|
Auteur |
Bericht |
danielson
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 15:00 Onderwerp: Beslag op kunst van ander |
|
|
A legt conservatoir beslag tot afgifte onder B (op een kunstwerk)
B heeft voor het beslag het kunstwerk verkocht aan C
Het beslag is verleend; er rust dus beslag op het kunstwerk
A dagvaardt B en vordert afgifte van het kunstwerk van B (hij heeft het kunstwerk nog onder zich maar is geen eigenaar meer)
B heeft er belang bij dat het beslag van het kunstwerk afgaat. Moet B nu de rechter (in reconventie) verzoeken het beslag op te heffen terwijl hij geen eigenaar meer is van het kunstwerk? (ik weet dat dit wel kan volgens de wet, als belanghebbende)
Of is het beslag nietig en treft het geen doel? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 16:14 Onderwerp: Re: Beslag op kunst van ander |
|
|
danielson schreef: | (hij heeft het kunstwerk nog onder zich maar is geen eigenaar meer) |
De eigendom gaat pas over na levering van het kunstwerk door B aan C.
Als B nog niet heeft geleverd, is B nog steeds eigenaar. Met de koopovereenkomst heeft A dan niets te maken, en het beslag is volkomen regelmatig.
Als B aan C heeft geleverd door af te spreken dat B voortaan (en voorlopig) het kunstwerk voor C zal houden (levering c.p, art. 3:115 sub a BW), dan is het de vraag of A een "ouder recht" heeft op het kunstwerk dan C:
art. 3:90 lid 2 BW schreef: | Blijft de zaak na de levering in handen van de vervreemder, dan werkt de levering tegenover een derde die een ouder recht op de zaak heeft, eerst vanaf het tijdstip dat de zaak in handen van de verkrijger is gekomen, tenzij de oudere gerechtigde met vervreemding heeft ingestemd. |
Ik vermoed dat A in dat geval geen "ouder recht" heeft, maar zeker weten doe ik dit niet...
Quote: | Of is het beslag nietig en treft het geen doel? |
Het lijkt me in ieder geval niet onverstandig om hier de rechter over te laten oordelen, maar of dat strikt genomen echt nodig is (in het geval er bewijsbaar c.p. is geleverd en A geen "ouder recht" heeft) weet ik eerlijk gezegd niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
danielson
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 16:58 Onderwerp: |
|
|
C is echt eigenaar. Het kunstwerk is geleverd geweest maar B heeft het weer onder zich.
De vraag is, is het beslag gelegd op het kunstwerk of op het recht van B (die een bepaald percentage van de verkoopprijs krijgt, als het kunstwerk verkocht wordt) |
|
|
|
 |
|