Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 0:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

iao vs cao bij bedrijfsovername
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 19 nov 2009 0:30    Onderwerp: iao vs cao bij bedrijfsovername Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen huiswerkopdracht:

Het beursgenoteerde ICT-bedrijf Network wordt overgenomen door een ander (groter) beursgenoteerd bedrijf, Telco. Beide bedrijven hebben vestigingen in de hele wereld met lokale rechtspersonen.

Werknemer Jansen is in dienst van Network BV, de nederlandse rechtspersoon van het overgenomen Network. Telco wil het arbeidscontract van werknemer Jansen "verhuizen" naar de nederlandse rechtspersoon van Telco, Telco BV omdat Network BV wordt opgeheven.

Kunnen we hier spreken van "overgang van Onderneming"?

Telco BV heeft een ondernemings-CAO die niet verbindend is verklaard. Wanneer werknemer Jansen onder deze CAO zou komen te vallen zou dat zijn arbeidsvoorwaarden aanzienlijk verslechteren. Mag Telco BV Jansen dwingen om een nieuw arbeidscontract met slechtere arbeidsvoorwaarden te ondertekenen? Ik denk zelf van niet, maar kan zo 1 2 3 geen jurisprudentie vinden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand met een hint? Smile
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 23:42    Onderwerp: Re: iao vs cao bij bedrijfsovername Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
Kunnen we hier spreken van "overgang van Onderneming"?

Daar lijkt het wel op, en het "verhuizen" van de arbeidsovereenkomst gaat dan van rechtswege. Daarvoor hoeft Telco niets te "willen".

Quote:
Telco BV heeft een ondernemings-CAO die niet verbindend is verklaard.

Niet algemeen verbindend is verklaard. Niet verbindend klinkt alsof de rechter heeft uitgesproken dat de CAO ongeldig is.

Quote:
Wanneer werknemer Jansen onder deze CAO zou komen te vallen zou dat zijn arbeidsvoorwaarden aanzienlijk verslechteren. Mag Telco BV Jansen dwingen om een nieuw arbeidscontract met slechtere arbeidsvoorwaarden te ondertekenen? Ik denk zelf van niet, maar kan zo 1 2 3 geen jurisprudentie vinden...

Jansen hoeft niets te tekenen. De vraag lijkt mij te zijn in hoeverre de oude CAO van toepassing is op de arbeidsverhouding Jansen-Telco.

Mocht er om één of andere reden geen sprake zijn van "overgang van onderneming", maar wordt Jansen een nieuwe arbeidsovereenkomst met Telco aangeboden, dan zal de oude CAO natuurlijk niet van toepassing zijn op die nieuwe arbeidsovereenkomst. Die nieuwe arbeidsovereenkomst kan dan ook slechtere arbeidsvoorwaarden bevatten dan de oude. Het is aan Jansen om te bepalen of hij tekent of niet. Tekent hij niet, dan zal Network BV moeten proberen hem te ontslaan.

Terug naar jouw vraag: heb je Google wel geprobeerd? Ik vind direct: Overgang van Onderneming:
FNV schreef:
Wanneer er bij een overgang van onderneming gesproken wordt over de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden van de overgaande werknemers, is hun positie in de onderhandelingen thans veel sterker.

De oude arbeidsvoorwaarden die gelden vanuit de arbeidsovereenkomst en de arbeidsvoorwaarden die gelden op grond van een CAO gaan mee over naar de verkrijger en vervallen niet als er een nieuwe minimum-CAO voor de verkrijger gaat gelden.

Het is mij niet direct duidelijk waar het "thans" op slaat. Het verhaal komt uit 2006, en verwijst slechts naar een vonnis uit 1996 ("In 1996 al heeft de rechtbank in Amsterdam ...").

Als ik het goed begrijp geldt allereerst art. 14a Wet CAO:
art. 14a Wet CAO schreef:
1. Door de overgang van een onderneming, als bedoeld in artikel 662 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, gaan de rechten en verplichtingen welke op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming ten aanzien van daar werkzame werknemers voortvloeien uit bepalingen omtrent arbeidsvoorwaarden van een collectieve arbeidsovereenkomst waaraan hij gebonden is, van rechtswege over op de verkrijger van de onderneming.
2. De rechten en verplichtingen die ingevolge het eerste lid overgaan, eindigen op het tijdstip waarop de verkrijger ten aanzien van de arbeid, verricht door de in het eerste lid bedoelde werknemers, gebonden wordt aan een na de overgang van de onderneming tot stand gekomen collectieve arbeidsovereenkomst dan wel op het tijdstip waarop de verkrijger ten aanzien van die arbeid krachtens een na de overgang genomen besluit tot verbindendverklaring op grond van artikel 2 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht wordt bepalingen na te komen van een collectieve arbeidsovereenkomst. De rechten en verplichtingen eindigen voorts zodra de op het tijdstip van de overgang lopende geldingsduur van de collectieve arbeidsovereenkomst verstrijkt.
3. (...)

Het verhaal van de FNV lijkt een correctie te geven op lid 2: gunstigere voorwaarden van de oude CAO worden niet opzij gezet door minder gunstige minimumvoorwaarden van de nieuwe CAO. Het gaat hier dus om de bepalingen in de nieuwe CAO waarvan ten gunste van de werknemer mag worden afgeweken.

Of dit juist is vraag ik me af. Het zou m.i. moeten betekenen dat ook zonder overgang van onderneming oude CAO-voorwaarden blijven gelden als een nieuwe CAO minder gunstige minimumvoorwaarden bevat, en of dat zo is betwijfel ik. Nawerking lijkt me niet hetzelfde als "de CAO-voorwaarden zijn onderdeel van de individuele arbeidsovereenkomst".

Zie bijvoorbeeld deze redenering:
FNV schreef:
De voorwaarden van de CAO werken namelijk door in de individuele arbeidsovereenkomst, deze worden dus onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Op het moment dat de oude CAO afloopt, kun je geen beroep meer doen op de CAO zelf maar wel op de bepalingen die doorwerken in je arbeidsovereenkomst. Dit zijn de afspraken die gelden. Wordt er dan vervolgens een minimum CAO afgesloten dan mag daar ten gunste van de werknemer worden afgeweken, dus als er oude voorwaarden beter zijn dan de nieuwe CAO blijven deze gelden. Als er een standaard CAO wordt afgesloten dan mag voor de werknemers die hieraan gebonden zijn hiervan niet worden afgeweken. De standaard CAO gaat gelden en de oude betere voorwaarden worden op zij gezet. Wanneer de standaard CAO niet meer geldt, (bijvoorbeeld vervangen door een minimum CAO of na afloop AVV voor niet-leden van een vakbond) dan herleven de oude betere voorwaarden weer.

Volgens mij klopt dit gewoon niet. Neem bijvoorbeeld de laatste zin: waarom zouden de voorwaarden van die "standaard CAO" zelf geen onderdeel uitmaken van de individuele arbeidsovereenkomst, terwijl de CAO voorwaarden bedoeld in de eerste zin wel onderdeel uitmaken? De schrijver doet m.i. aan wishful thinking.

Hier is vast een hoop jurisprudentie over te vinden, maar vooralsnog zou ik uitgaan van art. 14a Wet CAO.
Wikipedia schreef:
Na de overname kunnen de arbeidsvoorwaarden wel wijzigen. Dat is met name het geval als na de overname een andere CAO van toepassing is: op de overgenomen werknemers blijft de oorspronkelijke CAO (van voor de overgang) van toepassing, totdat er een nieuwe CAO van kracht wordt die van toepassing is op de overgegane onderneming. Vanaf dat moment is die nieuwe CAO van toepassing op de overgenomen werknemers.

Over dat vonnis uit 1996: Botsende CAO's bij overgang van onderneming (2)
edit: de laatste zin van dit artikel bevestigt mijn verwerping van het standpunt van de FNV, dat na afloop van een "standaard CAO" bij de nieuwe werkgever opnieuw die oude CAO zou gelden. Die "standaard CAO" heeft evengoed nawerking.

sabri

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je input. Uiteraard heb ik me eerst sufgegoogled en heb ook de info van de FNV gelezen, naast een paar uurtjes op wetten.overheid.nl.

De oude werkgever had geen CAO en dus zijn er alleen individuele arbeidscontracten afgesloten. Weliswaar gebaseerd op een template, maar iedereen heeft z'n eigen arbeidsvoorwaarden onderhandeld. De nieuwe werkgever wil dit dus veranderen en alle werknemers onder de bedrijfscao laten vallen (die een stuk nadeliger is). Ik begrijp uit art. 14a Wet CAO inderdaad dat bij een nieuwe CAO de arbeidsvoorwaarden wel verslechterd kunnen worden?

De optie van ontslaan door Network BV zou betekenen dat dat voor rekening van de werkgever komt, als ik 7:665BW goed interpreteer.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, bij de oude werkgever was geen CAO van toepassing.

Ik vermoed dat de situatie dan vergelijkbaar is met de situatie waarop de laatste volzin van art. 14a lid 2 Wet CAO ziet, nl. de situatie waarin de geldingsduur van de oude CAO bijv. al op de eerste dag bij de nieuwe werkgever eindigt. Vanaf dat moment geldt de oude CAO niet meer, en lijkt uit art. 14a lid 2 Wet CAO te volgen dat de nieuwe CAO (voor zover er een reden is waarom de werknemer daaraan zou zijn gebonden) van toepassing is op de arbeidsovereenkomst van de werknemer.

sabri

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ah, bij de oude werkgever was geen CAO van toepassing.

Ik vermoed dat de situatie dan vergelijkbaar is met de situatie waarop de laatste volzin van art. 14a lid 2 Wet CAO ziet, nl. de situatie waarin de geldingsduur van de oude CAO bijv. al op de eerste dag bij de nieuwe werkgever eindigt. Vanaf dat moment geldt de oude CAO niet meer, en lijkt uit art. 14a lid 2 Wet CAO te volgen dat de nieuwe CAO (voor zover er een reden is waarom de werknemer daaraan zou zijn gebonden) van toepassing is op de arbeidsovereenkomst van de werknemer.

Hmm, dus als ik het goed begrijp zou door overname van de onderneming de arbeidsvoorwaarden van de niet-CAO gebonder werknemer onmiddellijk teniet worden gedaan door de CAO van de overnemende partij?

Ik moet toegeven dat ik weinig ruimte zie voor een andere interpretatie maar het komt zo raar over.. Dat kan bijna niet de bedoeling zijn geweest...
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er een reden is waarom de werknemer door die nieuwe CAO wordt gebonden. Als hij geen lid is van een bij die CAO aangesloten vakbond is dat niet vanzelf.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds