Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 19:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrentiebeding bij detachering
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arlijne

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 14:30    Onderwerp: Concurrentiebeding bij detachering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben momenteel vanuit een consultancy bureau gedetacheerd bij een andere organisatie. In de algemene voorwaarden die zijn bijgevoegd bij mijn detacheringscontract staat vermeld dat het bedrijf waar ik gedetacheerd ben mij niet mag aannemen binnen een jaar na beeindigen van mijn detacheringscontract.

Nu is er bij het bedrijf waar ik gedetacheerd ben een vacature vrijgekomen bij een andere afdeling als waar ik momenteel werk en ook met een andere werkinhoud. Ik zou graag op deze vacature solliciteren, maar weet niet of m'n huidige werkgever me dit onmogelijk kan maken.

Wat zijn de problemen waar ik tegenaan kan lopen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is afhankelijk van het exacte beding in de arbeidsovereenkomst. Ik weet wel, dat voor het Millennium veel ICT-ers werden opgeleid via een detacheringsbureau en na een aantal maanden werk eventueel bij de opdrachtgever in dienst mochten treden tegen een vastgesteld fee om op die manier de geinvesteerde opleiding mede terug te kunnen verdienen. De gedetacheerde kon uiteraard niet zelf bij de opdrachtgever in dienst treden om dit "behoorlijke" fee mis te lopen.
arlijne

Leeftijd: 55

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voorbeeld dat je geeft is voor mij niet van toepassing. Ik ben vanuit een ingenieursbureau gedetacheerd bij de overheid. Er is geen sprake van dat m'n mogelijke nieuwe werkgever voordeel zou hebben van kennis die ik heb opgedaan bij m'n huidige werkgever of investeringen die m'n huidige werkgever in me heeft gedaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag je je af of de clausule rechtsgeldig is? (Antwoord: zeer waarschijnlijk wel.)

Of vraag je je af of jouw situatie onder de clausule valt (nu het om een andere afdeling gaat en om ander werk)?

De (rijks)overheid is een nogal grote werkgever. Als je nu bij het ene ministerie werkt, en terecht kunt bij een ander ministerie, dan zou het me verbazen als je werkgever daar een stokje voor kan steken. Maar als het gaat om verschillende afdelingen van hetzelfde "overheidsbedrijf" (waar ik geen definitie van zal proberen te geven), dan moet je denk ik oppassen.

De eenvoudigste manier om zekerheid te krijgen is de situatie voorleggen aan je huidige werkgever.

De volledige tekst van de clausule kan ook helpen.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afhankelijk van de situatie (gaat het bijvoorbeeld om een functie bij een andere directie van RWS dan is het een andere situatie dan wanneer het gaat om de functie van de ene andere ambtenaar in de kleinste gemeente van Nederland) lijkt het mij dat als je de functie krijgt je werkgever problemen maakt, je goede kans maakt in kort geding het beding van tafel te krijgen.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK: omdat het gaat om werk met een andere inhoud?
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
@StevenK: omdat het gaat om werk met een andere inhoud?

Om het geheel: de rechter weegt het belang dat de werkgever probeert te beschermen met het concurrentiebeding af tegen de belangen van de werkgever. Als het onwaarschijnlijk is dat de werkgever werknemer op deze nieuwe functie zou kunnen detacheren, dan is dat goede grond om het beding - voor deze functie - terzijde te stellen.

Daarbij wordt dan tevens meegewogen of er sprake is van een positieverbetering voor werknemer.
Bekijk de homepage
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste een vraag over de detacheringsovereenkomst: Tussen welke partijen is die overeenkomst gesloten? Het komt regelmatig voor dat het niet zozeer om een concurrentiebeding gaat, maar dat het een afspraak is tussen inlener en uitlener. Het gaat dan dus tussen de overheid en jouw detacheringsbureau. Het probleem is in dat geval niet voor jou!

Hoe het overigens ook zij, het volgende. Wij hebben ook wel eens van doen met detacheringsbureaus die een fee willen hebben indien wij iemand willen overnemen, terwijl wij veel zaken doen met zo'n bureau.

Eigenlijk werkt het in alle gevallen zo dat het bureau zijn voornemen tot procedures wel staakt indien er meegedeeld wordt dat er dan geen gebruik meer wordt gemaakt van de overige diensten. Wellicht maakt jouw nieuwe werkgever ook regelmatig gebruik van jouw oude werkgever en is hij bereid om eens op deze wijze duidelijk te maken wat de wensen zijn. Het werkt niet altijd, maar je weet het nooit...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds