|
Auteur |
Bericht |
PeterP
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 18:54 Onderwerp: Ex wil samen met nieuwe vriend terug in gezamelijke woning |
|
|
Hoi allemaal,
Ik had een vraagje over de volgende situatie:
Ik en mijn ex zijn uit elkaar en onze gezamelijk woning staat in de verkoop. Nu ben ik daar blijven wonen en daar zijn betalingsafspraken voor gemaakt, samen met betredingsafspraken (ze moet ruim van te voren melden dat ze de woning inwil).
Dit ging 7 maanden goed, maar nu opeens belt ze me en zegt deze zaterdag voor de deur te staan met haar nieuwe vriend en tijdelijk bij me te gaan wonen (want haar geld is op beweert ze). Ik ga dit mentaal niet trekken, maar laat me ook niet wegpesten uit het huis waar ik al maanden een flink bedrag voor neerleg omdat het feitelijk op 2 salarissen was gekocht.
Zij vindt de 300 euro die ze betaalt aan iets waar ze niks voor terugkrijgt belachelijk en heeft ook al gezegd dat als ze dat niet meer hoeft te betalen, ze dan wegblijft. Dit interpreteer ik als chantage en ga daardoor nog meer in het verweer. We zijn beiden verantwoordelijk voor het huis volgens de wet en ik wil haar daaraan houden.
Wat kan ik hiertegen doen? Kan ik hem bijvoorbeeld de toegang weigeren als zij, als eigenaar, hem wel toegang verleent. Ze is ook uitgeschreven en is dus officieel geen bewoner meer. Heeft dit nog enig effect voor de rechten die ik heb?
Ik heb al een tussenoplossing aangeboden dat zij wel even terug kan komen (ik ben geen monster) maar dat ik hem er echt niet bij kan hebben omdat ik dat geestelijk gewoon niet aankan (het moge duidelijk zijn, zij heeft me verlaten).
Alvast bedankt  |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 22:52 Onderwerp: |
|
|
zijn/waren jullie samenwoners of getrouwd/ger. partners? |
|
|
|
 |
PeterP
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 jan 2010 2:25 Onderwerp: |
|
|
We hadden een samenlevingscontract die ontbonden is nadat ze zich officieel bij haar ouders inschreef.
Ik heb inmiddels een uitstel van betalen voorgesteld van de maand december. Grote kans dat ze het daar niet mee eens gaat zijn, maar dan zijn voor mij en anderen iig haar intenties bekend.
Ik heb al veel discussies gelezen over het feit dat een bewoner een eigenaar onder bepaalde omstandigheden huisvredebreuk aan de broek kan spelden, maar de meningen zijn nogal verdeelt. Het juridisch loket wist daar al helemaal weinig van en waren vrij pessimistisch (ik heb 3x gebeld).
Als ze straks dus voor de deur staat weet ik dus ook niet wat de politie gaat zeggen als het uit de hand loopt. Het zou handig wezen als ik wist waar ik juridisch sta... |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 jan 2010 23:50 Onderwerp: |
|
|
Staan jullie (betalings)afspraken op papier? Is schriftelijk vastgelegd dat jij in het huis blijft wonen tot de verkoop van de woning en wie welke kosten draagt? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 jan 2010 8:34 Onderwerp: |
|
|
PeterP schreef: | Ik heb al veel discussies gelezen over het feit dat een bewoner een eigenaar onder bepaalde omstandigheden huisvredebreuk aan de broek kan spelden | Wordt huisvredebreuk eventueel gepleegd door ex of door nieuwe vriend? |
|
|
|
 |
apconius
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 42
|
Geplaatst: vr 08 jan 2010 12:38 Onderwerp: |
|
|
Hoewel het afhankelijk is van de afspraken die zijn gemaakt met welkaar lijkt me dat van de huisvredebreuk wel een rol kunnen spelen.
Art 138 Sr stelt:
Quote: |
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt [...] |
Aangezien de woning door PeterP in gebruiker is kan hij ook bepalen wie er binnen mogen komen. Als er niet is afgesproken dat ook nog zijn ex-partner de ruimte mocht gebruieken (wat ik niet uit zijn verhaal haal) dan is het aan hem vrij om haar en de vriend in eerste instantie de toegang te weigeren. Mochten ze alsnog binnenkomen dan wordt art 138 Sr overtreden.
Vergelijkbaar is het geval dat een huiseigenaar bij zijn huurder zomaar naar binnen stapt, dit mag ook niet. Zelfs wanneer af is gesproken dat hij ieder moment naar binnen mag stappen dan kan dit alsnog aangemerkt worden als een onredelijk beding.
Het is erg afhankelijk van de situatie en de gemaakte afspraken... |
|
|
|
 |
|