Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 5:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis kopen met eeuwigdurend recht van erfpacht op de grond
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Basman

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 20:32    Onderwerp: Huis kopen met eeuwigdurend recht van erfpacht op de grond Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Wij hebben een leuk huis te koop zien staan. Op de grond is eeuwigdurend recht van erfpacht van toepassing. Het voordeel van de lagere lasten hierdoor is me duidelijk. Maar er kleven vast ook nadelen aan. Wie kan me hier wat meer wegwijs in maken?

-Omdat het eeuwigdurend is is er dus nooit een mogelijkheid meer om de grond te kopen?

-Is de eigenaar van de grond bevoegd de huur/canon tussentijds te verhogen?

-bij verkoop is het voor de volgende eigenaars natuurlijk nog steeds eeuwigdurend recht van erfpacht. Of dit een voordeel of een nadeel is???
Het verkoopt natuurlijk wel een stuk gemakkelijker lijkt me?

Vergeet ik nog meer nadelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 10:56    Onderwerp: Re: Huis kopen met eeuwigdurend recht van erfpacht op de grond Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basman schreef:
-Omdat het eeuwigdurend is is er dus nooit een mogelijkheid meer om de grond te kopen?

Nee, als jullie én de verpachter allebei willen, is het mogelijk de grond te kopen. Het recht van erfpacht gaat dan teniet door vermenging (de eigenaar van de grond en de erfpachter worden dan dezelfde persoon, en het recht van erfpacht is er juist om die twee van elkaar te scheiden).
In veel gevallen is de eigenaar de gemeente, die de grond in erpacht i.p.v. eigendom, dit om verschillende redenen. De kans is groot dat kopen dan is uitgesloten omdat de gemeente dat simpelweg niet wil.

De andere vragen laat ik even aan de anderen, ik heb daar geen concreet antwoord voor klaar.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 14:55    Onderwerp: Re: Huis kopen met eeuwigdurend recht van erfpacht op de grond Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basman schreef:
-Is de eigenaar van de grond bevoegd de huur/canon tussentijds te verhogen?

Hangt af van de inhoud van de akte waarbij het recht van erfpacht is gevestigd. Meestal is er een beding opgenomen op grond waarvan de canon wordt geïndexeerd, maar er zijn ook aktes waarin een bepaald bedrag is vermeld zonder indexerings- c.q. aanpassingsmogelijkheid.
Basman schreef:
-bij verkoop is het voor de volgende eigenaars natuurlijk nog steeds eeuwigdurend recht van erfpacht. Of dit een voordeel of een nadeel is???
Het verkoopt natuurlijk wel een stuk gemakkelijker lijkt me?

Het feit dat je niet de volle eigendom verkrijgt, drukt in ieder geval de prijs naar beneden. Nadeel voor een koper is de verplichting om maandelijks (of elk kwartaal, of jaarlijks) een bedrag aan erfpachtscanon te betalen.
Basman schreef:
Vergeet ik nog meer nadelen?

Als je als erfpachter de canon gedurende twee jaar niet betaalt, kan de bloot eigenaar de erfpacht opzeggen onder vergoeding van de waarde van de erfpacht op dat moment. Of dit een nadeel is weet ik eerlijk gezegd niet, want als de erfpachter een achterstand van 2 jaar laat ontstaan, kan ik mij zo voorstellen dat hij serieuze financiële problemen heeft.
Basman

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast bedankt voor jullie reacties Cool

Quote:
Nee, als jullie én de verpachter allebei willen, is het mogelijk de grond te kopen.

Het betreft een huis waarvan de grond eerst zonder erfpacht werd aangeboden. Nu is de mogelijkheid om het met of zonder grond te kopen. Met grond 220, zonder 157. Dus koop je het zonder grond dan zal de grond doorverkocht worden aan een investeringsmaatschappij o.i.d.?

Quote:
Hangt af van de inhoud van de akte waarbij het recht van erfpacht is gevestigd. Meestal is er een beding opgenomen op grond waarvan de canon wordt geïndexeerd, maar er zijn ook aktes waarin een bepaald bedrag is vermeld zonder indexerings- c.q. aanpassingsmogelijkheid.

Dus altijd de akte opvragen, waarin dan moet staan of de grond jaarlijks wordt geïndexeerd?

Quote:
Het feit dat je niet de volle eigendom verkrijgt, drukt in ieder geval de prijs naar beneden. Nadeel voor een koper is de verplichting om maandelijks (of elk kwartaal, of jaarlijks) een bedrag aan erfpachtscanon te betalen.

Klopt, maar het drukt nu ook mijn aankoopprijs. Daarbij wordt woning wel voor een grotere doelgroep bereikbaar. MAAR omdat ik het met erfpacht op de grond heb gekocht is er voor een eventuele volgende koper geen keuze meer? Deze zal het huis met gepachte grond moeten kopen?

Dan natuurlijk de belangrijkste vraag, worden de maandlasten echt zoveel lager. Volgens de makelaar dalen deze drastisch. Dit lijkt me wat overdreven, de huur/canon bedraagt namelijk ook nog € 236,98 per maand.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus de huidige eigenaar heeft de volle eigendom over de grond (inclusief huis), en is bereid voor 157.000 euro een recht van erfpacht te vestigen ten gunste van de koper (met de genoemde maandelijkse canon)? Meestal is de gemeente de erfverpachter, maar ik vermoed dat dat hier niet het geval is.

Als jij een recht van erfpacht koopt, kun je later inderdaad slechts dat recht van erfpacht doorverkopen.

De canon komt neer op een "rente" van ongeveer 4,5% over het verschil van € 63.000. De canon is fiscaal aftrekbaar, dus op dat punt is er geen verschil. Financieel lijkt er geen doorslaggevend argument voor één van beide alternatieven te zijn. (Nou ja, na 30 jaar kun je die canon niet meer aftrekken maar zonder medewerking van de erfverpachter ook niet afkopen.)

Het argument dat de groep van potentiële kopers groter wordt lijkt mij over het hoofd te zien dat die groep weer kleiner wordt door de lasten van de erfpachtcanon.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds