Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 19:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kosten wegslepen huurauto
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazzdaciple

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 0:15    Onderwerp: Kosten wegslepen huurauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben abonnee van een car-dating systeem. Heb een auto gehuurd en binnen de besproken tijd teruggebracht. Op de gereserveerde parkeerplek (uitsluitend gereserveerd voor de car-dating) stond een andere auto. In de nabijheid van de parkeerplek was geen andere plek vrij. Heb de auto enkele straten verder geparkeerd en dit conform de afspraak gemeld bij het verhuurbedrijf. De volgende ochtend is de auto weggesleept. Het verhuurbedrijf heeft me nu de rekening ad 402,- euro gepresenteerd. Over de 337 euro wegsleepkosten en 65 euro administratiekosten berekenen ze ook nog 19 procent BTW.
Ik weiger te betalen omdat ik de de regels heb gevolgd en de verantwoordelijkheid bij het verhuurbedrijf leg vanaf het moment dat ik de auto weer inlever door hem op de aangegeven plek te parkeren of, zoals dit is voorgeschreven in de regelementen, bel om een andere parkeerplaats door te geven.
Wat zijn mijn rechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch nogal wiedes dat het niet de bedoeling is dat je de auto fout parkeert? (En zelfs zo fout dat de auto moest worden weggesleept om aan een hinderlijke of zelfs gevaarlijke situatie een einde te maken.)

Als je de auto had geparkeerd op een plek waar dat mag, zou de auto niet zijn weggesleept.

Met het reglement waar je je aan denkt te hebben gehouden heeft dit niet veel te maken. Als je wordt geflitst wegens een snelheidsovertreding moet je die boete ook betalen, neem ik aan.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de auto door de verhuurder weggesleept of wegens fout parkeren door een dienst in opdracht van de gemeente?
bazzdaciple

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides; je hebt gelijk als je zegt dat het logisch is dat het niet de bedoeling is dat je de auto foutief parkeert maar dan ga je uit van opzet. Bij mij was geen sprake van opzet. De auto is neergezet op een plek waarvan ik uiteraard dacht dat er geparkeerd mocht worden. Sterker (bleek later) er MOCHT ook geparkeerd worden, tot de volgende ochtend. Van 7 tot 9 mocht in het gebied niet stilgestaan worden. Ik heb mijn best gedaan de auto te parkeren zo dicht mogelijk bij de bedoelde gereserveerde plek. In de buurt zijn drie straten opgebroken, waardoor parkeerplekken zeer schaars zijn. Daarbij heb ik de verhuurder gebeld om de situatie toe te lichten.

@Wim West: De auto is door de gemeente weggesleept.
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 6:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat u er vanuit bent gegaan dat er wel geparkeerd mag worden, is dan uw verantwoordelijkheid. Het lijkt me logisch dat de daar door ontstane kosten bij u in rekening wordt gebracht.

Als u dit achteraf hebt kunnen constateren, kunt u dat ook vooraf constateren.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 7:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou, als ik TS was, niet betalen, maar het bedrijf aangetekend berichten bereid te zijn een voorstel van hun kant voor een schikking te bespreken, natuurlijk met opgaaf van argumenten.
Zelf zou ik desgevraagd een tegenbod noemen van b.v. (hoogstens) 100 euro (tegen schriftelijke kwijting), vooral, omdat ik er daarmee dan ook van af zou zijn.
In geval dit schrijven niet tot een bevredigend resultaat leidt, zou ik dat ook met (eventueel herziene) argumenten bevestigen en het verhaal daarmee vervolgens ;aten vóórkomen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Zou, als ik TS was, niet betalen, maar het bedrijf aangetekend berichten bereid te zijn een voorstel van hun kant voor een schikking te bespreken, natuurlijk met opgaaf van argumenten.
Zelf zou ik desgevraagd een tegenbod noemen van b.v. (hoogstens) 100 euro (tegen schriftelijke kwijting), vooral, omdat ik er daarmee dan ook van af zou zijn.
In geval dit schrijven niet tot een bevredigend resultaat leidt, zou ik dat ook met (eventueel herziene) argumenten bevestigen en het verhaal daarmee vervolgens ;aten vóórkomen.

Je kunt vast ook wel wat argumenten noemen voor TS om hem op weg te helpen? Ik kan ze namelijk zo niet bedenken. Waarvoor zou de verhuurder op moeten draaien voor een overtreding van een ander? Hij heeft toch niet aangegeven dat TS daar moest gaan staan?

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
cvb schreef:
Je kunt vast ook wel wat argumenten noemen voor TS om hem op weg te helpen? Ik kan ze namelijk zo niet bedenken. Waarvoor zou de verhuurder op moeten draaien voor een overtreding van een ander? Hij heeft toch niet aangegeven dat TS daar moest gaan staan?
En waarom zou TS, die natuurlijk wel beter had moeten opletten, in z'n eentje moeten opdraaien voor de overtreding van een ander tegen het verhuurbedrijf V??
Andere argumenten:
- V heeft in ieder geval de verplichting om die parkeerplaats ook daadwerkelijk ter beschikking van TS te houden
- V mag verondersteld worden al vaker met dit probleem te zijn gekonfronteerd en daarover te hebben nagedacht; nergens blijkt, dat ze daar ook maar iets mee hebben gedaan, b.v. tevoren informeren van TS, de verkeerd geparkeerde auto zsm laten wegslepen, kenteken opnemen, de desbetreffende chauffeur aanspreken, TS de auto elders laten wegzetten en hem daar ophalen.
Tijdens een gesprek: tevoren vragen eventueel te worden gebeld, zodat V zo'n auto tijdig op kan halen; stickers op de auto's plakken en afspraken maken met de politie.
Oplossingen voor problemen van aanbieder V mogen natuurlijk eerder worden verwacht van aanbieder/bedrijf V dan van klant/waarschijnlijk particulier TS.

Natuurlijk werd dit pas duidelijk na aanvulling door TS.

Zou overigens bij nader inzien de eerste brief per gewone post versturen en pas een tweede aangetekend.
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de verhuurder slim genoeg is om dit te vermelden in de AlV en zich vooraf te vrijwaren van het betalen van boetes veroorzaakt door de huurder. Zoals Bona Fides al eerder heeft opgemerkt.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@cvb: Het gaat toch helemaal niet om de overtreding van diegene die zijn auto op de gereserveerde plek heeft neergezet. Of ben jij van mening dat het niet vrij zijn van de gereserveerde plek een rechtvaardiging is om de auto op een plek neer te zetten waar hij niet mag staan? Dat lijkt mij niet.

Wat een rechtvaardiger oplossing geweest zou zijn is de auto op een plek neer te zetten en, als daarvoor betaald dient te worden, deze kosten voor te leggen bij het verhuurbedrijf omdat deze geen plek heeft vrijgehouden.

En als de auto, die op de gereserveerde plek stond, daar niet mocht staan, dan had de verhuurder deze toch weg kunnen laten slepen?

Ik zie geen enkele rechtvaardiging om de huurauto dan maar op een plek neer te zetten waar niet mag staan.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:

Ik zie geen enkele rechtvaardiging om de huurauto dan maar op een plek neer te zetten waar niet mag staan.

Ik zit met dit stukje in mijn maag;

bazzdaciple schreef:
De auto is neergezet op een plek waarvan ik uiteraard dacht dat er geparkeerd mocht worden. Sterker (bleek later) er MOCHT ook geparkeerd worden, tot de volgende ochtend. Van 7 tot 9 mocht in het gebied niet stilgestaan worden.

gecombineerd met dit;

Quote:
zoals dit is voorgeschreven in de regelementen, bel om een andere parkeerplaats door te geven.

Als TS daadwerkelijk iemand van het verhuurbedrijf aan de lijn heeft gehad is het naar mijn mening de schuld van het verhuurbedrijf, op het moment dat TS de auto inleverde was de parkeerplek wel vrij en mocht die gewoon gebruikt worden pas nadat het voertuig daadwerkelijk is ingeleverd is het parkeerverbod in werking getreden.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er van uitgaande dat degene er bij heeft vermeld dat deze verbodsbepaling daar van toepassing was neem ik aan?

Nergens verteld TS dat hij heeft overlegd met de verhuurder over een plek, althans minimaal heeft gemeld dat er een bepaalde restrictie van kracht was op die plek.

EDIT: correctie, ik zie dat TS wel heeft overlegd met de verhuurder. Dan is wel nog van belang wat er precies is overlegd.

Laatst aangepast door pacta sunt servanda op ma 07 dec 2009 15:50, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt nu wel interessant of en hoe dit contractueel is geregeld.

Als er niets zou zijn geregeld, en TS heeft gedaan wat redelijkerwijs van hem kon worden verwacht (wat ik niet kan beoordelen zonder alle details te kennen), dan zou je kunnen stellen dat dit geen toerekenbare wanprestatie was.

De administratiekosten lijken me ook wel aan de hoge kant. Of er BTW kan (moet) worden gerekend weet ik niet.

Ik vind het wat merkwaardig dat je zou mogen parkeren van 9 tot 7, maar dat er van 7 tot 9 wordt weggesleept. Wegslepen zou toch alleen mogen gebeuren als daar een goede reden voor is zoals gevaar of ernstige hinder. Dit lijkt zich niet goed met elkaar te rijmen (maar natuurlijk ken ik de situatie ter plekke niet).

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 20:17    Onderwerp: Re: Kosten wegslepen huurauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

bazzdaciple schreef:
Wat zijn mijn rechten?
lijkt mij hier een weinig passende vraag.
Beter is misschien: 'Wat zijn mijn plichten'? resp. 'Moet ik betalen', resp. 'Moet ik alles betalen'?, etc.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 20:28    Onderwerp: Re: Kosten wegslepen huurauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
zich vooraf te vrijwaren van het betalen van boetes veroorzaakt door de huurder.
TS heeft m.i. met een goed verhaal een goede kans, dat de kantonrechter helemaal niet vindt, dat de boete (uitsluitend) 'door hem veroorzaakt' werd.

bazzdaciple schreef:
Wat zijn mijn rechten?
Beter was misschien geweest te vragen: 'Wat zijn mijn plichten', resp. 'Moet ik betalen', resp. 'Moet ik alles betalen'.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds