|
Auteur |
Bericht |
pimmedoris
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 13:01 Onderwerp: Probleem met Duits telecom bedrijf: "Openstaande" rekeningen |
|
|
Het verhaal:
Ik heb van oktober 2006 tot 2007 stage gelopen in München. In die tijd had ik daar een kamergenoot en wij hadden een internetverbinding van Alice-DSL. In januari ging mijn kamergenoot terug naar Nederland en hebben we de aansluiting op mijn naam over laten zetten. Tot zover geen probleem. Aangezien ik in maart ook weer terug ging heb ik in februari geprobeerd de aansluiting opnieuw over te zetten op naam van mijn nieuwe kamergenoot, die er nog tot augustus zou zitten.
En daar ging het mis. Ik heb een aantal maal gebeld, vele e-mails gestuurd maar ik heb nooit een wijzigingsformulier binnen gekregen. Ondanks dat Alice toegezegd had dat ze het formulier op zouden sturen. Op 13 maart 2007, toen ik dus alweer terug in Nederland was, heb ik nogmaals gevraagd om zo’n wijzigingsformulier. Alice zegt weer toe dat ze dit op zullen sturen naar mijn Nederlandse adres. Wederom ontvang ik niks. Op 2 april 2007 heb ik nog steeds niks ontvangen. Ik stuur een laatste e-mail waarin ik meld dat ik nog steeds niks ontvangen heb. Ik meld duidelijk dat ik niet meer in München woon, mijn Duitse telefoonnummer niet meer werkt en mijn Duitse bankrekening niet meer bestaat. Ik vermeld duidelijk alle gegevens van mijn kamergenoot en vraag hen vriendelijk alles met hen verder te regelen. Als ik niks meer hoor ga ik ervan uit dat alles geregeld is.
Ik verneem dan ook niets meer van Alice.
MAAR:
Op 3 juni 2009, ruim 2 jaar na mijn laatste contact met Alice dus, krijg ik opeens 2 brieven nagestuurd. 1 van inkassobureau BFS Risk & Collection GmbH van 13-05-2009 en 1 van advocatenkantoor Andreas Schneider van 25-05-2009. Ik ben inmiddels in Nedeland ook weer verhuisd, dus die zijn naar mijn oude adres in Eindhoven gestuurd.
In die brieven staat dat ik nog een openstaande rekening heb bij Alice met abonnementsgeld. Namelijk vanaf april 2007 en verder. Totaal abonnementsgeld staat op ongeveer €661. Dit zijn dus ongeveer 22 maanden aan abonnementsgeld! Daarbovenop nog boete ed. Totaal bedrag in de eerste brief €836,54. De tweede brief is een gevolg omdat ik niet gereageerd heb op de eerste brief. Totaal bedrag ondertussen: €908.02. Ook deze betalingstermijn is al verstreken.
Gedaan:
E-mail gestuurd aan Alice en gevraagd waar dit vandaan komt; Zij verwijzen me door naar BFS inkasso.
E-mail gestuurd naar BFS inkasso; Geen reaktie.
Aangetekende brief verstuurd naar Advocaat Andreas Schneider; Geen reaktie, brief blijkt niet aangekomen te zijn.
Ik heb het Europees Consumenten Centrum ingeschakeld om namens mij te bemiddelen.
Op 19 januari 2010 krijg ik bericht van ECC dat de Advocaat van Alice voet bij stuk houdt en geen aansprakelijkheid erkent voor het niet versturen van het wijzigingsformulier. Ze vragen mij te betalen vóór 29 januari anders gaan ze een procedure starten. Het ECC kan nu niets meer doen aangezien zij alleen (gratis) bemiddelen en verder geen juridische procedures aangaan.
Op 20 januari heb ik dhr. Schneider nogmaals een aangetekende brief gestuurd. Ik ben benieuwd op deze wel aankomt.
Ik heb ook contact gehad met mijn latere kamergenoot. Hij zegt dat er nooit post voor mij is gekomen, dus ook geen wijzigingsformulier of wat dan ook.
Geen prettig verhaal alles bij elkaar. Mijn vragen nu:
-Hoe sterk sta ik? Ik kan aantonen tot wanneer ik in München gewoond heb. Ik heb alle E-mails nog, dus ik kan zien dat ik echt geprobeerd heb zo’n wijzigingsformulier te krijgen.
- Kunnen ze mij zoveel maanden abonnementskosten in rekening brengen als ik bovenstaande aan kan tonen?
- Wat kan ik nu het beste doen? Welke stappen moet ik ondernemen?
Alvast bedankt!
grt
Pim |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 13:21 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het eerlijk gezegd een vreemd verhaal:
- Jij gaat weg. Waarom zeg je het product niet op (evt. m.i.v. augustus) en laat je die kamergenoot niet aan jou de resterende maanden overmaken?
- Een wijzigingsformulier krijg je kennelijk niet. Echter in maart ben je vertrokken. Waarom op dat moment niet gewoon opgezegd?
- Waarom sowieso niet in augustus opgezegd?
Hoe zit het met modem etc. vaak is dat allemaal bruikleen. Wat is daarmee gebeurd?
Je hebt veelal per e-mail gecommuniceerd. Heb je daar ooit een reactie op gehad en kun je daar wellicht iets mee (ik zeg overigens altijd schriftelijk op en ook andere belangrijke communicatie doe ik schriftelijk, vaak staat dat ook in de voorwaarden en e-mailtjes worden volgens mij alleen 'gelezen' als ze gunstig zijn voor zo'n organisatie)?
