|
Auteur |
Bericht |
Alwine
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 23:39 Onderwerp: Belediging op forum zonder actie van forumbeheerder |
|
|
Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar het gaat om het volgende.
Als mensen keer op keer, op een forum worden beledigd, hun hele hebben en houden word op het forum neergezet, en de beheerder doet er niets of weinig aan, alleen de berichten verwijderen, na lange tijd, zelfs de dader blijft gewoon lid, kun je dan stappen ondernemen?
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 23:49 Onderwerp: |
|
|
Belediging is strafbaar, dus in principe kun je aangifte doen. Het is tegenwoordig niet ongewoon dat mensen worden vervolgd voor het beledigen van een politieagent, maar het beledigen van een medeburger is net zo strafbaar (alleen is de straf wat lichter). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alwine
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 23:52 Onderwerp: |
|
|
Maar telt dit ook voor een forum?
Ik kan er nergens op het internet iets over vinden. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 7:29 Onderwerp: |
|
|
Als er onrechtmatige uitingen worden geplaatst en de beheerder laat deze staan, wanneer hij op de hoogte is van de onrechtmatigheid, dan is de beheerder ook zelf aansprakelijk te houden. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 8:57 Onderwerp: |
|
|
Mits de onrechtmatigheid voldoende duidelijk voor hem is. Dat is bij smaad en laster nog wel eens lastig: hoe weet de beheerder of de opmerking iemands reputatie aantast dan wel of er een maatschappelijk relevante reden is om het toch te mogen zeggen. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 9:55 Onderwerp: |
|
|
266 Sr |
|
|
|
 |
Alwine
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 11:45 Onderwerp: |
|
|
De beheerder is zeer zeker wel op de hoogte van deze praktijken.
Diverse mensen op het forum schrijven hem een mail, en ik heb per privemail ook contact met hem gehad.
Hij is beheerder, en moderator.
Kan ik open op dit forum zetten, wat er allemaal word geschreven, of kan ik dat beter per PB, aan iemand van jullie doen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 12:25 Onderwerp: |
|
|
Alwine schreef: | Maar telt dit ook voor een forum?
Ik kan er nergens op het internet iets over vinden. |
In Nederland geldt het Nederlandse strafrecht. Ik neem aan dat de belediging op Nederlands grondgebied heeft plaatsgevonden. Daarvoor is het in ieder geval voldoende (maar niet noodzakelijk) als het een Nederlandstalig forum betreft en jij en de dader zich in Nederland bevinden.
Quote: | Kan ik open op dit forum zetten, wat er allemaal word geschreven, of kan ik dat beter per PB, aan iemand van jullie doen? |
Op PB's reageer ik niet (anderen misschien wel). Het geven van de tekst is alleen nuttig als je een oordeel zoekt over het beledigende karakter van de tekst. Als je daarover twijfelt (want als je niet twijfelt hoef je het ons niet te vragen), dan is het misschien verstandig om die teksten eens voor te leggen aan mensen in je omgeving. Begrijpen zij dat je je beledigd voelt en vinden zij dat gevoel terecht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alwine
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 13:09 Onderwerp: |
|
|
Ik woon als Nederlandse in Duitsland.
Het forum is het Duitslandforum.nl.
Het forum is informatief bedoeld, en als ontmoetingsplek voor Nederlanders, die overal in Duitsland wonen, maar een kleine kliek van ongeveer 4 a 5 personen, beginnen op iedereen te schelden en vunzige opmerkingen te maken, die om inlichtingen vraagt.
De mensen die wel normaal reageren op de vragers, krijgen dus ook alles over zich heen.
Nu kun je dus zeggen, blijf er dan weg, ja, dat doen de meesten ondertussen ook wel.
Waar het mij om gaat is, of men zo'n beheerder bang kan maken, door bijvoorbeeld een tekst in de wet te laten zien, die cvb, hier in dit topic heeft aangegeven.
Ik ben door jullie toch wel meer wijzer geworden, en ik dank jullie dan ook hartelijk voor de moeite. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 14:33 Onderwerp: |
|
|
Alwine schreef: | Ik woon als Nederlandse in Duitsland.
Het forum is het Duitslandforum.nl.
Het forum is informatief bedoeld, en als ontmoetingsplek voor Nederlanders, die overal in Duitsland wonen, maar een kleine kliek van ongeveer 4 a 5 personen, beginnen op iedereen te schelden en vunzige opmerkingen te maken, die om inlichtingen vraagt. |
Ah, in dat geval ligt het misschien meer voor de hand om een eventuele aangifte wegens belediging bij de Duitse politie te doen. Ook in Duitsland zal belediging naar ik aanneem wel strafbaar zijn. Of de Duitse politie genegen is om hier veel tijd in te steken is natuurlijk een andere vraag. (Ik heb overigens eens begrepen dat het Duitse OM in principe verplicht is om tot vervolging van strafbare feiten over te gaan en dus eigenlijk niet de keus heeft zoals het Nederlandse OM dat wel heeft. Ik vermoed dat in de praktijk de verschillen minder groot zijn.)
Quote: | Waar het mij om gaat is, of men zo'n beheerder bang kan maken, door bijvoorbeeld een tekst in de wet te laten zien, die cvb, hier in dit topic heeft aangegeven. |
Misschien lukt dat, maar het effect zal dan waarschijnlijk eerder zijn dat het forum geheel wordt gesloten dan dat het netjes wordt opgeschoond. Blijkbaar is de beheerder van het forum niet echt geïnteresseerd in wat zich op dat forum afspeelt, en die interesse kun je ook niet afdwingen met juridische maatregelen.
Ik denk ook te mogen begrijpen dat het je niet zozeer gaat om de aantasting van jouw persoon, als wel om de sfeer op het forum. De strafbaarstelling van belediging is echter bedoeld om op te kunnen treden tegen de aantasting van je persoon, en niet tegen het verpesten van de sfeer. Als de belediging niet is wat je dwars zit, dan is dat een aanwijzing dat je strikt genomen misschien ook niet (strafbaar) wordt beledigd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alwine
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 14:51 Onderwerp: |
|
|
Het is gewoon heel erg jammer van zo'n forum.
Ik ben als persoon ook meerdere malen door het slijk gehaald, en mijn hele hebben en houden, inclusief de naam van mijn dochter werd op het forum geplaatst.
Waar ik woonde enz.
Het commentaar van de beheerder....Ach, als men op google kijkt, kan men alles toch wel vinden van iedereen.
Ik heb hem als antwoord gegeven, dat dit iemand nog niet het recht geeft, om zomaar alles van een ander open op een forum te zetten. |
|
|
|
 |
|