|
Auteur |
Bericht |
Patrik19
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 18:11 Onderwerp: geldigheid terugbetaling in studieovereenkomst |
|
|
Ik heb een vraag over de geldigheid van de terugbetalingsregeling in een studieovereenkomst. Hier krijg ik nml geen duidelijkheid over. Het heeft volgens mij met de redelijkheid en billijkheid te maken, maar weet niet zo goed hoe deze geinterpreteerd worden.
In 2005 ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen en samen hebben we besloten dat ik een Master studie in deeltijd zou volgen. Afgelopen april 2009 heb ik deze met succes afgerond. De studieschuld is 15.000 euro waarvan ik 13.000 terug dien te betalen nu ik besloten heb om uit dienst te gaan. Normaal is dat de eerste 2.000 euro per studie voor rekening van mijn werkgever zijn. Echter, sinds 2005 is deze studie in mijn CV opgenomen en heeft mijn werkgever een hoger tarief kunnen vragen (ik werk bij een detacheringsbureau). Natuurlijk heb ik ook zelf voordeel bij het afronden van de studie, maar ik vind het niet redelijk dat mijn werkgever reeds 4 jaar profijt hiervan heeft gehad en mij vervolgens nog 13.000 euro van de 15.000 euro in rekening brengt. Wat kan ik doen? Hoe gaat de redelijkheid en billijkheid hier in op? Hopelijk heeft iemand goede raad. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 18:50 Onderwerp: |
|
|
Is die 2.000 euro een vast bedrag, of is dat afhankelijk van de tijd die is verstreken sinds het afronden van de opleiding (april 2009)? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 21:53 Onderwerp: |
|
|
Kan me de vraag heel goed voorstellen. Verder moet je bedenken dat je, wanneer je de studie zelf betaald zou hebben, op dat totaalbedrag een leuk bedrag in mindering had kunnen brengen vanwege de belastingaftrek.
Vroeger konden werkgevers gebruik maken van de scholingsaftrek, maar die regeling is per 1 januari 2004 vervallen. Ik vermoed echter dat er voor de werkgever in dat opzicht nog wel wat af te trekken valt, maar ik ben geen fiscalist.
Overleg eens met de Belastingdienst tot wanneer je je studiekosten kunt terugvragen. Mij staat bij: 5 jaar. Misschien mag je dan die kosten sowieso nog van je eigen inkomen aftrekken, nu jij de werkgever het volledige bedrag moet terugbetalen.
In het andere geval zou ik vast de rekensom gaan maken hoe veel je werkgever extra heeft kunnen verdienen dankzij het hogere tarief.
Het klinkt in elk geval niet heel redelijk dat je nu 13k moet terugbetalen.
Wellicht kun je tot een schikking komen en wil de nieuwe werkgever het resterende deel overnemen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Patrik19
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 23:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt alvast voor de antwoorden.
De 2.000 euro is een vast bedrag wat men in aftrek meeneemt. Omdat de studie korter dan een jaar geleden is afgerond, dient er nog rekening gehouden te worden van 100% van de studieschuld. Dit is na 1 jaar nog 50% (geloof ik) en na 2 jaar 25% en na 3 jaar 0%. Maar goed, dit is op mij niet van toepassing.
Ik had al begrepen dat studiekosten aftrekbaar zijn. Maar je krijgt dan 'slechts' het fiscale voordeel terug en nooit het hele bedrag. Dus bij voorkeur niet.
Goed idee om eens een berekening te maken wat het extra aan omzet heeft opgeleverd (beter nog: op kan leveren, want exact berekenen kan toch niet en men kan zeggen dat het geen verschil uitgemaakt heeft). Sinds de start van mijn studie heb ik promotie gemaakt en is mijn uurtarief flink gestegen, dus ik verwacht hiermee een punt te kunnen maken
De schuld meenemen naar mijn nieuwe werkgever klinkt onaantrekkelijk. Dan sta ik gelijk 'in het krijt' terwijl mijn nieuwe werkgever. Alsof ik meteen iets goed te maken heb... |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 10:34 Onderwerp: |
|
|
Patrik19 schreef: | Bedankt alvast voor de antwoorden.
De schuld meenemen naar mijn nieuwe werkgever klinkt onaantrekkelijk. Dan sta ik gelijk 'in het krijt' terwijl mijn nieuwe werkgever. Alsof ik meteen iets goed te maken heb... |
Toch is dat wel de gebruikelijke manier.
Ik zie weinig heil in het berekenen van je winst in omzet die is toe te rekenen aan je opleiding. Zo lang er contractueel niets is vastgelegd heb je geen poot om op te staan. Je wist van de tergubetalingsregeling toen je je opleiding begon en sindsdien is er niets wezenlijks veranderd.
Je nieuwe werkgever heeft echter meteen profijt van je opleiding en verkrijgt voor een koopje van 2000 euro een werknemer die een opleiding van 15.000 euro heeft gehad.
Daarbij is het zoals ik al zei gebruikelijk dat een werkgever de kosten van een opleiding genoten bij de oude werkgever overneemt. Ik kan me niet voorstellen dat dat tegen je wordt gebruikt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 16:45 Onderwerp: |
|
|
Patrik19 schreef: | De 2.000 euro is een vast bedrag wat men in aftrek meeneemt. Omdat de studie korter dan een jaar geleden is afgerond, dient er nog rekening gehouden te worden van 100% van de studieschuld. Dit is na 1 jaar nog 50% (geloof ik) en na 2 jaar 25% en na 3 jaar 0%. Maar goed, dit is op mij niet van toepassing. |
Niet op jou van toepassing, maar wel van belang voor de toelaatbaarheid van de regeling. Zie dit bericht voor deze en andere voorwaarden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|