Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 17:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Portretrecht m.b.t. Voetbalstadions
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jasper0303

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2010 20:54    Onderwerp: Portretrecht m.b.t. Voetbalstadions Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn een groep bestaande uit vier studenten. We hebben een spel bedacht waar stadions op kaarten worden afgebeeld. We willen dit spel graag uit gaan brengen omdat we het idee erg goed vinden.

Nu is mij vraag: Mag je voetbalstadions van grote clubs zomaar afbeelden of zijn daar licenties voor nodig ?

Zoja is dit te omzeilen door bijvoorbeeld tekeningen, of het geven van andere namen aan de bestaande stadions?

Onze groep beschikt helaas over weinig relevante juridische kennis op dit vlak.

Alvast bedankt voor de medewerking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2010 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt toestemming van de architect van een stadion nodig, tenzij de foto het stadion weergeeft in de omgeving waarin het zich bevindt.

Voetbalclubs kunnen zich m.i. niet als merkrechthouders verzetten tegen het gebruik van hun namen en logo's op speelkaarten.

Met bestaande merknamen en beeldmerken op de verpakking van of in reclame voor het spel moet je erg oppassen.

BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2010 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om het iets concreter te maken, wat gaat dit voor het spel betekenen. We zullen de architecten dus moeten benaderen om de verschillende stadions af te mogen beelden? En dit zal dus te omzeilen zijn door bijvoorbeeld het Wembley af te beelden in de omgeving van Londen?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2010 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de omgeving van het stadion. Je hoeft niet heel Londen op de foto te hebben.

Leeftijd: 82
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. betekent dit in dit geval het stadion in en met zijn omgeving weergeven. Dus niet de hoofdafbeeling geisoleerd (twee dimensionaal) vrijstaand maken. Maar als afbeelding in een groter geheel, in dit geval als spel (maar het zou ook een boek kunnen zijn) lijkt me dat er heel wat is toegestaan.

www.bertvanloobv.nl
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
M.i. betekent dit in dit geval het stadion in en met zijn omgeving weergeven. Dus niet de hoofdafbeeling geisoleerd (twee dimensionaal) vrijstaand maken. Maar als afbeelding in een groter geheel, in dit geval als spel (maar het zou ook een boek kunnen zijn) lijkt me dat er heel wat is toegestaan.

Ik weet niet hoe je de laatste zin precies bedoelt, maar het spel zal niet kunnen dienen als de omgeving.

De maker van deze foto heeft volgens mij naar Nederlands recht geen toestemming van de architect van het Wembley stadion nodig voor publicatie van zijn foto.

Als jasper0303 foto's wil gebruiken die hij niet zelf heeft geschoten, zal hij natuurlijk ook (vrijwel altijd) de toestemming van de fotograaf nodig hebben. Ik ging er in mijn eerste antwoord vanuit dat hij de foto's zelf zou maken, maar gelet op zijn voorbeeld (Wembley) is dat waarschijnlijk niet zijn bedoeling.

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om de helderheid, even uitgaand van de oude (niet meer van toepassing zijnde) regel waar vrijwel niets mocht, bedoel ik dat als je een object als zelfstandig item exploiteert je eerder risico loopt dan als je dat ene onderwerp in een groter geheel gebruikt.

Bijv. het exploiteren van een aparte driedimensionale repro van een kunstwerk aan de openbare weg mag niet, maar opname van dat werk in een boek met 200 andere afbeeldingen mag wel.

Als de vragensteller ongevraagd foto's van derden zou gaan gebruiken is dat natuurlijk uit den boze.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Bijv. het exploiteren van een aparte driedimensionale repro van een kunstwerk aan de openbare weg mag niet, maar opname van dat werk in een boek met 200 andere afbeeldingen mag wel.

Het is niet relevant of er nog 200 andere afbeeldingen in het boek staan. Het gaat er alleen om of het gebouw of beeldhouwwerk in zijn omgeving is afgebeeld. Het uitgummen van de omgeving of het zodanig fotograferen dat de omgeving niet is te zien maakt het nodig om toestemming van de architect of beeldhouwer te vragen. Ook als er 200 andere afbeeldingen in het boek staan.

