Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 0:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vakantie opname geweigerd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David146

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 13:22    Onderwerp: Vakantie opname geweigerd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

korte vraag;
Ik werk bij de Albert Heijn als vulploegmedewerker en heb recentelijk vakantie aangevraagd voor in de kerstvakantie. Kort daarna kreeg ik te horen dat ik geen vakantie mag opnemen in de kerstvakantie, omdat dit de drukste dagen zijn in de supermarkt. Hierdoor zou ik mijn wintervakantie moeten afzeggen.
Ik heb het bericht meer dan 3 weken van te voren ingeleverd, dus zou dit geen enkel probleem moeten zijn.
Mijn vraag; Verwaarloost de albert Heijn hierbij mijn rechten als arbeider of hebben ze gelijk en zou ik mijn vakantie moeten afzeggen.

Alvast bedankt,
Mvg,
David
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je de vakantie 3 weken geleden aangevraagd, of bedoel je 3 weken voor het ingaan van de vakantie?

art. 7:638 lid 2 BW schreef:
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Als je werkgever meer dan 2 weken heeft gewacht met het maken van bezwaar, dan is de zaak dus duidelijk: de vakantie is vastgesteld volgens jouw wensen.

Als je werkgever echter vrij snel heeft gereageerd met het argument van de drukke kerstperiode, dan is daar natuurlijk wel iets voor te zeggen. Ik betwijfel echter dat het om een voldoende "gewichtige reden" gaat, want het lijkt mij juist de taak van de werkgever om tijdig zeker te stellen dat er voldoende personeel aanwezig tijdens zo'n voorzienbare drukke periode.

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja 3 weken geleden aangevraagd (vanaf nu)

en ze zeggen dat ze medewerkers vorige maand hebben geinformeerd met dat je niet vrij mag vragen in december. Maar verder weet ik hier niets vanaf, dat is bij mij niet overgekomen dus daar geloof ik niets van.

Btw, ze hebben ongeveer na 1 1/2 week mijn vraag beantwoord
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Handboek vakantie en verlof AH geeft het volgende weer:

December

Albert Heijn maakt de meeste omzet in de drukke decembermaand. Dat betekent dat niemand in december vakantie op kan nemen. Vakantiedagen moeten voor 1 december worden opgenomen. Slechts in bepaalde gevallen kan de SM (SupermarktManager) toestemming verlenen vakantie op te nemen in December. Een dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM.
David146

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Handboek vakantie en verlof AH geeft het volgende weer:

December

Albert Heijn maakt de meeste omzet in de drukke decembermaand. Dat betekent dat niemand in december vakantie op kan nemen. Vakantiedagen moeten voor 1 december worden opgenomen. Slechts in bepaalde gevallen kan de SM (SupermarktManager) toestemming verlenen vakantie op te nemen in December. Een dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM.

maar de laatste regeling waar u het over heeft is mij niet bekend.
Albert Heijn heeft mij waarschijnlijk onvoldoende geinformeerd. Heb ook boekjes doorgekeken, hierin wordt heel wat informatie gegeven over vakantierechten maar ik kan niets terugvinden over uw regeling.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees dit topic maar eens na:

http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/26355/highlight//
ricker

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er zwaarwegende redenen zijn (bijvoorbeeld onderbezetting door ziekte o.i.d.) kun je m.i. zelfs een dag voor je vakantie nog te horen krijgen dat de toegewezen vakantie ingetrokken wordt:

(BW7, artikel 638, lid 5)

5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds