|
Auteur |
Bericht |
Silvie
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 10:51 Onderwerp: Wederkerige overeenkomst.. |
|
|
Kort vraagje: Kan een (standaard) samenlevingscontract gezien worden als een wederkerige overeenkomst?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 11:53 Onderwerp: Re: Wederkerige overeenkomst.. |
|
|
Silvie schreef: | Kort vraagje: Kan een (standaard) samenlevingscontract gezien worden als een wederkerige overeenkomst?
Ja. |
|
|
|
 |
Silvie
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 16:16 Onderwerp: Re: Wederkerige overeenkomst.. |
|
|
cia76 schreef: | Silvie schreef: | Kort vraagje: Kan een (standaard) samenlevingscontract gezien worden als een wederkerige overeenkomst?
Ja. |
Dank je, dan heb ik nu nog een vervolg vraag:
Aangaande ontbinding van een wederkerige overeenkomst staat het volgende in een wetboek:
De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs de elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden.
Dit is tot zover duidelijk, maar wat nu als 1 van de 2 partijen komt te overlijden, is er dan ook sprake van "ontbinding?"
Wederom bedankt! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 17:14 Onderwerp: |
|
|
Het samenlevingscontract eindigt dan automatisch, aangezien er geen sprake meer is van samenleven. Het kan wel zo zijn dat in het samenlevingscontract consequenties zijn neergelegd voor als de samenleving zou eindigen. |
|
|
|
 |
K.A.P. Reijnders
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | als de samenleving zou eindigen. |
Laten we hopen dat dat nog even duurt. |
|
|
|
 |
Silvie
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 22:43 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Het samenlevingscontract eindigt dan automatisch, aangezien er geen sprake meer is van samenleven. Het kan wel zo zijn dat in het samenlevingscontract consequenties zijn neergelegd voor als de samenleving zou eindigen. |
Dat snap ik ook, alleen is het knelpunt (en eigenlijk ook mijn vraag) of "Ontbinden" dan hetzelfde is als "eindigen" .. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 23:45 Onderwerp: |
|
|
Silvie schreef: |
Dat snap ik ook, alleen is het knelpunt (en eigenlijk ook mijn vraag) of "Ontbinden" dan hetzelfde is als "eindigen" .. |
Ontbinding, zoals geregeld in 6:265 BW, is niet hetzelfde als eindigen van een bepaalde rechtsverhouding door overlijden. Zie ook hier voor de uitleg van het woord ontbinden in de zin van "ontbinden van wederkerige overeenkomsten". |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 jan 2010 3:01 Onderwerp: |
|
|
Je zult in een geval als dit met gezond verstand moeten kijken naar wat de bedoeling zal zijn geweest van het samenlevingscontract in het geval iemand overlijdt. Je kunt hier niet blind regeltjes toepassen en kijken naar wat er dan volgens de letter van het contract uit komt rollen.
Het zou best zo kunnen zijn dat sommige bepalingen die zien op wat er na een ontbinding geldt wél van toepassing zijn na het overlijden van één van de partners, en andere bepalingen weer niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|