|
Auteur |
Bericht |
TomTomNL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 10:54 Onderwerp: Negeren ambtelijk bevel politie en boete: altijd strafblad? |
|
|
Een vriend van mij negeerde zaterdagavond een bevel van de politie zich uit de stad te verwijderen. Hij is daarop meegenomen naar het bureau, waar hij een aantal uren is vastgehouden. Hij zei zelf dat ze een boete naar hem zouden sturen en dat hij geen strafblad heeft gekregen.
Mij lijkt dit een overtreding van artikel 184 Sr, wat een misdrijf is. Dan krijg je toch altijd een strafblad? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 12:48 Onderwerp: |
|
|
De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. Dan kan er ook geen sprake zijn van overtreding van art. 184 Sr.
Waarom werd het bevel gegeven? Was er een gebiedsontzegging van kracht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sander_fl
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 13:02 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. |
Ook niet op grond van een noodverordening van de burgemeester ex 175 of 176 gemeentewet?
(Vaak word bij de rechter natuurlijk gezegd dat het gebied waarvoor dit verbod van kracht was niet duidelijk genoeg omschreven was) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 16:40 Onderwerp: |
|
|
sander_fl schreef: | Quote: | De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. |
Ook niet op grond van een noodverordening van de burgemeester ex 175 of 176 gemeentewet? |
Volgens mij ook dan niet. De politie mag wel optreden om nakoming van zo'n noodverordening af te dwingen, maar voor zover de politie dat probeert door het geven van een "bevel" levert het niet voldoen aan dat bevel geen overtreding van art. 184 Sr op. Zie dit bericht.
Hmmm, misschien levert het opzettelijk niet voldoen aan een bevel ex art. 175 Gemeentewet van de burgemeester wél overtreding van art. 184 Sr op? Maar dan gaat het over een bevel van de burgemeester, niet over een bevel van een agent.
(Overigens betwijfel ik dat art. 175 of 176 Gemeentewet in het geval van TomTomNL's vriend een rol spelen, al weet ik dat natuurlijk niet zeker, maar dat hoeft natuurlijk niet in de weg te staan aan een discussie.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
TomTomNL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 23 nov 2009 20:22 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De politie is niet bevoegd om iemand te bevelen zich uit de stad te verwijderen. Dan kan er ook geen sprake zijn van overtreding van art. 184 Sr.
Waarom werd het bevel gegeven? Was er een gebiedsontzegging van kracht? |
Mijn excuses voor de late reactie, ik was een aantal dagen van huis.
Ik weet niets van een gebiedsontzegging. Hij stond op de ramen te bonken van een café omdat hij niet meer na binnen mocht (het was na 2en). De agent zei dat ie naar huis moest gaan. Hij weigerde dit te doen en na 10 minuten namen ze em hem mee. Tegen mij zei hij dat ze hem een boete zouden geven voor het weigeren van da bevel. Hij zou de boete later thuisgestuurd krijgen. Hij wist de hoogte ook nog niet.
Misschien is het afgedaan met een strafbeschikking? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 24 nov 2009 17:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat hij die strafbeschikking moet aanvechten of, in het geval van een transactievoorstel, deze zaak moet laten voorkomen. Tenminste, voor zover het gaat om een beweerde overtreding van art. 184 Sr. Daar lijkt me namelijk geen sprake van, gelet op de jurisprudentie genoemd in de draad die ik aanhaalde. De politie was niet bevoegd om dit bevel te geven, dus het negeren van het bevel is geen overtreding van art. 184 Sr.
Als hij wordt beboet wegens verstoring van de nachtrust is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan hij de boete maar beter betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|