|
Auteur |
Bericht |
anouk2008
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 16:47 Onderwerp: vermelding registratie WKPB-beperking bij oplegging last |
|
|
Een aantal gemeenten voegen onderstaande tekst toe bij de oplegging van een last onder dwangsom:
Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen
In het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) worden de beperkingen, zoals deze beschikking, geregistreerd bij het Kadaster. Op grond van artikel 100e Woningwet is dit besluit ook van toepassing op uw rechtsopvolgers. Zoudt u bijvoorbeeld het eigendom verkopen, dan geldt deze beschikking onverkort voor de nieuwe eigenaar.
Is dit een wettelijke verplichting en zoja, waar kan ik dit in de wet vinden? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 17:29 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Is dit een wettelijke verplichting en zoja, waar kan ik dit in de wet vinden? |
Artikel 100E Woningwet wordt aangehaald. In dat artikel staat dat burgemeesters en wethouders kunnen besluiten dat het besluit mede geldt jegens rechtsopvolgers. Door dit ook in het besluit te melden, wordt aangegeven dat van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt.
Staat dit er niet in, dan geldt het besluit niet tegen rechtsopvolgers.
En de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen vermeld dat er ook bij het Kadaster aangegeven moet worden dat er bestuursdwang/dwangsom op een onroerende zaak ligt. Zo kan het een eventuele nieuwe eigenaar ook niet ontgaan dat er een aanschrijving van de gemeente was. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 17:30 Onderwerp: Re: vermelding registratie WKPB-beperking bij oplegging last |
|
|
anouk2008 schreef: | Een aantal gemeenten voegen onderstaande tekst toe bij de oplegging van een last onder dwangsom:
Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen
In het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) worden de beperkingen, zoals deze beschikking, geregistreerd bij het Kadaster. Op grond van artikel 100e Woningwet is dit besluit ook van toepassing op uw rechtsopvolgers. Zoudt u bijvoorbeeld het eigendom verkopen, dan geldt deze beschikking onverkort voor de nieuwe eigenaar.
Is dit een wettelijke verplichting en zoja, waar kan ik dit in de wet vinden? |
Bedoel je of het verplicht is dat de beschikking ook geldt voor rechtsopvolgers of waaruit de verplichting blijkt om de beschikking te registreren?
In het eerste geval: artikel 100e WW zegt: Bij een besluit tot oplegging van een last onder bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom gericht op naleving van het bepaalde bij of krachtens hoofdstuk I, II, III of IV, kunnen burgemeester en wethouders bepalen dat dit besluit mede geldt jegens de rechtsopvolger van degene aan wie dat besluit is opgelegd alsmede jegens iedere verdere rechtsopvolger (..).
Het artikel spreekt van kunnen dus er is geen verplichting. Op het moment dat ze bepalen dat het besluit geldt voor alle rechtsopvolgers dan is er wel een verplichting om het besluit in te schrijven bij het Kadaster. Dit volgt uit artikel 3 lid 1 Wkpb: In het gemeentelijke beperkingenregister worden ingeschreven een beperkingenbesluit van een bestuursorgaan van de desbetreffende gemeente, (..) alsmede een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, indien daarbij het beperkingenbesluit wordt herroepen, vernietigd, ingetrokken of gewijzigd.
Een handhavingsbesluit met gevolgen voor de rechtsopvolger is meestal een beperkingenbesluit en als register is logischerwijs gekozen voor het Kadaster denk ik. |
|
|
|
 |
|