Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 22:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Negeren ambtelijk bevel politie en boete: altijd strafblad?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TomTomNL

TomTomNL

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 10:54    Onderwerp: Negeren ambtelijk bevel politie en boete: altijd strafblad? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriend van mij negeerde zaterdagavond een bevel van de politie zich uit de stad te verwijderen. Hij is daarop meegenomen naar het bureau, waar hij een aantal uren is vastgehouden. Hij zei zelf dat ze een boete naar hem zouden sturen en dat hij geen strafblad heeft gekregen.

Mij lijkt dit een overtreding van artikel 184 Sr, wat een misdrijf is. Dan krijg je toch altijd een strafblad?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. Dan kan er ook geen sprake zijn van overtreding van art. 184 Sr.

Waarom werd het bevel gegeven? Was er een gebiedsontzegging van kracht?

Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen.

Ook niet op grond van een noodverordening van de burgemeester ex 175 of 176 gemeentewet?

(Vaak word bij de rechter natuurlijk gezegd dat het gebied waarvoor dit verbod van kracht was niet duidelijk genoeg omschreven was)
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sander_fl schreef:
Quote:
De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen.

Ook niet op grond van een noodverordening van de burgemeester ex 175 of 176 gemeentewet?

Volgens mij ook dan niet. De politie mag wel optreden om nakoming van zo'n noodverordening af te dwingen, maar voor zover de politie dat probeert door het geven van een "bevel" levert het niet voldoen aan dat bevel geen overtreding van art. 184 Sr op. Zie dit bericht.

Hmmm, misschien levert het opzettelijk niet voldoen aan een bevel ex art. 175 Gemeentewet van de burgemeester wél overtreding van art. 184 Sr op? Maar dan gaat het over een bevel van de burgemeester, niet over een bevel van een agent.

(Overigens betwijfel ik dat art. 175 of 176 Gemeentewet in het geval van TomTomNL's vriend een rol spelen, al weet ik dat natuurlijk niet zeker, maar dat hoeft natuurlijk niet in de weg te staan aan een discussie.)

TomTomNL

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. Dan kan er ook geen sprake zijn van overtreding van art. 184 Sr.

Waarom werd het bevel gegeven? Was er een gebiedsontzegging van kracht?

Mijn excuses voor de late reactie, ik was een aantal dagen van huis.

Ik weet niets van een gebiedsontzegging. Hij stond op de ramen te bonken van een café omdat hij niet meer na binnen mocht (het was na 2en). De agent zei dat ie naar huis moest gaan. Hij weigerde dit te doen en na 10 minuten namen ze em hem mee. Tegen mij zei hij dat ze hem een boete zouden geven voor het weigeren van da bevel. Hij zou de boete later thuisgestuurd krijgen. Hij wist de hoogte ook nog niet.

Misschien is het afgedaan met een strafbeschikking?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat hij die strafbeschikking moet aanvechten of, in het geval van een transactievoorstel, deze zaak moet laten voorkomen. Tenminste, voor zover het gaat om een beweerde overtreding van art. 184 Sr. Daar lijkt me namelijk geen sprake van, gelet op de jurisprudentie genoemd in de draad die ik aanhaalde. De politie was niet bevoegd om dit bevel te geven, dus het negeren van het bevel is geen overtreding van art. 184 Sr.

Als hij wordt beboet wegens verstoring van de nachtrust is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan hij de boete maar beter betalen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds