Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 4:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Per ongeluk" verschijnen voor politierechter
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
uhntiss

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 3:23    Onderwerp: "Per ongeluk" verschijnen voor politierechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo daar allemaal!

Zo wat was het gezellig gisteravond met de jaarwisseling. Totdat ik een vervelende portier tegen het lijf liep.

Kleine situatieschets: Op een besloten feest kreeg ik trek in een sigaretje, de avond was al wat gevorderd, zo rond een uur of 3 in de nacht en ik was goed aangeschoten. Buiten was een tent aan het pand bevestigd, zodat ik daar mijn peukkie kon roken. Daar aangekomen zie ik net buiten de ingang een vriend van mij staan. Ik begroet hem en vraag waarom hij niet binnen is. Hij zegt geweigerd te worden. Hierop hebben wij nog wat gepraat. Op enig moment vroeg ik de portier waarom mijn vriend niet meer binnen mocht. Hierop antwoordde hij dat ik ook niet meer binnen kwam. Op mijn vraag hij dit besluit genomen had ging hij niet in. Daarbij begon hij non-verbaal agressief te worden. Zelf ben ik absoluut niet agressief aangelegd en straal dit ook niet uit. Ik heb een "schoon verleden" als het om justitie gaat. Eerlijk is eerlijk, zelf vertoonde ik op gegeven moment ook nogal recalcitrant gedrag, door de dronk én door zijn provocerend gedrag. Uiteindelijk heeft hij mij ook tegen de grond gewerkt, naar mijn idee puur omdat hij gefrustreerd was door het moment, de avond, ik weet het niet.
Ik besloot de politie te bellen via 09008844, omdat ik er met de portier duidelijk niet meer uit kwam. Ik wilde een verklaring, waarom ik niet meer binnen kwam en die kreeg ik niet. Daarbij lag mijn jas nog binnen die ik ook nog hebben moest. De politie koos bij aankomst, misschien logisch, meteen partij voor de portier en sommeerde mij te vertrekken. Dit deed ik niet, omdat bij mij inmiddels de gemoederen ook hoog op waren gelopen. Hierop vorderde de agent mij te vertrekken. Toen ik hier ook niet aan voldeed werd ik ingerekend en heb de nacht op het bureau doorgebracht.

Nu moet ik over 2 weken verschijnen voor de politierechter op basis van artikel 184 van het wetboek van strafrecht. Wat moet ik doen? Als aankomend maatschappelijk werker Embarassed moet ik ten aller tijde over een verklaring omtrent goed gedrag beschikken. Daarbij zou ik, mocht ik een en ander terug kunnen draaien zelf anders hebben gehandeld door te vertrekken. Ik wil goed voor de dag komen bij de rechter. ik heb een rechtsbijstandverzekering. Is het wijs om deze in te schakelen, of komt het op de rechter beter over als ik dit op eigen houtje regel? Wat kunnen de gevolgen zijn mbt mijn vak: Zal ik nog altijd een verklaring omtrent het gedrsag kunnen krijgen? Wat moet ik doen???

Ik sta open voor alle tips of kritische vragen. Dit is erg belangrijk voor mij, ik hoop dat jullie iets voor mij kunnen beteken.

Alvast bedankt!

p.s. Ik mocht geen kopie van het procesverbaal meenemen na verhoor. Is dit een gebruikelijke gang van zaken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 5:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie deze draad en dit bericht. Je moet aanvoeren dat het bevel van de agent niet is gegevens "krachtens wettelijk voorschrift", zodat er geen sprake is van overtreding van art. 184 Sr. Je dient daarom vrijgesproken te worden. Je kunt wijzen op het arrest HR 7 juni 2006, NJ 2008, 205, LJN AU8060 voor het geval de officier van justitie beweert dat het bevel is gegeven krachtens art. 2 Politiewet.

Zie Rb. Amsterdam 2 juni 2008, LJN BD2966, overweging 3.1, voor een zaak waarin de verdachte zich met succes op dit arrest heeft beroepen.

Mocht de officier met een ander wettelijk voorschrift komen dat wel een duidelijke bevoegdheid toekent aan de agent om het bewuste bevel te geven, dan verandert dat de zaak. Misschien zegt de dagvaarding hier iets over?

edit: vermoedelijk zal de OvJ aanvoeren dat het bevel was gegeven op grond van art. 2:1 lid 2 APV Venlo:
Quote:
Een ieder, die op de weg aanwezig is bij enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.

Tja, misschien kun je zeggen dat er sprake was van "enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan", en dat jij hierbij op de weg aanwezig was...

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 1:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie deze draad en dit bericht. Je moet aanvoeren dat het bevel van de agent niet is gegevens "krachtens wettelijk voorschrift", zodat er geen sprake is van overtreding van art. 184 Sr. Je dient daarom vrijgesproken te worden. Je kunt wijzen op het arrest HR 7 juni 2006, NJ 2008, 205, LJN AU8060 voor het geval de officier van justitie beweert dat het bevel is gegeven krachtens art. 2 Politiewet.

Zie Rb. Amsterdam 2 juni 2008, LJN BD2966, overweging 3.1, voor een zaak waarin de verdachte zich met succes op dit arrest heeft beroepen.

Mocht de officier met een ander wettelijk voorschrift komen dat wel een duidelijke bevoegdheid toekent aan de agent om het bewuste bevel te geven, dan verandert dat de zaak. Misschien zegt de dagvaarding hier iets over?

edit: vermoedelijk zal de OvJ aanvoeren dat het bevel was gegeven op grond van art. 2:1 lid 2 APV Venlo:
Quote:
Een ieder, die op de weg aanwezig is bij enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.

Tja, misschien kun je zeggen dat er sprake was van "enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan", en dat jij hierbij op de weg aanwezig was...

Hallo weer,

Hardstikke bedankt! Overigens mijn excuses voor mijn late reactie.
Nadere "studie" van de dagvaardiging leert inderdaad dat je edit correct was. Artikel 2.1 van de APV wordt inderdaad aangehaald. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met: "Tja, misschien kun je zeggen dat er sprake was van "enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan", en dat jij hierbij op de weg aanwezig was"

ik hoop niet dat je bedoelt dat ik vrij kansloos sta....?

Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds