|
Auteur |
Bericht |
wilms
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 dec 2009 22:38 Onderwerp: iest betalen zonder dat het gemaakt is |
|
|
de gemeente heeft mij een rekening gestuurd
dat ik iets had gemaakt om mijn boterham te kunnen verdienen
ik had een paar gaatjes geboord op de markt in Geleen (marktkoopman)
dus geen pin in de grond geslagen en de stenen geheel kapot te maken
neen 8 gaatjes van 10 mm
ik daar voor een rekening van de gemeente dat zij dit moesten maken
nu heb ik al een paar aanmaningen gekregen en de deurwaarder heeft zich ook al gemeld
het gaat niet om die € 95,- maar dat ik iets moet betalen wat helemaal nog niet is gemaakt
het bedrag lijkt ook op een boette die iemand krijgt voor een overtreding
maar is alleen een rechter daarvoor om boete te geven
ik wil dit voor laten komen
kan mij iemand vertellen als ik hiermee succes zal hebben |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 20 dec 2009 22:53 Onderwerp: |
|
|
Jij hebt gaatjes geboord in stenen van een ander, i.c. de gemeente. Jij vindt die gaatjes niet zo erg maar de eigenaar van de stenen is er kennelijk niet van gediend. Niet zo gek dat de eigenaar van de stenen schade vergoed wilt zien.
Via 3 wegen is het mogelijk dat jij moet betalen voor de door jou aangebrachte schade aan de openbare weg die eigendom is van de gemeente.
1. Een boete omdat het bijvoorbeeld via de APV strafbaar is gesteld de openbare weg te beschadigen. (strafrechtelijk)
2. Via een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom, maar dit is jouw verhaal lezende waarschijnlijk niet aan de orde hier (bestuursrechtelijk)
3. Schadevergoeding via onrechtmatige daad (privaatrechtelijk). De gemeente vordert dan als eigenaar schadevergoeding omdat jij schade aan gemeentelijk eigendom hebt toegebracht.
Hoe ziet de rekening of de brief die je hebt gehad eruit? Welke van de 3 bovenstaande opties is van toepassing? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 12:18 Onderwerp: |
|
|
wilms, het gaat er om dat jij de eigendom van een ander hebt beschadigd en dat de schade blijkbaar (ik weet niet hoe ze tot die berekening zijn gekomen) 95 euro bedraagt.
Het gaat om een vergoeding voor geleden schade. Een eigenaar is echter niet verplicht te repareren.
Vergelijk het met hoe het bij autoschades wel eens gaat: men krijgt de schadevergoeding uitgekeerd, maar sommige mensen laten de auto dan niet repareren.
Dat mag. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|