|
Geplaatst: vr 27 jul 2007 23:06 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Cogito, tijd voor wat veldwerk en jij bent bij deze aangewezen als vrijwilliger.
We zien je rapportage vanavond met belangstelling tegemoet.  |
Moet eerlijk toegeven, dat ik op basis van het gemiddelde optreden van een opsporingsambtenaar van de politie, of zijn of haar opmerkingen, of zijn of haar verklaring waarin hij of zij pretendeert het bij het rechte eind te hebben, geen juridische conclusie wil trekken.
Conclusie: geen veldwerk voor cogito.  |
|
|
|
 |
raphidae
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 jul 2010 20:16 Onderwerp: |
|
|
Oude thread, maar wil toch even reageren. Ik heb een agent die wilde dat ik mij legitimeerde voorgehouden dat ik niet verplicht was mijn rijbewijs daadwerkelijk te overhandigen.
Daar was ze het mee eens, maar vorderde vervolgens apart van me dat ik mijn rijbewijs overhandigde. |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 16 jul 2010 21:25 Onderwerp: |
|
|
Vind de wet zo mooi, je bent verplicht EEN id kaart te laten zien .... |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jul 2010 10:50 Onderwerp: |
|
|
Waarbij opgemerkt dat als je dit overkomt als bestuurder de inzage van het rijbewijs is gebaseerd op 160 WVW waarin wel specifiek "afgeven" is opgenomen.
Artikel 160
1.Op de eerste vordering van de in artikel 159 bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig verplicht dat motorrijtuig te doen stilhouden alsmede de volgende bewijzen behoorlijk ter inzage af te geven:
a. de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen delen van het kentekenbewijs, dan wel het in artikel 37, eerste lid, onderdeel b, bedoelde bewijs, en, indien met het motorrijtuig een aanhangwagen wordt voortbewogen, de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen delen van het kentekenbewijs van de aanhangwagen, dan wel het in artikel 37, eerste lid, onderdeel b, bedoelde bewijs voor de aanhangwagen;
b. het rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem buiten Nederland een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs;
c. het ingevolge de richtlijn vakbekwaamheid bestuurders, bedoeld in artikel 151b, onderdeel a, vereiste getuigschrift;
d. indien hem ter zake van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift ontheffing is verleend, de beschikking houdende verlening van ontheffing. |
|
|
|
 |
|