|
Auteur |
Bericht |
stoptrein
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 16:56 Onderwerp: Is een vriendengroep een vereniging zonder statuten? |
|
|
Wij hadden een vriendengroep met een modelspoorbaan die wij met z'n allen exposeerden op beurzen. Nu de groep uiteen is gevallen in twee partijen claimt iedere partij de modelspoorbaan. Beide partijen stellen dat de andere partij is weggelopen en dus de "club" heeft verlaten. Maar hoe zit het nu met de rechtpositie? Is het een vereniging zonder statuten? Hoe moeten wij nu handelen nu de andere partij een jurist in handen heeft genomen. Wij kunnen dat ons helaas niet veroorloven.
Michael. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 17:16 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me niet uitgesloten dat het gaat om een informele vereniging, maar dan moet de vereniging wel echt een keer op papier of mondeling zijn opgericht door middel van een meerzijdige verklaring. Zijn er bestuurders aan te wijzen? Kun je zeggen dat de modelspoorbaan door de bestuurders namens de vereniging is gekocht? Verder moet je je afvragen of de weggelopen leden niet nog steeds lid zijn, en of de vereniging misschien een schuld heeft aan die leden (in verband met de betalingen die die ex-leden aan de verenigingskas hebben gedaan).
Het lijkt me eenvoudiger (maar niet noodzakelijk in overeenstemming met alle feiten en omstandigheden) om aan te nemen dat het niet gaat om een vereniging, maar om medebezit en mede-eigendom van de modelspoorbaan. De modelspoorbaan is dan aangeschaft namens de gezamenlijke vrienden. Iedere vriend heeft dan een aandeel in de eigendom van de modelspoorbaan. Nu de vriendschap is verdeeld zal het tot een verdeling van het gemeenschappelijk eigendom moeten komen, waarbij het voor de hand ligt dat de ene groep de andere uitkoopt. Eventueel kan via de rechter verdeling worden gevorderd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
stoptrein
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 18:36 Onderwerp: Aangetekend versturen? |
|
|
Ik heb een aangetekende brief van een jurist gekregen. Uit deze brief blijkt dat de jurist niet volledig is ingelicht en mist belangrijke informatie en feiten. Kan ik deze brief "gewoon" beantwoorden per email of brief of moet dit ook aangetekend?
Bvd Michael. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 19:21 Onderwerp: |
|
|
Per e-mail of normale brief is geen probleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|