|
Auteur |
Bericht |
halohalo
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 dec 2009 20:51 Onderwerp: Mee naar het bureau: mag de politie mij zomaar meenemen? |
|
|
Heey beste mensen,
gister avond schopte een vriend van me een spiegel van een auto. Waarna we werden aangehouden. We hebben toen allemaal de waarheid gesproken maar de geloofden het niet en toen zij een agent, ' als ik binnen 5 min niet krijg te horen wat ik wil horen neem ik jullie allemaal mee. '
Mag een agent ons zo maar meenemen??
En heb ik nu een strafblad?? |
|
|
|
 |
Mr.X
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: za 12 dec 2009 21:09 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 27 lid 1 Wetboek van Strafvordering:
"Als verdachte wordt voordat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit."
Indien u op het moment van het strafbare feit, in casu vernieling, erbij was, kunt u aangemerkt worden als verdachte. De Politie mag u dan meenemen naar het Politiebureau om aldaar over te gaan tot het verhoren.
Een strafblad heeft u volgens mij pas vanaf het moment dat het Openbaar Ministerie daadwerkelijk overgaat tot vervolging. Hier ben ik echter niet geheel zeker van. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 18:14 Onderwerp: |
|
|
Mr.X schreef: | De Politie mag u dan meenemen naar het Politiebureau om aldaar over te gaan tot het verhoren. |
Maar dat is weer een ander artikel, nl. art. 53 Sv. Daarvoor is bovendien ontdekking op heterdaad nodig, maar dat is hier ook het geval.
Een enkele aanhouding geeft nog geen "strafblad". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 9:29 Onderwerp: |
|
|
Maar als ik zo je verhaal zie en het feit dat jullie netjes de waarheid hebben gesproken, wat dus betekent dat jouw vriend heeft bekend de spiegel eraf te hebben getrapt, dan zie ik niet in dat een agent dit niet gelooft?
Of hebben jullie verteld dat het niet met opzet is gebeurd en geloofde de agent dat niet? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|