GuySoudant
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 jan 2010 15:49 Onderwerp: Hosting provider weigert toegang tot database webwinkel |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ga de website (winkel systeem) voor een bedrijf van een kennis opnieuw maken (ik noem dit even bedrijf A). Een van de eisen die de eigenaar van het bedrijf stelt aan de nieuwe website is het behoud aan order historie e.d. omdat deze dient als onderbouwing voor zijn facturatie.
Hij heeft nu zijn website ondergebracht bij een bedrijf (bedrijf B), maar heeft nooit een contract of overeenkomst gesloten met bedrijf B. Hij betaalt wel periodiek voor het gebruik van de hosting server en het extra gegenereerde dataverkeer en opslagcapaciteit aan bedrijf B. De website is gebasseerd op open source software met een aantal specifieke aanpassingen die door bedrijf B zijn gemaakt op verzoek van bedrijf A.
Voor de migratie heb ik toegang nodig tot de database. De hosting provider, bedrijf B, weigert echter gegevens af te staan om in te kunnen loggen of een kopie van de database aan te leveren. Bedrijf B claimt dat de database en de software van hem zijn en zijn klant, bedrijf A, alleen maar gebruiksrechten heeft en niet het recht heeft in de database te kijken.
Ik heb hem inmiddels meerdere malen vriendelijk en dringend verzocht de gegevens af te staan, maar inmiddels reageert de eigenaar van bedrijf B niet meer. Ik wil samen met bedrijf A een plan van aanpak gaan opstellen om de gegevens toch boven water te krijgen (de eigenaar van bedrijf A leunt hierbij zeer sterk op mij), maar vroeg mij af hoe dit juridisch in elkaar steekt.
Ik heb al gekeken naar de databankenwet, maar kom er niet uit wie nu eigenaar is van de database (wie draagt in dit geval het financieel risico; de hosting provider die de database server heeft gekocht, of de klant die maandelijks voor het gebruik van een stukje van de server betaalt?). Of moet ik meer in de hoek van het auteursrecht kijken om de inhoud te kunnen claimen?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie,
Groet
Guy |
|