|
Auteur |
Bericht |
IngeG
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009 14:33 Onderwerp: Wij willen gaan trouwen / ex-partners rechten ontlenen? |
|
|
Hallo, graag wil ik advies over onderstaand situatie:
Ik ben inmiddels (eind oktober jl.) officieel gescheiden, heb 1 minderjarig kind van bijna 3 jaar.
Mijn vriend (heeft 2 minderjarige kinderen en is gescheiden (geregistreerd partnerschap + koopwoning). Zij hadden een samenlevingscontract, welke beeindigd is, ruim 1,5 jaar geleden.
Mijn vriend en ik wonen al een tijdje samen, zijn ex-vriendin heeft hij uitgekocht (50 duizend euro meegekregen) omdat ze een koopwoning hadden.
Ik heb geen inkomsten en ben momenteel 25 weken zwanger.
Wij gaan naar het Gemeentehuis om het kind te erkennen, maar ik vraag mij af of het zinvol is dat wij voor de geboorte van ons kind gaan trouwen.
Kunnen onze exen aanspraak maken/ rechten ontlenen aan het feit dat wij gaan trouwen?
Het moet niet zo zijn wanneer wij getrouwd zijn , mijn ex-man of zijn ex-vrouw recht krijgt op dingen die niet voor hun bestemd zijn.
Gescheiden via Rechtbank en beeindiging samenlevingscontract is definitief THE END ??? Dan zouden wij samen kunnen trouwen zonder dat wij narigheden krijgen.
Wij willen voor de kleine alles goed geregeld hebben, maar het moet niet zo zijn dat wij straks "beboet" worden door onze exen. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009 22:37 Onderwerp: |
|
|
Als jouw kind uit je vorige huwelijk bij jullie inwoont, dan wordt je vriend als jullie trouwen als stiefouder onderhoudsplichtig naar je kind. dat kan dus voor je ex reden zijn om een wijzigingverzoek alimentatie in te dienen. |
|
|
|
 |
IngeG
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 dec 2009 0:09 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor je bericht.
Ingewikkeld allemaal, wat zijn sommige regels "oneerlijk".
Mijn vriend betaald een dikke alimentatie voor zijn 2 minderjarige kids, 700 euro totaal per maand. Dit is berekend nav zijn inkomen en mijn inkomsten die ik niet heb.
Ze verwachten gewoon dat ik fulltime kan werken met een kind van bijna 3 jaar...yes sure...
Tuurlijk kan mijn ex, zijn ex, wijzelf een wijzingsverzoek alimentatie indienen bij de Rechtbank, mochten er veranderingen zijn, dat is ieder vrij in.
Mijn ex-man betaald nu al 3 maanden geen kinderalimentatie, het LBIO heb ik ook ingeschakeld. Mijn huidige vriend onderhoud mijn zoontje al, omdat vaderlief het vertikt voor zijn zoon te betalen.
Kinderalimentatie is 200 euro, terwijl hij meer kost, dat nemen we voor lief. 200 is een tegemoetkoming.
Nou goed, uit elkaar is uit elkaar hoorde wij van de Burgerlijke Stand, toen wij ons kindje gingen erkennen. Wij nemen wel voor de zekerheid een notaris in de arm, moet zowieso om mijn boedelscheiding te regelen.
Thanks voor jouw antwoord! |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 dec 2009 14:16 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kinderalimentatie is 200 euro, terwijl hij meer kost, dat nemen we voor lief. 200 is een tegemoetkoming. |
Voor een gezin met een modaal inkomen kosten 2 kinderen 276 euro.
200 euro voor 1 kind lijkt in dat licht bezien redelijk. Zeker als je bedenkt dat 2 ouders de kosten van een kind moeten opbrengen en niet alleen de vader. Of ben je van mening dat de vader (net als vroeger) de volledige kosten zou moeten dragen? |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 dec 2009 15:57 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: | Als jouw kind uit je vorige huwelijk bij jullie inwoont, dan wordt je vriend als jullie trouwen als stiefouder onderhoudsplichtig naar je kind. dat kan dus voor je ex reden zijn om een wijzigingverzoek alimentatie in te dienen. |
Ben je hier honderd procent zeker van?
Ik betwijfel dit ten zeerste.
Omdat je met iemand trouwt wil nog niet zeggen dat je een kind van een ander moet onderhouden!!!
Zelfs de afdelingen van sociale zaken van de gemeentes in Nederland denken er zo over en zullen trachten het geld op ex proberen te verhalen als het gezin in de bijstand terecht mocht komen. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 01 jan 2010 14:10 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | sietske1980 schreef: | Als jouw kind uit je vorige huwelijk bij jullie inwoont, dan wordt je vriend als jullie trouwen als stiefouder onderhoudsplichtig naar je kind. dat kan dus voor je ex reden zijn om een wijzigingverzoek alimentatie in te dienen. |
Ben je hier honderd procent zeker van?
Ik betwijfel dit ten zeerste.
Omdat je met iemand trouwt wil nog niet zeggen dat je een kind van een ander moet onderhouden!!!
Zelfs de afdelingen van sociale zaken van de gemeentes in Nederland denken er zo over en zullen trachten het geld op ex proberen te verhalen als het gezin in de bijstand terecht mocht komen. |
1:392 BW
1 Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
a. de ouders;
b. de kinderen;
c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
1:395 BW
Een stiefouder is, onverminderd het bepaalde in art. 395a van dit boek, alleen verplicht gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap levensonderhoud te verstrekken aan de tot zijn gezin behorende minderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner.
1:395a BW
1 Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
2 Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.
1:404 BW
1 Ouders zijn verplicht naar draagkracht te voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van hun minderjarige kinderen.
2 Gelijke verplichting bestaat voor een stiefouder in het geval van art. 395 van dit boek.
Het enige verschil met een gewone ouder is dat een stiefouder alleen onderhoudsplichtig is als het kind tot zijn gezin behoort, dus bij hem of haar woont of op kamers zit en studeert. Als ze uit elkaar gaan en de stiefouder gaat apart wonen, stopt deze verplichting, terwijl bij een gewone ouder die plicht uiteraard doorloopt. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 jan 2010 16:21 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: |
1:392 BW
1 Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
a. de ouders;
b. de kinderen;
c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
1:395 BW
Een stiefouder is, onverminderd het bepaalde in art. 395a van dit boek, alleen verplicht gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap levensonderhoud te verstrekken aan de tot zijn gezin behorende minderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner.
1:395a BW
1 Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
2 Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.
1:404 BW
1 Ouders zijn verplicht naar draagkracht te voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van hun minderjarige kinderen.
2 Gelijke verplichting bestaat voor een stiefouder in het geval van art. 395 van dit boek.
Het enige verschil met een gewone ouder is dat een stiefouder alleen onderhoudsplichtig is als het kind tot zijn gezin behoort, dus bij hem of haar woont of op kamers zit en studeert. Als ze uit elkaar gaan en de stiefouder gaat apart wonen, stopt deze verplichting, terwijl bij een gewone ouder die plicht uiteraard doorloopt. |
Echter zie ik nergens staan dat op het moment van hertrouwen de verplichting van de vader vervalt.
En zoals ik het lees (lid 1) zijn in eerste instantie de ouders er voor verantwoordelijk en in tweede instantie (lid 2) een stiefouder. |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: za 02 jan 2010 11:38 Onderwerp: |
|
|
Dat de onderhoudsplicht van vader vervalt heb ik ook niet gezegd. Dat is inderdaad niet het geval. Echter, doordat er een extra onderhoudsplichtige bijkomt in het geval van stiefouderschap, betekent dat dat de kosten van de kinderen door drie personen moeten worden gedragen, wat betekent dat de vader minder hoeft te gaan betalen. Stiefouderschap is een juridisch relevante wijziging in de zin van 1:401 lid 1 BW die grond kan zijn om de alimentatie te wijzigen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 02 jan 2010 14:55 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | En zoals ik het lees (lid 1) zijn in eerste instantie de ouders er voor verantwoordelijk en in tweede instantie (lid 2) een stiefouder. |
Er staat toch duidelijk "gelijke verplichting". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 03 jan 2010 18:33 Onderwerp: |
|
|
Een dergelijke wijziging van omstandigheden kan ook van invloed zijn indien er "gewone" alimentatie betaald wordt door een der gewezen echtgenoten om in (een gedeelte van) het levensonderhoud te voorzien van een der andere gewezen echtegenoten. Ik meen te begrijpen dat hier in uw geval echter geen sprake van is, maar mocht dit wel zo zijn..... |
|
|
|
 |
|