|
Auteur |
Bericht |
Mitaaa
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 10:14 Onderwerp: Consumentenkoop |
|
|
Hallo,
Wanneer ik een telefoon koop als consument en hij 'ontploft' en ik heb een schade aan mijn tafel van 800 euro door de ontploffing.
Dan is in beginsel de producent aansprakelijk op 6:185 jo 6:190 lid 1 sub b.
Mijn vraag is nu als de schade minder dan 500 euro zou zijn is de verkoper aansprakelijk op artikel 7:24 lid sub c.
Maar moet je dan ook nog is toetsen aan de non-conformiteit 7:17 en 6:74 en zo ja , hoe doe je dat dan ?
Zit de non - conformiteit als het ware in 6:74 als ondeugelijke nakoming of moet je het zien als een hele aparte bepaling ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 11:50 Onderwerp: Re: Consumentenkoop |
|
|
Mitaaa schreef: | Maar moet je dan ook nog is toetsen aan de non-conformiteit 7:17 en 6:74 en zo ja , hoe doe je dat dan ? |
Ja, dat moet dan via non-conformiteit. Dat doe je via art. 7:17 BW.
Quote: | Zit de non - conformiteit als het ware in 6:74 als ondeugelijke nakoming of moet je het zien als een hele aparte bepaling ? |
Bij een consumentenkoop lijkt art. 7:24 BW voor te gaan op art. 6:74 BW (en vervolgens bepaalt art. 7:24 BW dat art. 6:74 BW moet worden toegepast), maar afgezien daarvan kun je het denk ik zo zien, dat art. 7:17 BW invulling geeft aan de koopovereenkomst (art. 6:248 lid 1 BW, rechtsgevolgen die uit de wet voortvloeien), zodat schending van art. 7:17 BW een tekortkoming in de nakoming oplevert. En dan kom je ook op art. 6:74 BW uit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|