Een andere mogelijkheid is dat de foto van het beeldhouwwerk of het gebouw wordt geplaatst bij een bespreking of recensie van het werk. In dat geval is er ook geen toestemming van de maker van het werk nodig, omdat de recensent zich kan beroepen op het citaatrecht. Op deze uitzondering kan jasper0303 zich echter niet beroepen. Hij kan m.i. alleen een beroep doen op art. 18 Aw:
Quote:
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 6°, of op een werk, betrekkelijk tot de bouwkunde als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 8°, dat is gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging of openbaarmaking van afbeeldingen van het werk zoals het zich aldaar bevindt. Waar het betreft het overnemen in een compilatiewerk, mag van dezelfde maker niet meer worden overgenomen dan enkele van zijn werken.

Het maakt niet uit of het gebouw het hoofdonderwerp is. Het gaat uitsluitend om de vraag of het werk in zijn omgeving wordt afgebeeld:
Rb. Leeuwarden 19 april 2005, LJN AT4169 schreef:
De foto betreft ten slotte een afbeelding van het werk zoals het zich in zijn omgeving bevindt. Op de foto zijn - naast een aantal Leguaanwoningen - water, riet, bomen en lucht zichtbaar. Het betoog van De Groene Leguaan, dat de omgeving op de betreffende foto slechts een rol van ondergeschikte betekenis speelt, kan - wat hier overigens ook van zij - niet tot een ander oordeel leiden, nu volgens artikel 18, anders dan onder het oude recht, het werk de hoofdvoorstelling mag vormen zolang het werk niet onafhankelijk van zijn omgeving wordt geëxploiteerd. Daarvan is in het onderhavige geval evenwel geen sprake.

Het oude artikel 18 Aw luidde inderdaad heel anders, maar daar heeft jasper0303 niets mee te maken.

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de informatie tot dusver.
Het is mij duidelijk dat het gebruiken van foto’s van derden uit den boze is. De opzet van het spel is echter zo dat wij op kaarten verschillende stadions uit verschillende landen willen gaan afbeelden, het Wembley is in deze een voorbeeld. Het lijkt mij schier onmogelijk om al deze stadions zelf te gaan fotograferen.
De conclusie die ik dus moet trekken op basis van de huidige informatie . Is dat als wij foto’s of andere afbeeldingen van een stadion willen gebruiken, we de fotograaf of de tekenaar moeten benaderen? Dit is dan denk ik een zeer uitgebreide klus!? Hiernaast hoe zit het met het gebruik van de namen van de stadions. Ook deze mag je niet zomaar gebruiken neem ik aan?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Namen is geen probleem, zolang je ze maar niet gebruikt om je spel mee aan te prijzen.

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jasper@ wellicht is het aanvragen van vrij beschikbaar materiaal van de diverse stadions zelf een (gratis ?) optie. Maar meestal hebben die een eigen merchandising afdeling. Toevallig weet ik dat NouCamp in Barcelona heel fanatiek is met rechten en Ajax zal dat niet minder zijn.
jasper0303

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke bedankt, het is allemaal al een stuk duidelijker geworden.

We kennen een grafisch ontwerper en we denken er nu aan om stadions te laten tekenen.

Volgens mij kan ik de conclusies trekken dat als wij de stadions tekenen in de omgeving van de stadions, we juridisch gezien gedekt zijn? Het uitgummen van de omgeving of het zodanig tekenen dat de omgeving niet zichtbaar is. Maakt dat we de clubs om toestemming moeten vragen?
bertvanloo

BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie wat de juridische kant betreft weinig verschil tussen tekenen en fotograferen. Ik ben geen jurist, maar met 'in hun omgeving' denk ik dat je al ver komt.

Het totaal van het spel, of wat het ook moge zijn, blijf ik toch ook wel van belang vinden.

Overigens nauwkeurig natekenen van een foto is ook hoogst riskant dan wel niet toegestaan. Daar bestaat vast wel jurisprudentie over.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds