Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 13:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verplicht tot geven nieuw jaarcontract?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Denise85

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 22:19    Onderwerp: verplicht tot geven nieuw jaarcontract? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

ik had een contract gekregen voor een jaar van 1 december 2008 tot 30 november 2009.

maar omdat ik bij mijn ouder werkgever eerder weg kon, kon ik daar eerder beginnen op 10 november 2008.
Mijn werkgever heeft bij uwv aangegeven dat ik inderdaad ook tot 30 november in dienst ben maar daarna niet meer hoef terug te komen.

uiteindelijk komt het er op neer dat ik dus langer dan een jaar in dienst ben geweest, heb ik dan niet recht op nieuw jaar contract?

ook heeft me werkgever me maar tot de 10e november 2009 uitbetaald en weigerd het geld van de 11e tot de 30e november over te maken. terwijl ik hier toch recht op zou moeten hebben?

weten jullie wat ik kan doen? en waar ik recht op heb?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is er rond 10 november 2008 afgesproken? Dat het jaarcontract van 10 november 2008 tot 10 november 2009 zou lopen? Of dat de einddatum 1 december 2009 zou blijven?

Ik neem aan dat je contract niet is aangepast. Wat staat er letterlijk in je contract: voor een jaar, of tot en met 30 november 2009?

Heb je na 10 november 2009 nog werkzaamheden verricht?

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik was op 10 november 2008 begonnen mijn contract is niet opnieuw aangepast en de einddatum is gewoon 30 november 2009 gebleven. en ben dus langer in dienst dan een jaar

ik was met zwangerschapsverlof en deze liep tot 28 november waarop ik 30 november weer zou moeten beginnen, mijn werkgever berichte mij in een email dat ik die 30 november niet meer welkom was.

ik heb dus geen kans gehad om nog verdere diensten te verrichten, maar alsnog ben ik wel langer dan een jaar in dienst
bona fides

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat het contract is blijven lopen tot en met 30 november 2009. Op die datum is het dienstverband van rechtswege geëindigd. Je hebt dan recht op loon tot en met 30 november 2009.

Het alternatief is dat het contract liep tot of tot en met 10 november 2009. Ik begrijp dat je na die dag geen werkzaamheden meer hebt verricht. Het contract is dan van rechtswege geëindigd op 10 november 2009. Dan heb je dus slechts tot of tot en met 10 november 2009 recht op loon.

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

omdat ik begonnen ben op 10 november 2008 hoorde mijn contract ook op 10 november 2009 te eindigen.

maar mijn contract was nooit aangepast en bleef gewoon op 30 november 2009 staan.

ook mijn werkgever heeft deze datum gewoon aangehouden.
Ook moest mijn werkgever aangeven bij het uwv wanneer mijn datum uit dienst was ook hier heeft hij aangegeven dat de dat datum 30 november 2009 zou zijn.

waardoor het er dus op neer komt dat ik alsnog langer in dienst ben, dat ik met verlof was en daarom geen werkzaamheden kon uitvoeren zou niet moeten uitmaken lijkt mij toch?

als mijn werkgever aan het uwv gewoon had aangegeven dat ik uit dienst zou gaan na een jaar en dus op 10 november 2009 dan had vanaf dan gewoon een uitkering in kunnen gaan (ondanks mijn zwangerschapsverlof)

Uiteindelijk komt het er op neer dat mijn werkgever dus zelf degene is geweest die er voor heeft gezorgt dat ik langer dan een jaar in dienst was.

dan lijkt mij dat ik recht heb op een nieuw contract toch? anders zou het erop neerkomen dat ik gewoon 3 weken niet uitbetaald krijg, dat zou toch raar zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denise85 schreef:
Ook moest mijn werkgever aangeven bij het uwv wanneer mijn datum uit dienst was ook hier heeft hij aangegeven dat de dat datum 30 november 2009 zou zijn.

Waarom moest je werkgever dat aangeven? Het lijkt me dat jij moet aangeven per wanneer je geen werk meer hebt?

Verder zou het wel netjes zijn geweest als je werkgever uiterlijk 10 november al had aangegeven dat je contract niet verlengd zou worden, maar je had ook zelf kunnen informeren.

Quote:
Uiteindelijk komt het er op neer dat mijn werkgever dus zelf degene is geweest die er voor heeft gezorgt dat ik langer dan een jaar in dienst was.

dan lijkt mij dat ik recht heb op een nieuw contract toch? anders zou het erop neerkomen dat ik gewoon 3 weken niet uitbetaald krijg, dat zou toch raar zijn?

Het lijkt me niet dat het dienstverband zonder tegenspraak "is voortgezet" in de zin van art. 7:668 lid 1 BW. Er zijn immers geen werkzaamheden meer verricht. Van stilzwijgende verlenging van de arbeidsovereenkomst lijkt me daarom geen sprake. De vraag is alleen of het dienstverband nu op 10 november of op 30 november is geëindigd. Dat hangt af van wat er rond 10 november 2008 hierover is afgesproken, en die afspraak lijkt niet heel duidelijk te zijn. Of de arbeidsovereenkomst duurde precies 1 jaar, dus tot of tot en met 10 november 2009, of het einde van de arbeidsovereenkomst bleef 30 november 2009, zodat de duur van het dienstverband een paar weken langer dan 1 jaar was. Je hebt recht op salaris over de duur van het dienstverband. Vanaf het einde van het dienstverband kun je recht hebben op een uitkering.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege op de datum zoals dat in het contract is aangegeven. Een dergelijk contract kan afgesloten voor elke willekeurige tijdsperiode, dus ook 1 jaar en drie weken.

Indien in jouw contract 30 november 2009 expliciet als einddatum staat, dan loopt jouw contract ook af op 30 november 2009. In dat geval heb je ook gewoon recht op salaris tot en met 30 november 2009. Sprake van een stilzwijgende voortzetting kan er niet zijn, de werkgever heeft namelijk zelfs aangegeven dat jij niet meer hoeft te komen werken.

Indien er niet expliciet in jouw contract staat dat 30 november de einddatum is, maar juist dat het contract zal gelden voor één jaar, zijn de zaken anders. Er is dan niet sprake van een salarisbetalingsverplichting op grond van het contract, maar wellicht is er sprake van een voortgezet dienstverband. Ik acht die kans echter zeer klein.

Argumenten pro zouden in ieder geval zijn dat je niets hebt gehoord rond 10 november 2009 over einde contract en dat de werkgever (zoals ik uit het stuk opmaak) ook geen ziek uit dienst melding heeft gedaan bij het UWV. Zoals gezegd betwijfel ik of dat voldoende is om te voldoen aan "zonder tegenspraak".
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Argumenten pro zouden in ieder geval zijn dat je niets hebt gehoord rond 10 november 2009 over einde contract en dat de werkgever (zoals ik uit het stuk opmaak) ook geen ziek uit dienst melding heeft gedaan bij het UWV. Zoals gezegd betwijfel ik of dat voldoende is om te voldoen aan "zonder tegenspraak".

Het lijkt me vooral niet voldoende voor "voortzetting". Het lijkt me dat daarvoor feitelijke werkzaamheden zijn vereist. De arbeidsovereenkomst eindigt immers van rechtswege, dus dat hier niets over is gezegd maakt niet uit; niet vertellen dat de overeenkomst niet wordt verlengd levert geen "voortzetting" op.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds