|
Auteur |
Bericht |
klinch
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 1:02 Onderwerp: hulp nodig bij aantal casussen |
|
|
Ik moet voor school een aantal casussen oplossen maar ik kom er niet uit en wil graag weten welke wetsartikelen er van toepassing zijn.
casus 1:
De bekende soapster Katja B. is op vakantie in Marbella. Ze wordt daar op het strand herkend door een Nederlander. Hij zegt eerst hallo en begint daarna met zijn digitale camera fotoís van haar te maken.
ìNiet doenî roept Katja B. nog, ìik ben nu even incognitoî. De Nederlander gaat echter gewoon door en biedt na terugkeer zijn fotoís aan het roddelblad ìLies and Rumoursî aan. De koop wordt gesloten en de fotograaf ontvangt een behoorlijk bedrag.
Katja B. reageert geschrokken als ze de fotoís in het tijdschrift ziet. ìKan ik dan nergens meer naar toe zonder lastiggevallen te worden ?îvraagt ze zich af. Haar zus, Birgit B., zegt : Ja meid, dat is de prijs van de roem, dat heb je nu eenmaal als je bekend wil worden. Wen er maar aan, daar valt niets tegen te doen. Katja B. echter zint op juridische stappen.
Geef je mening, kan ze met succes juridische stappen ondernemen of heeft de zus gelijk ?
casus 2:
Laurens gaat samenwonen met Sabine en heeft nogal wat spullen dubbel. Dit is een mooie gelegenheid om wat zaken te verkopen en er zodoende een slaatje uit te slaan. Laurens heeft een bankstel en een vrieskist over en hij probeert die te slijten aan Claudia. Claudia heeft hier wel oren naar, want ze kan beiden goed gebruiken. Laurens wil 150 euro voor de bank en 100 euro voor de vrieskist. Claudia heeft al wel ruimte voor de vrieskist, maar nog niet voor de bank omdat haar oude bank nog bij het grofvuil gezet moet worden. Claudia komt de vrieskist vast ophalen en geeft Laurens 100 euro. Wanneer ze dit gedaan heeft stelt Laurens dat ze eerst nog 150 euro voor de bank moet betalen alvorens ze iets mag meenemen.
Mag Laurens dit doen?
casus 3:
Mike van Westen heeft aan de achterzijde van zijn woning een serre laten aanbouwen. De zijkant was een blinde muur, maar heeft nu ramen gekregen in de serre. De muur staat op een afstand van 4 meter van zijn buren, de familie Van Oosten. De verbouwing is rommelig verlopen en heeft de nodige overlast veroorzaakt. Van Westen had vooraf geen overleg gepleegd met zijn buren. Een en ander leidt tot een hoog oplopend conflict. De familie van Oosten besluit een schutting tussen de beide huizen te plaatsen. De ruzie escaleert doordat Van Westen de kinderen van de familie van Oosten uitscheldt en bedreigt.
De familie Van Oosten vindt het tijd voor juridisch advies. Mocht Van Westen de serre aanbouwen, op de wijze zoals hij heeft gedaan? En hoe zit het eigenlijk met de schutting?
staan veel dingen in die niet relevant zijn. ik moet de vragen beantwoorden maar ook de juiste wetsartikelen erbij vinden en deze ontleden.. ik heb al een hoop andere casussen opgelost maar deze weet ik niet zeker.. als iemand me zou kunnen helpen zou heel fijn zijn! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 2:55 Onderwerp: |
|
|
Veel succes met jouw huiswerk!
Als je zelf de uitwerkingen post vind je misschien iemand die bereid is om daar commentaar op te geven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 8:05 Onderwerp: Re: hulp nodig bij aantal casussen |
|
|
klinch schreef: |
casus 3:
Mike van Westen heeft aan de achterzijde van zijn woning een serre laten aanbouwen. De zijkant was een blinde muur, maar heeft nu ramen gekregen in de serre. De muur staat op een afstand van 4 meter van zijn buren, de familie Van Oosten. De verbouwing is rommelig verlopen en heeft de nodige overlast veroorzaakt. Van Westen had vooraf geen overleg gepleegd met zijn buren. Een en ander leidt tot een hoog oplopend conflict. De familie van Oosten besluit een schutting tussen de beide huizen te plaatsen. De ruzie escaleert doordat Van Westen de kinderen van de familie van Oosten uitscheldt en bedreigt.
De familie Van Oosten vindt het tijd voor juridisch advies. Mocht Van Westen de serre aanbouwen, op de wijze zoals hij heeft gedaan? En hoe zit het eigenlijk met de schutting?
|
Kijk eens in titel 4 van boek 5 BW. |
|
|
|
 |
|