|
Auteur |
Bericht |
danielson
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 17:29 Onderwerp: Huurovereenkomst door derde getekend |
|
|
Kan een huurovereenkomst van bedrijfsruimte ontstaan zonder dat er een huurovereenkomst door de juiste persoon is getekend?
Verhuurder sluit overeenkomst met huurder
Niet de huurder maar een ander tekent de overeenkomst. Deze andere persoon is niet gevolmachtigd om te tekenen namens de beoogde huurder.
De beoogde huurder betaalt elke maand de huur maar heeft de overeenkomst dus niet getekend.
Kan er op deze manier een huurovereenkomst ontstaan? Strikt genomen is er geen overeenkomst, de huurder heeft de overeenkomst niet ondertekend... maar kan er door bijvoorbeeld 'de gewoonte' een overeenkomst verondersteld worden ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 18:34 Onderwerp: |
|
|
Tekent die andere persoon wel namens de beoogde huurder? Daar ga ik maar van uit.
Het is denkbaar dat de andere persoon weliswaar geen volmacht had, maar dat de verhuurder wel op grond van een gedraging van de huurder mocht aannemen dat die persoon bevoegd handelde. In dat geval is de huurder toch gebonden (art. 3:61 lid 2 BW).
Ook is het mogelijk dat de huurder stilzwijgend de onbevoegd verrichte rechtshandeling van die andere persoon achteraf bekrachtigt (art. 3:69 lid 1 BW). Ook dan is de huurder gebonden. De huurder zal hiervoor natuurlijk wel op de hoogte moeten zijn van het onbevoegd tekenen.
Verder is denkbaar dat er stilzwijgend een huurovereenkomst tot stand komt, dus ook als de huurder niets afweet van het onbevoegd getekende contract.
edit: achteraf, niet achter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op ma 14 dec 2009 19:18, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 19:10 Onderwerp: |
|
|
Voor wat betreft de wettelijke bepalingen omtrent de huurovereenkomst lijkt mij dat de huurder zich daar "gewoon" aan dient te houden en is er voor mij voldoende duidelijk dat er sprake is van een huurovereenkomst.
De daadwerkelijke omstandigheden van het geval zullen doen moeten uitmaken welke specifieke voorwaarden de overeenkomst kenmerkt.
Uit het verhaal maak ik op dat er min of meer bewust is ondertekend door een onbevoegd persoon. Degene die zich ervan bewust was, mag dat niet tegenwerpen aan de wederpartij.
Ik maak dus ook niet op of de verhuurder toevallig een (nadeligere) overeenkomst heeft voorgelegd aan de onbevoegde ondertekenaar. In dat geval mag de verhuurder de (bevoegde) huurder, die uitging van voordeligere voorwaarden, NIET aan de ondertekening van het uiteindelijke contract houden. |
|
|
|
 |
|