Mij lijkt het overigens dat je kan proberen de maanden april, mei, juni, juli en augustus door die kamergenoot te laten betalen. Echter op dat vlak kun je volgens mij weinig afdwingen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
pimmedoris
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 14:06 Onderwerp: |
|
|
Ik wilde het niet opzeggen omdat dit makkelijk leek. Nu zou mijn kamergenoot gewoon internet hebben. In januari was het ook gewoon een kwestie van formulier aanvragen, invullen en terugsturen. Dat wilde ik nu ook.
Ik heb in maart nog contact gehad met Alice-DSL. Toen hebben ze me gemeld dat ze het formulier naar mijn Nederlandse adres zouden opsturen.
Per e-mail kreeg ik steeds de toezegging dat ze het formulier op zouden sturen (of dat ze het opgestuurd hadden en ik nog even geduld moest hebben).
Toen ik na mijn e-mail in april niks meer hoorde, ging ik ervan uit dat alles geregeld was.
Ik ben ook gewoon te naïef en afwachtend geweest...
Ik heb later nog wel contact gehad met mijn kamergenoot. Hij melde dat hij in de laatste maand geen internet meer had. Dus toen was het afgesloten. Kunnen ze dan alsnog voor die manden erna (nog een jaar ongeveer) alsnog abonnementsgeld in rekening brenegn als duidelijk is dat de boel allemaal niet klopt?
Overigens is er volgens mijn kamergenoot NOOIT post voor mij geweest, dus ook geen betalingsherinneringen oid. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 14:28 Onderwerp: |
|
|
Tsja, ik kan niet instaan voor die kamergenoot natuurlijk... Ik zou als ik jou was je verhaal niet insteken op dat wijzigingsformulier. Eerder kijken of je iets aan die 22 maanden kan doen (ik neem aan dat je elke keer zelf de facturen moest betalen en geen incasso had, dan is het vreemd dat ze dan pas actie ondernemen, maar goed dan heb je het allemaal over coulance, dingen die over en weer fout zijn gegaan) al dan niet via de opvolgende bewoners van die kamer. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
pimmedoris
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 14:44 Onderwerp: |
|
|
Ik had voor het betalen van die rekeningen wel een incasso... Maakt dat uit?
Op dit moment is het ECC bij de duitse afdeling van het ECC aan het kijken wat ik nu het beste kan doen... Ik ben erg benieuwd.
Overigens vind ik het apart dat die brieven van BFS en van die advocaat niet aangetekend verstuurd zijn. Nu zijn ze op mijn oude adres gestuurd en kreeg ik ze pas in bezit toen de betaal-deadlines al geweest waren... |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 15:00 Onderwerp: |
|
|
Je vertelde dat je rekening is opgeheven. Hoe verhoudt zich dat tot het feit dat er nog 22 maanden betaald moeten worden?
Overigens hoe zijn ze aan jouw nieuwe adres gekomen (kennelijk voeren ze wijzigingen dus wel door in de administratie)?
Wellicht kun je aan de hand van deze 2 vragen je casus versterken. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
pimmedoris
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 16:10 Onderwerp: |
|
|
Hoe bedoel je die eerste vraag?
Ik heb toen tegen mijn bank gezegd dat ik weer uit München wegging en dat mijn rekening opgezegd moest worden. Ook alle automatische incasso's zijn toen stopgezet volgens mij.
Voor wat betreft mijn adres.
Mijn oude adres in Nederland had ik Alice gegeven in één van mijn laatste e-mails met de vraag om het wijzigingsformulier naar dat adres te sturen. Daar woonde ik met mijn broer. Die incasso brieven zijn, na weer verhuisd te zijn, via de verhuisservice van TNT doorgestuurd naar mijn broers nieuwe adres en zo via via bij mij terecht gekomen... |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 17:27 Onderwerp: |
|
|
Je zegt dat de laatste maand dat je huisgenoot daar zat, het internet niet meer werkte. Het lijkt mij vreemd als Alice dan toch nog kosten in rekening brengt voor die periode. Is er in de correspondentie überhaupt iets gezegd over het afsluiten van de verbinding?
Houd er overigens rekening mee dat Duits recht van toepassing zal zijn, dus als het op concrete rechtsregels aankomt zul je weinig hebben aan Nederlands recht! _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
pimmedoris
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 17:44 Onderwerp: |
|
|
Ja dat leek me dus ook al raar. Abonnementskosten in rekening brengen terwijl er geen internet geleverd wordt...
In de correspondentie van het incasso-bureau en de advocaat staat uitsluitend dat ik een bepaald bedrag moet betalen voor openstaande abonnementskosten, een boete en de kosten van het bureau/advocaat. Niks over eventuele afsluiting...
Maar jullie advies dus in ieder geval een advocaat in de arm nemen en de procedure afwachten en kijken wat het wordt? In ieder geval niet zomaar het bedrag wat gevraagd wordt zomaar betalen?
Losstaand hiervan:
Als ik google op deze advocaat Andreas Schneider, dan vind ik op wat Duitse fora wat twijfelachtige verhalen over deze advocaat. Men twijfelt erover of hij niet gewoon probeert je erg bang te maken zodat je zomaar gaat betalen... |
|
|
|
 |
|