Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 6:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

HELP! Onterechte vordering deurwaarder?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stylz

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou een brief als deze kunnen? ik ben hier niet zo een held in:-( hahah

Geachte heer/mevrouw ....

Naar aanleiding van uw schrijven op d.d. 11 november deel ik u mee dat uw brief van 4 december is verzonden en ook is aangekomen. Ik zie dan ook niet in waarom deze als niet verzonden zou dienen te worden beschouwd. Tevens zie ik niet in waarom excuses zouden moeten worden aanvaard.

Er is met uw akkoord een betalingsregeling tot stand gekomen. U heeft zich hiermee onvoorwaardelijk verbonden aan de afspraak met mij. Ik zie geen reden daarop terug te komen.
Dat u de communicatie tussen u en uw cliënte niet goed is verlopen is mijn niet probleem.
Daarom dient u gewoon de gemaakte afspraak na te komen, zoals bevestigd bij schrijven van 4 december 2009. Uw pogingen daar onderuit te komen worden geheel niet op prijs gesteld.
Ik heb deze zaak onlangs voorgelegd bij mijn advocaat. Hij vertelde mij dat hier sprake is van aanbod en aanvaarding. Indien nodig zal ik deze advocaat inschakelen om deze zaak verder te behartigen.
U weet ook wel dat u daartoe verplicht bent, maar kennelijk hoopt u op de intimiderende werking van uw functie en kennis van het recht.
U kunt deze brief dan ook als klacht beschouwen in de zin van een klacht gericht aan het kantoor die vooraf gaat aan een klachtprocedure bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders( www.kbvg.nl). Of deze procedure ook daadwerkelijk zal volgen hangt onder meer van uw antwoord af.

Hoogachtend,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het een prima brief! Kort maar krachtig en de strekking wordt wel duidelijk...

Overigens zou ik eerder spreken van artikel 3:61 BW, dan slechts van aanbod en aanvaarding. De deurwaarder stelt namelijk niet dat er geen sprake is van een aanbod en aanvaarding, maar dat hij (alsnog) niet bevoegd was om aan te bieden en te aanvaarden. Jouw argument moet zijn dat zij wel bevoegd waren, aangezien zij zichzelf ook aan jou hebben gepresenteerd als gemachtigden.

Ik zou daarnaast verwijzen naar HR 24 april 1992, NJ 1993, 190 (Kuyt/MEAS) In dat arrest gaat het ook om een deurwaarder die zich presenteert als een gemachtigde en een betalingsregeling treft. De deurwaarder mag volgens de Hoge Raad als gevolmachtigde beschouwd worden in de zin van 3:61 BW. Ik heb het arrest niet helemaal gelezen, maar kan mij niet voorstellen dat een gerechtsdeurwaarder zich twee petten mag aanmeten en dat hij dat aan een schuldenaar mag tegenwerpen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar gelet op de briefwisseling denk ik niet dat een beroep op art. 3:61 lid 2 BW (waardoor de schuldeiser zelf gebonden zou zijn aan de betalingsregeling) hier opgaat. Het is voldoende duidelijk dat het de deurwaarder is die zelf akkoord gaat, denk ik.

De brief van stylz lijkt mij ook prima.

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides

Ik durf niet te zeggen of je glijk hebt, of niet. Zeker niet nu ik het arrest er niet helemaal op na ga lezen. Ik heb de vindplaats van het arrest echter gevonden in Tekst & Commentaar bij artikel 3:61 BW

Dus wie precies wie bindt, doe ik geen harde uitspraken over, maar ik vermoed dat de schuldenaar zich in ieder geval mag beroepen op een geldige betalingsregeling.

Dat vervolgens de schuldeiser wel een vorm van schadevergoeding kan eisen bij de deurwaarder lijkt mij inderdaad niet uitgesloten. Daarmee wel(uitgesloten) dat de deurwaarder zich tegen zijn opdrachtgever zou mogen beroepen op 3:61 BW.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat arrest gaat over de vraag wanneer er voldaan is aan het criterium van art. 3:61 lid 2 BW. Voordat je aan toepassing van art. 3:61 lid 2 BW toekomt, is het echter nodig dat de rechtshandeling "namens" de achterman heeft plaatsgevonden.

Dus als A onbevoegd een rechtshandeling verricht namens B, dan kan uit art. 3:61 lid 2 BW volgen dat B toch is gebonden.

Maar als A in eigen naam een rechtshandeling verricht, dan kan toepassing van art. 3:61 lid 2 BW onmogelijk opleveren dat B hierdoor wordt gebonden.

Of een rechtshandeling in eigen naam of namens een ander is verricht, moet blijken door uitlegging van de rechtshandeling (art. 3:33/35 etc.). Hierbij speelt art. 3:61 lid 2 BW geen rol (en de aan- of afwezigheid van een volmacht in principe ook niet, al zal het tonen van een volmacht bij het doen van een verklaring die verklaring natuurlijk wel kleuren). Art. 3:61 lid 2 BW speelt wel een rol in de volgende stap in het geval van een ontbrekende (of niet voldoende) volmacht.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste heb je bewijs dat de helft is kwijtgescholden, daar heeft de wederpartij zich ook aan te houden. Stel de deurwaarder en de wederpartij daarvan op de hoogte (indien je dat nog niet heb gedaan). Verder zou ik zeggen dat een beroep op 3:70 zeker kans van slagen heeft omdat de deurwaarder, zoals ik de brief lees, zeker wel de indruk heeft gemaakt gevolmachtigde te zijn en dient daarom in te staan voor het positief belang dat jij daaruit mocht ontlenen. Inhoudende dat de deurwaarder moet instaan voor de afgesproken regeling en dat verdere kosten die na het akkoord gaan zijn ontstaan voor zijn rekening dient te komen, omdat deze bij wel akkoord gaan niet gemaakt zouden zijn. Eventueel zou een actie uit onrechtmatige daad ook nog kunnen denk ik, maar dat is niet echt praktisch en een stukje lastiger. Je zou daar ook geen voordeel mee behalen omdat 3:70 een stuk makkelijker is. Het zou wel soms voordelig kunnen zijn, maar dat is dan in een andere situatie.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst het antwoord op de vraag die ik zelf stelde: valt een gerechtsdeurwaarder ook onder het tuchtrecht als hij handelt als incassobureau?

Het antwoord is ja! Zie deze uitspraak van de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders:
Quote:
Dat het hier handelen betreft van het kantoor in haar hoedanigheid van incassobureau doet hieraan niet af. Blijkens de memorie van toelichting op de Gerechtsdeurwaarderswet kan het optreden van de gerechtsdeurwaarder in diverse hoedanigheden, alhoewel juridisch gescheiden, tot verwarring leiden bij de burger. Uit het oogpunt van rechtsbescherming voor de burger heeft de wetgever ook de niet-ambtshandelingen onder het bereik van het in de Gerechtsdeurwaarderswet geregelde tuchtrecht gebracht en ziet het bepaalde in artikel 34 derhalve ook op niet-ambtshandelingen. Klagers kunnen derhalve in hun klachten worden ontvangen.

Er kan dus effectief een tuchtrechtelijke klacht worden ingediend tegen deze gerechtsdeurwaarder. De kans lijkt me groot dat zo'n klacht gegrond zal worden bevonden, gelet op de eerdere uitspraak die ik vond.

Basa schreef:
Verder zou ik zeggen dat een beroep op 3:70 zeker kans van slagen heeft omdat de deurwaarder, zoals ik de brief lees, zeker wel de indruk heeft gemaakt gevolmachtigde te zijn en dient daarom in te staan voor het positief belang dat jij daaruit mocht ontlenen.

Volmacht of niet, waar lees je in de brief dat er namens de schuldeiser akkoord is gegaan? Het "wij" verwijst naar het kantoor van de deurwaarder. Merk nogmaals op dat de vraag of er in naam van de schuldeiser is gehandeld een principieel andere vraag is dan de vraag of de deurwaarder een volmacht had. Dit zijn twee gescheiden vragen.

Ik geef toe dat "Met uw voorstel kan akkoord worden gegaan" op meerdere manieren gelezen kan worden, maar gelezen in de context van de brief (en van de eerdere brief) lijkt het mij voldoende duidelijk dat niet "in naam van" de schuldeiser akkoord is gegaan. Zo gek lijkt me dat ook niet, want er moet ook aan dat kantoor worden betaald. Dat kantoor zorgt er blijkbaar verder voor dat de schuldeiser tevreden blijft.

Wat betreft mogelijke acties tegen de deurwaarder op grond van art. 3:70, 6:74 of 6:162 BW, voorlopig lijkt het mij de beste oplossing als de deurwaarder ertoe kan worden gebracht om de zaak verder met de schuldeiser af te handelen (waarbij de dreiging met een tuchtklacht toch zou moeten helpen). Als TS tegen de deurwaarder moet gaan procederen bij de civiele rechter is hij nog verder van huis.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de brief.

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. hoeft er niet te staan dat zij in naam van de schuldeiser de regeling voorstellen. Uit het feit dat de deurwaarder is aangesteld door de schuldeiser en zo'n voorstel doet, mag de wederpartij er rechtmatig op vertrouwen dat het aanbod rechtsgeldig krachtens volmacht is geschied. Indien de deurwaarder niet de volmacht had dan had hij dit aanbod niet moeten doen, daarom mocht Stylz er rechtvaardig op vertrouwen dat de deurwaarder volmacht had en dienen zij in te staan voor het positief belang van Stylez. In MEAS/KUYT stelt de Hoge Raad dat gelet op de functie die een deurwaarder in het rechtsverkeer vervult, mag aan degene die een regeling krijgt aangeboden er algemeen op vertrouwen dat de deurwaarder bevoegd is een dergelijke regeling te treffen. Bijzondere omstandigheden kunnen meebrengen dat deze vertrouwen niet zonder meer gerechtvaardigd is. M.i. doen zich hier niet bepaald zodanige bijzondere omstandigheden voor dat een beroep op gerechtvaardigd vertrouwen niet gerechtvaardigd is. Het staat geloof ik niet precies zo in het arrest, maar wel kun je eruit afleiden dat een deurwaarder een bijzondere positie heeft in het rechtsverkeer. Maargoed dat is idd voor discussie vatbaar en het heeft al de nodige pennen doen bewegen.
Quote:
Wat betreft mogelijke acties tegen de deurwaarder op grond van art. 3:70, 6:74 of 6:162 BW, voorlopig lijkt het mij de beste oplossing als de deurwaarder ertoe kan worden gebracht om de zaak verder met de schuldeiser af te handelen (waarbij de dreiging met een tuchtklacht toch zou moeten helpen). Als TS tegen de deurwaarder moet gaan procederen bij de civiele rechter is hij nog verder van huis.

eens.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basa schreef:
M.i. hoeft er niet te staan dat zij in naam van de schuldeiser de regeling voorstellen. Uit het feit dat de deurwaarder is aangesteld door de schuldeiser en zo'n voorstel doet, mag de wederpartij er rechtmatig op vertrouwen dat het aanbod rechtsgeldig krachtens volmacht is geschied. Indien de deurwaarder niet de volmacht had dan had hij dit aanbod niet moeten doen, daarom mocht Stylz er rechtvaardig op vertrouwen dat de deurwaarder volmacht had en dienen zij in te staan voor het positief belang van Stylez.

Nogmaals, er is verschil tussen het hebben van een volmacht om namens de cliënt te handelen en het handelen namens de cliënt. Het één kan zonder het ander: je kunt zonder volmacht in naam van de cliënt handelen, en je kunt in eigen naam handelen ook al heb je een volmacht.

Quote:
In MEAS/KUYT stelt de Hoge Raad dat gelet op de functie die een deurwaarder in het rechtsverkeer vervult, mag aan degene die een regeling krijgt aangeboden er algemeen op vertrouwen dat de deurwaarder bevoegd is een dergelijke regeling te treffen.

En in die zaak stond blijkbaar al vast dát de deurwaarder namens zijn cliënt had gehandeld. Vervolgens oordeelt de HR dat het aanstellen van de deurwaarder voldoende toedoen geeft in de zin van art. 3:61 lid 2 BW.

Als de deurwaarder in eigen naam handelde, kom je aan art. 3:61 lid 2 BW helemaal niet toe.

Voor de duidelijkheid: als je onbevoegd handelt namens een ander, dan handel je nog steeds namens die ander (maar zonder die ander te binden, tenzij art. 3:61 lid 2 BW). Je bindt dan niet opeens jezelf, ook niet als een beroep op art. 3:61 lid 2 BW faalt (maar wel geldt art. 3:70 BW).

Het is echt belangrijk om in te zien dat "namens wie handel je" en "handel je bevoegd" twee compleet verschillende vragen zijn.

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar misschien mag je inderdaad uit de context (incassowerkzaamheden door een incassobureau in opdracht van de schuldeiser) afleiden dat de handelingen van de deurwaarder in naam van de schuldeiser zijn verricht. Dit is dan niet op basis van art. 3:61 lid 2 BW of op basis van Kuyt/Maes (wat volgens mij duidelijk over de invulling van het criterium van art. 3:61 lid 2 BW ging), maar op basis van art. 3:33/35 BW.

In dat geval volgt vervolgens (wel) uit Kuyt/Maes dat de schuldeiser door het handelen van de deurwaarder werd gebonden. Dit is voor TS natuurlijk de meeste prettige situatie.

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien dat ik een beetje onduidelijk ben, dat heb ik vaker. Maar ik doel echt puur op art. 3:70 en spreek helemaal niet over 3:62. Ik zeg ook niet dat hij gevolmachtigde is, maar dat hij de indruk heeft gewekt dat te zijn. Ik zeg ook niet dat er namens de schuldeiser is opgetreden, maar dat hij de indruk heeft gewekt dat wel te doen. Je moet als ik over gevolmachtigde spreek, het lezen in de context van 3:70 BW. Dus bedoel ik daarmee een pseudo-gevolmachtigde. Met het arrest doel ik erop dat Stylz er eerder op mag vertrouwen dat deurwaarder gevolmachtigde was, is hij dat niet dan is hij verplicht tot vergoeding van het positief belang. De deurwaarder handelt niet namens de schuldeiser en ook niet in eigennaam. Wel heeft de deurwaarder gehandeld als gevolmachtigde en mocht de wederpartij daarop vertrouwen. Daarom kan de deurwaarder als pseudo-gevolmachtigde schadeplichtig zijn. Hij is niet gevolmachtigde maar treedt wel als zodanig op. Daarna kom ik dus terrecht bij het arrest en spreek ik in hoeverre Stylz erop gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat de deurwaarder gevolmachtigde was.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basa schreef:
Misschien dat ik een beetje onduidelijk ben, dat heb ik vaker. Maar ik doel echt puur op art. 3:70 en spreek helemaal niet over 3:62. Ik zeg ook niet dat hij gevolmachtigde is, maar dat hij de indruk heeft gewekt dat te zijn.

Voordat je aan art. 3:70 BW iets hebt, moet er sprake zijn van (onbevoegde) vertegenwoordiging.

Quote:
Ik zeg ook niet dat er namens de schuldeiser is opgetreden, maar dat hij de indruk heeft gewekt dat wel te doen.

De indruk wekken is niet voldoende. Wel kan de indruk wekken tot gevolg hebben dát hij rechtens namens de schuldeiser handelde (art. 3:35 BW). Dit is het geval als TS ervan uitging dat hij optradt namens de schuldeiser en TS hiervan ook mocht uitgaan.

Quote:
Je moet als ik over gevolmachtigde spreek, het lezen in de context van 3:70 BW. Dus bedoel ik daarmee een pseudo-gevolmachtigde.

Ok, maar je reageerde dacht ik nu juist op mijn opmerking dat er volgens mij niet in naam van de schuldeiser werd gehandeld, en op mijn vraag waar jij precies uit afleidt dat er wel namens de schuldeiser werd gehandeld. Dat is dus de context waarin ik jouw bericht las.

In jouw antwoord geef je volgens mij ook alleen maar aan waarom hetzij de deurwaarder een voldoende volmacht had, hetzij een beroep op art. 3:61 lid 2 BW zou slagen. Als je je op Meas/Kuyt beroept, kan ik daar alleen maar uit begrijpen dat je het over art. 3:61 lid 2 BW hebt, dus dat je probeert aan te geven waarom de schuldeiser door het handelen van de deurwaarder is gebonden. (En inderdaad is het dan vreemd waarom je op art. 3:70 BW uitkomt, maar goed.)

Dus ook al heb ik je reacties niet zo gelezen als je ze had bedoeld, je haalt in ieder geval de twee verschillende vragen die hier spelen door elkaar.

Quote:
Met het arrest doel ik erop dat Stylz er eerder op mag vertrouwen dat deurwaarder gevolmachtigde was, is hij dat niet dan is hij verplicht tot vergoeding van het positief belang.

Dat volgt volgens mij dus niet uit het arrest. Het arrest geeft invulling aan het criterium van art. 3:61 lid 2 BW.

Quote:
De deurwaarder handelt niet namens de schuldeiser en ook niet in eigennaam.

Hier kan ik niets mee. Of hij handelt namens, of hij handelt in eigen naam. Het zal één van beide moeten zijn, want een derde mogelijkheid zie ik niet.

Quote:
Wel heeft de deurwaarder gehandeld als gevolmachtigde en mocht de wederpartij daarop vertrouwen.

Blijkbaar ben je van mening dat de deurwaarder namens de schuldeiser heeft gehandeld.

Ik denk dat daar alles bij elkaar wel iets voor valt te zeggen, maar zelf twijfel ik nog. Daarom mijn vraag: waaruit leid jij af dat de deurwaarder de indruk heeft gewekt namens de schuldeiser te handelen? (Let op: niet "te mogen" handelen, maar te handelen.)

Quote:
Daarom kan de deurwaarder als pseudo-gevolmachtigde schadeplichtig zijn. Hij is niet gevolmachtigde maar treedt wel als zodanig op.

Maar in zo'n geval volgt uit Meas/Kuyt dat de schuldeiser door het handelen van de deurwaarder wordt gebonden, zodat TS gewoon de schuldeiser aan de betalingsregeling kan houden. Dan kun je de deurwaarder niet meer op grond van art. 3:70 BW aanspreken.

Quote:
Daarna kom ik dus terrecht bij het arrest en spreek ik in hoeverre Stylz erop gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat de deurwaarder gevolmachtigde was.

Maar dat zegt dat arrest dus juist niet. Het arrest beantwoordt de andere vraag: als hij onbevoegd vertegenwoordigde, wanneer wordt de achterman hier dan door gebonden. Nogmaals, dat is een fundamenteel andere vraag.

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast mijn excuses voor dit korte antwoord, maar anders voeren m.i. te ver door. Volgens mij zegt 3:70 dat degene die als gevolmachtigde handelt, dus niet werkelijk gevolmachtigd is, in beginsel jegens de wederpartij instaat voor de omvang van de volmacht, indien de wederpartij op die verklaring mocht vertrouwen. De onbevoegde verbindt zich dan niet en verbindt ook niet de psuedo-principaal. Dus hij handelt dan niet in eigennaam, maar ook niet in naam van de principaal, want hij heeft daar geen bevoegdheid voor. Dus indien Stylz gerechtvaardigd op de verklaring van de deurwaarder mocht vertrouwen, maar dus de deurwaarder onbevoegd handelde en de crediteur niet gebonden is, Stylz toch ogv 3:70 de deurwaarder kan aanspreken voor het bestaan en de omvang van de volmacht. Verder heeft het arrest idd betrekking op 3:61 lid 2 BW maar er staat meer, er staat namelijk, met een beetje analogie, dat een deurwaarder die een regeling aanbied, daar in het algemeen op vertrouwd kan worden. Maar daar moet je dus wel een beetje mee spelen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 3:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basa schreef:
Volgens mij zegt 3:70 dat degene die als gevolmachtigde handelt, dus niet werkelijk gevolmachtigd is, in beginsel jegens de wederpartij instaat voor de omvang van de volmacht, indien de wederpartij op die verklaring mocht vertrouwen. De onbevoegde verbindt zich dan niet en verbindt ook niet de psuedo-principaal.

De onbevoegde kan wel degelijk de pseudo-principaal binden, namelijk in het geval aan het criterium van art. 3:61 lid 2 BW is voldaan.

In dat geval staat de pseudo-gevolmachtigde die onbevoegd namens de pseudo-principaal handelde nog steeds in voor de omvang van de volmacht, maar het lijkt mij dat dit niets meer te betekenen heeft. De pseudo-principaal is immers gewoon gebonden.

(Een ander punt is dat de pseudo-gevolmachtigde in zo'n geval aansprakelijk kan zijn jegens de pseudo-principaal, maar dat is een ander verhaal.)

Quote:
Dus hij handelt dan niet in eigennaam, maar ook niet in naam van de principaal, want hij heeft daar geen bevoegdheid voor.

Hier maak je opnieuw de fout niet het onderscheid te maken waar ik op hamer.

Je kunt heel goed in naam van handelen zonder bevoegd te zijn. Je kunt ook heel goed in eigen naam handelen, terwijl je een volmacht hebt om een ander te vertegenwoordigen.

In jouw zin "maar ook niet in naam van de principaal, want hij heeft daar geen bevoegdheid voor" klopt het woordje "want" niet. Het eerste volgt niet uit het tweede. Je kunt wel degelijk in naam van de principaal handelen zonder daartoe bevoegd te zijn.

Wat aan jouw zin ook niet klopt, is dat "hij" noch in eigen naam, noch namens de principaal handelt. De deurwaarder zal (in de casus die we hier hebben) hetzij in eigen naam, hetzij namens de schuldeiser hebben gehandeld. Een derde persoon namens wie er is gehandeld is niet goed denkbaar.

Lees art. 3:61 lid 2 BW:
Quote:
Is een rechtshandeling in naam van een ander verricht, dan kan tegen de wederpartij, indien zij op grond van een verklaring of gedraging van die ander heeft aangenomen en onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht aannemen dat een toereikende volmacht was verleend, op de onjuistheid van deze veronderstelling geen beroep worden gedaan.

Een voorwaarde voor toepassing van deze bepaling is dat er namens een ander is gehandeld, zie het eerste zinsdeel. Vervolgens geeft deze bepaling een regel voor het geval de veronderstelling onjuist is dat er een toereikende volmacht is verleend, dus voor het geval er onbevoegd is gehandeld.

Art. 3:61 lid 2 BW zegt dus iets over de situatie dat:
- A namens B een rechtshandeling verricht, maar
- A niet bevoegd is namens B deze rechtshandeling te verrichten.

Deze situatie kan dus voorkomen! Er is zelfs een speciale bepaling voor in de wet opgenomen, nl. art. 3:61 lid 2 BW.

Het is dus heel goed mogelijk dat A namens B handelt, zonder hiertoe bevoegd te zijn.

Dit probeer ik steeds uit te leggen, maar het kwartje wilde nog niet vallen. Misschien nu wel? Geef het even de tijd...

Hoe weet je nu of iemand een rechtshandeling in eigen naam of namens een ander verricht? Het antwoord is eenvoudig: door uitleg van die rechtshandeling (dus door uitleg van de verklaring in de context waarin zij is gedaan), aan de hand van art. 3:33/35 BW. Niet door te kijken of er een volmacht is verleend. Wel kan het bestaan van zo'n volmacht meespelen bij het uitleggen van een rechtshandeling, maar beslissend is dit zeker niet.

Quote:
(...) Maar daar moet je dus wel een beetje mee spelen.

Je speelt er verkeerd mee. Je hebt nog niet voldoende begrip van de figuur van vertegenwoordiging. Dat is geen schande, want vertegenwoordiging is ook zeker niet eenvoudig.

Of A tegenover C in naam van B handelt, volgt uit wat er zich tussen A en C afspeelt (art. 3:33/35 BW, Haviltex, etc.).

Of A door zonder toereikende volmacht tegenover C in naam van B te handelen B bindt, volgt uit wat er zich tussen B en C heeft afgespeeld: zie art. 3:61 lid 2 BW dat een "toedoen" van B vereist.

Meas/Kuyt zegt iets over art. 3:61 lid 2 BW: is het aanstellen van een gerechtsdeurwaarder voldoende als "toedoen". Dit arrest gaat dus over wat er zich tussen B en C heeft afgespeeld, en niet over wat er zich tussen A en C heeft afgespeeld. Dit arrest kun je dus niet gebruiken om iets af te leiden over de vraag of er "in naam van" is gehandeld. Je kunt het dus ook niet gebruiken voor de vraag of A "als (pseudo-)gevolmachtigde van B" heeft gehandeld, want dat is niets anders dan de vraag of A "namens / in naam van" B heeft gehandeld.

In Meas/Kuyt was de vraag of de deurwaarder optrad namens Meas geen punt van discussie. In cassatie stond dit vast. Op zich vind ik er inmiddels wel aardig wat voor te zeggen dat de gerechtsdeurwaarder in de casus van deze draad ook namens de schuldeiser de betalingsregeling heeft gesloten (gelet op de context en ondanks de formulering in de brief), maar uit de overwegingen van de HR in Meas/Kuyt volgt dit niet.

BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je verhelderende uitleg. Haalde inderdaad wat dingen doorelkaar. Blijf het wel een beetje lastig vinden, maar zal het boek er nog eens op naslaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds