Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 06 jul 2025 13:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mijn werkgever stelt mij aansprakelijk voor schade aan auto
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
modina

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 2:52    Onderwerp: Mijn werkgever stelt mij aansprakelijk voor schade aan auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in 2008 een autoongeluk gekregen om 4.00 in de ochtend onderweg naar mijn woonplaats toe omdat ik een sms kreeg van mijn werkgever dat ik (op mijn vrije dag) toch om 6.00 ergens moest zijn om een leerling 2 uurtjes rijles te geven en om 8.00 begeleiden voor het rij-examen. Daarna zou ik vrij zijn.

De auto ongeluk gebeurde op de A2 vinkeveen abcoude waar ook bekend bij de politie vaker autoongelukken voorkomen door aqua planning.
Mij is toen ook door de politie verteld dat het vaker voorkwam op die punt. Ik had natuurlijk geen alcohol op en ook niet de maximum snelheid overschreden maar door (waarschijnlijk slecht onderhoud aan de auto weinig profiel) nalatigheid aan onderhoud is de auto keihard tegen vangrailen aangebotst.

Ik heb mijn werkgever meerdere malen gesommeerd om de auto langs te brengen naar de garage want normaal gesproken moet je om de 20.000 km onderhoud doen bij de garage en deze voertuig zat al op de 90.000 en had nog nooit onderhoud gehad.
Mijn werkgever stelde het steeds uit.

Ik was op die woensdag vrij dus dinsdag avond ging ik naar mijn zus en zwager om die dag daar door te brengen. Rond 02.00 kreeg ik van mijn werkgever een sms dat ik toch met spoed terug moest naar amsterdam om die examen te begeleiden voor mijn leerling. Dus ik ging terug naar Amsterdam.

De schade was aan de auto (total loss) en aan de vangrailen.
Ik ben door nek en rugklachten toen ook gestopt met werken omdat ik dat lichamelijk niet meer aankon.

Nu bijna 1,5 jaar later krijg ik een brief waarin staat dat ik de schade (16.000 euro) aan de auto en 2800 euro aan de vangrail moet gaan betalen binnen 14 dagen aan werkgever anders volgen er misschien rechtsmaatregelen. Daarin schrijft DAS RECHTSBIJSTAND dat ik ook volgens werkgever de auto alleen mocht gebruiken tijdens werk en dat dit ook in het contract staat die ik zou hebben ondertekend. Ik heb dat nooit gelezen of ondertekend. Ook ik heb weken en maanden gevraagd waar mijn 0-urencontract bleef en wanneer ik die zou ondertekenen. Ook hier werd laks overgedaan door werkgever.
Hij had trouwens alleen minicasco verzekering dus geen allrisk.

Mijn ex-werkgever heeft altijd mondeling afgesproken dat ik de auto ook prive mocht gebruiken mits ik gewoon zou bijtanken. Ik heb hiervoor ook ex collegas die kunnen getuigen dat zij dat ook mochten. DAS RECHTSBIJSTAND zegt wat er in het contract staat staat in het contract.
Wat ook zo is , is dat ik veeel meer werkte dan wat mijn werkgever op de salarisstrook vermeldde en hij vertelde mij dat dat beter was voor hem en mij en dat hij de rest in handen zou betalen. DUS ik werkte ook gedeeltelijk zwart.

WAT MOET IK DOEN!!!!! BEN IK AANSPRAKELIJK??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort samengevat:

Je werkgever (een rijschool, als ik het goed lees) heeft je die nacht om 2u opdracht gegeven om de volgende ochtend om 6u te werken, en daardoor moest je 's nachts nog terug naar je woonplaats. Dit deed je in de bedrijfsauto, die in 90.000 km nog nooit onderhoud heeft gehad. Daar heb je de werkgever vooraf al een aantal keer (schriftelijk?) op gewezen. De schade bedraagt totaal 18.800 euro, de werkgever was alleen all-risk verzekerd. Je bent zelf (tijdelijk?) arbeidsongeschikt geraakt. De werkgever zegt dat je de auto niet voor eigen vervoer mocht gebruiken. Je hebt nooit een contract ondertekend en ook nooit de tekst van een (concept) contract gekregen.

Klopt dit?

Je uit een vermoeden over de oorzaak, namelijk dat er geen goed onderhoud is gepleegd. Heb je daar enig bewijs voor, zoals een onderhoudsboekje of een kopie daarvan? Is er ooit een officieel onderzoek gedaan waarbij is vastgesteld wat de oorzaak was? (politie bijvoorbeeld)

Dat je de auto niet privé zou mogen gebruiken lijkt me, aangenomen dat je inderdaad nooit een contracttekst hebt gekregen of ondertekend, een loze stelling. Ik zou niet teveel verwachten van de getuigenissen van je collega's, aangezien die hun baan niet zullen willen verliezen.

Heb je het smsje nog? Dit kan van belang zijn wanneer de werkgever zegt dat je uit eigen beweging bent gaan rijden midden in de nacht, zonder dat hij daarvoor opdracht had gegeven.

Verondersteld dat je kunt bewijzen dat de auto privé mocht gebruiken en dat het ongeluk door aquaplaning is veroorzaakt (en niet door een fout van jou), denk ik dat de vordering van de werkgever weinig kans van slagen heeft. In dat geval hoef je niets anders te doen dan niet betalen en afwachten of de werkgever een rechtszaak start.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Drie)dubbel geplaatst, zie http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/162381/

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb hem helaas niet schriftelijk er op gewezen. De werkgever had een mini casco verzekering. Ja ik heb dat contract nooit gekregen of ondertekend.

De politie kwam tijdens het ongeluk langs en heeft verder alleen gezegd dat daar vaker ongelukken ontstaan moest alleen een blaascontrole doen en meer niet.

De collegas die ik bedoelde werken niet meer voor hem. En helaas heb ik het smsje niet meer want dat was een werk telefoon die ik dus niet meer in bezit heb. 1,5 terug dus die zal vast niet meer op het sim staan.

groeten modina
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds