Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 21:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Belediging op forum zonder actie van forumbeheerder
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alwine

Leeftijd: 75
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 23:39    Onderwerp: Belediging op forum zonder actie van forumbeheerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar het gaat om het volgende.

Als mensen keer op keer, op een forum worden beledigd, hun hele hebben en houden word op het forum neergezet, en de beheerder doet er niets of weinig aan, alleen de berichten verwijderen, na lange tijd, zelfs de dader blijft gewoon lid, kun je dan stappen ondernemen?
Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belediging is strafbaar, dus in principe kun je aangifte doen. Het is tegenwoordig niet ongewoon dat mensen worden vervolgd voor het beledigen van een politieagent, maar het beledigen van een medeburger is net zo strafbaar (alleen is de straf wat lichter).

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar telt dit ook voor een forum?
Ik kan er nergens op het internet iets over vinden.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 7:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er onrechtmatige uitingen worden geplaatst en de beheerder laat deze staan, wanneer hij op de hoogte is van de onrechtmatigheid, dan is de beheerder ook zelf aansprakelijk te houden.
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mits de onrechtmatigheid voldoende duidelijk voor hem is. Dat is bij smaad en laster nog wel eens lastig: hoe weet de beheerder of de opmerking iemands reputatie aantast dan wel of er een maatschappelijk relevante reden is om het toch te mogen zeggen.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

266 Sr
Alwine

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beheerder is zeer zeker wel op de hoogte van deze praktijken.
Diverse mensen op het forum schrijven hem een mail, en ik heb per privemail ook contact met hem gehad.
Hij is beheerder, en moderator.
Kan ik open op dit forum zetten, wat er allemaal word geschreven, of kan ik dat beter per PB, aan iemand van jullie doen?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alwine schreef:
Maar telt dit ook voor een forum?
Ik kan er nergens op het internet iets over vinden.

In Nederland geldt het Nederlandse strafrecht. Ik neem aan dat de belediging op Nederlands grondgebied heeft plaatsgevonden. Daarvoor is het in ieder geval voldoende (maar niet noodzakelijk) als het een Nederlandstalig forum betreft en jij en de dader zich in Nederland bevinden.

Quote:
Kan ik open op dit forum zetten, wat er allemaal word geschreven, of kan ik dat beter per PB, aan iemand van jullie doen?

Op PB's reageer ik niet (anderen misschien wel). Het geven van de tekst is alleen nuttig als je een oordeel zoekt over het beledigende karakter van de tekst. Als je daarover twijfelt (want als je niet twijfelt hoef je het ons niet te vragen), dan is het misschien verstandig om die teksten eens voor te leggen aan mensen in je omgeving. Begrijpen zij dat je je beledigd voelt en vinden zij dat gevoel terecht?

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon als Nederlandse in Duitsland.
Het forum is het Duitslandforum.nl.

Het forum is informatief bedoeld, en als ontmoetingsplek voor Nederlanders, die overal in Duitsland wonen, maar een kleine kliek van ongeveer 4 a 5 personen, beginnen op iedereen te schelden en vunzige opmerkingen te maken, die om inlichtingen vraagt.
De mensen die wel normaal reageren op de vragers, krijgen dus ook alles over zich heen.
Nu kun je dus zeggen, blijf er dan weg, ja, dat doen de meesten ondertussen ook wel.
Waar het mij om gaat is, of men zo'n beheerder bang kan maken, door bijvoorbeeld een tekst in de wet te laten zien, die cvb, hier in dit topic heeft aangegeven.

Ik ben door jullie toch wel meer wijzer geworden, en ik dank jullie dan ook hartelijk voor de moeite.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alwine schreef:
Ik woon als Nederlandse in Duitsland.
Het forum is het Duitslandforum.nl.

Het forum is informatief bedoeld, en als ontmoetingsplek voor Nederlanders, die overal in Duitsland wonen, maar een kleine kliek van ongeveer 4 a 5 personen, beginnen op iedereen te schelden en vunzige opmerkingen te maken, die om inlichtingen vraagt.

Ah, in dat geval ligt het misschien meer voor de hand om een eventuele aangifte wegens belediging bij de Duitse politie te doen. Ook in Duitsland zal belediging naar ik aanneem wel strafbaar zijn. Of de Duitse politie genegen is om hier veel tijd in te steken is natuurlijk een andere vraag. (Ik heb overigens eens begrepen dat het Duitse OM in principe verplicht is om tot vervolging van strafbare feiten over te gaan en dus eigenlijk niet de keus heeft zoals het Nederlandse OM dat wel heeft. Ik vermoed dat in de praktijk de verschillen minder groot zijn.)

Quote:
Waar het mij om gaat is, of men zo'n beheerder bang kan maken, door bijvoorbeeld een tekst in de wet te laten zien, die cvb, hier in dit topic heeft aangegeven.

Misschien lukt dat, maar het effect zal dan waarschijnlijk eerder zijn dat het forum geheel wordt gesloten dan dat het netjes wordt opgeschoond. Blijkbaar is de beheerder van het forum niet echt geïnteresseerd in wat zich op dat forum afspeelt, en die interesse kun je ook niet afdwingen met juridische maatregelen.

Ik denk ook te mogen begrijpen dat het je niet zozeer gaat om de aantasting van jouw persoon, als wel om de sfeer op het forum. De strafbaarstelling van belediging is echter bedoeld om op te kunnen treden tegen de aantasting van je persoon, en niet tegen het verpesten van de sfeer. Als de belediging niet is wat je dwars zit, dan is dat een aanwijzing dat je strikt genomen misschien ook niet (strafbaar) wordt beledigd.

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is gewoon heel erg jammer van zo'n forum.
Ik ben als persoon ook meerdere malen door het slijk gehaald, en mijn hele hebben en houden, inclusief de naam van mijn dochter werd op het forum geplaatst.
Waar ik woonde enz.
Het commentaar van de beheerder....Ach, als men op google kijkt, kan men alles toch wel vinden van iedereen.
Ik heb hem als antwoord gegeven, dat dit iemand nog niet het recht geeft, om zomaar alles van een ander open op een forum te zetten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds