|
Auteur |
Bericht |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 dec 2009 17:58 Onderwerp: jaarcontract uitdienen (door werkgever) bij boventalligheid |
|
|
Bij het bedrijf waarvan een vestiging gaat sluiten, werken ook mannen met een jaarcontract. Dit jaarcontract loopt tot maart. In januari sluit de fabriek. Ze zijn officieel boventallig verklaard.
Normaal gezien weet ik dat werknemers en gevers een contract moeten uitdienen. Als de werkgever eerder van iemand af wil, zal hij toch tot het eind van het contract moeten betalen.
Hoe zit het in dit geval? Moet het bedrijf de mannen tot het eind van de contractduur blijven betalen? Bij bijeenkomsten vertelt de directeur dat het een financieel gezond bedrijf is. Het argument van een kale kip zou in dit geval niet op gaan.
Vanwege dit jaarcontract vallen deze jongens niet onder het sociaal plan, krijgen ze niet nog 6 maanden doorbetaald, en krijgen ze niet 3 maanden salaris mee als ze zelf een nieuwe baan vinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 12 dec 2009 18:37 Onderwerp: |
|
|
Opnieuw mijn vraag: wat voor procedure is er gevolgd.
Als de werkgever alleen maar zegt "vanaf morgen heb je geen werk meer" dan is dat een onregelmatige opzegging waartegen van alles te doen is. Maar zo is het vast en zeker niet gegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 dec 2009 18:45 Onderwerp: |
|
|
Nee, zo is het niet gegaan. Er is een sociaal plan opgesteld in overleg met de bonden en de ondernemingsraad. Ruim een maand van te voren hebben de mensen bij een bijeenkomst gehoord dat ze boventallig zijn. Enkele weken voor de sluiting hebben ze daarvan een schriftelijke bevestiging gekregen en het sociaal plan onder ogen gekregen.
In dat plan is geregeld dat de mensen 6 maanden begeleid worden naar nieuw werk. In die tijd krijgen ze doorbetaald. Meer weet ik er eigenlijk niet over. Is dan een antwoord niet mogelijk?
edit: Met een ontslagvergunning. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 19:53 Onderwerp: |
|
|
Dus er lijkt te zijn opgezegd met een ontslagvergunning van het CWI. Klopt het dat de werknemers met een jaarcontract niet hebben getekend voor het ontslag?
Tussentijdse opzegging van een contract voor bepaalde tijd is slechts mogelijk als dit schriftelijk is overeengekomen (art. 7:667 lid 3 BW). Er zou hier dus sprake kunnen zijn van een onregelmatige opzegging (art. 7:677 lid 2 BW), waardoor de werknemer de gefixeerde schadevergoeding van art. 7:680 BW kan vorderen.
De vraag is nog welke rol het sociaal plan hier precies speelt. De enige situatie waarin het sociaal plan roet in het bovenstaande kan gooien, lijkt mij die waarin de werknemer met een jaarcontract lid is van een vakbond die partij is bij het sociaal plan. Het sociaal plan werkt in dat geval als een CAO. De vraag is dan wat in het sociaal plan inhoudelijk wordt bepaald over contracten voor bepaalde tijd. Ik vermoed dat het mogelijk is bij CAO tussentijdse opzegging mogelijk te maken (in de zin van art. 7:667 lid 3 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|