|
|
| Auteur |
Bericht |
ikkie
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 10:46 Onderwerp: computervredebreuk na onrechtmatig gebruik wachtwoord |
|
|
Mijn man is vorig jaar weggegaan bij zijn baas om een eigen bedrijf te beginnen, wat erg goed loopt. Zijn ex-baas kan dit niet verkroppen en heeft gezocht naar alle mogelijkheden om hem te benadelen, oa een concurentiebeding. Helaas is mijn man niet zo slim geweest en heeft een wachtwoord wat hij tijdens zijn werk voor de baas mocht gebruikt na zijn ontslag nog regelmatig gebruikt. Het gaat hier alleen om kijken op een site van een groothandel. Hij heeft niets gedaan om zijn ex-baas te benadelen puur alleen gekeken. Nou kreeg hij gister een brief dat zijn ex-baas aangifte heeft gedaan voor computervredebreuk.
Waar kunnen wij nu op rekenen?? Is dit werkelijk een zwaar misdrijf of heeft zijn ex-baas dit zwaar overtrokken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
ikkie |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 11:55 Onderwerp: |
|
|
Goed om hierbij te beseffen is het volgende, namelijk dat de computer waarop binnengedringen is, niet de computer van de baas is, maar van de groothandel. De ex-baas kan er echter wel aangifte van doen.
Computervredbreuk is strafbaar gesteld in artikel 138a wetboek van strafrecht (Sr). De maximumstraf is 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete uit de vierde categorie. Een werkstraf zou echter het meest voor de handliggend zijn indien het tot een veroordeling zou komen. Zie bijvoorbeeld: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BG1510
In genoemde zaak ging het echter om een journalist die gebruik kon maken van nog niet gepubliceerde artikelen van een grote uitgever, niet geheel vergelijkbaar met de omstandigheid dat je naar actuele prijzen van een groothandel kan kijken.
Toch is het niet iets om te negeren en heeft je partner zich iets op de hals gehaald. Ik raad aan om toch professionele hulp, in de vorm van een raadsman (advocaat), in te schakelen. Een veroordeling, misschien zonder strafoplegging, maar toch, is niet ongebruikelijk! |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 06 dec 2009 11:29 Onderwerp: |
|
|
Mja, volgens mij kun je er nog wel over discussiëren of hier werkelijk sprake is van computervredebreuk en de verwijtbaarheid van e.e.a., maar misschien kijk ik te veel door de civielrechtelijke bril.
Is dat wachtwoord een algemeen wachtwoord voor de medewerkers van het bedrijf waar man voorheen werkte? Of is het persoonsgebonden?
In wezen is het hier een derde die de aangifte doet. De vraag is of de groothandel zelf er een probleem mee heeft dat dit gebeurd is. Misschien vindt die het wel heel vervelend als het tot een strafzaak komt.
Ik zou het maar even rustig afwachten. Mochten jullie iets horen van het OM, dan kun je altijd nog richting een advocaat. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 6:35 Onderwerp: |
|
|
De ex-werkgever moet toch op een bepaalde manier er achter gekomen zijn dat dit wachtwoord nog gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij:
1. een klacht door de groothandel wegens een onbekend IP=adres gekoppeld aan het wachtwoord.
2. er is met de combinatie wachtwoord en onbekend IP-adres een bestelling gedaan en bij de ex-werkgever afgeleverd of navraag gedaan.
Als het een algemeen wachtwoord was, dan had hij deze echt niet gebruikt mogen worden, echter alleen kijken schaadt niemand, is het een persoonlijk wachtwoord dan had de groothandel ook de mogelijkheid het wachtwoord te blokkeren.
Kortom, ik heb het idee dat niet het volledige verhaal wordt verteld waardoor het nog alle kanten op kan gaan. |
|
|
|
|
 |
ikkie
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties en nadenken erover.
De ex-baas heeft om een reactie gevraagd van mijn man voor zijn foute gedrag. Hij heeft gezegd het te doen uit nieuwsgierigheid en had niet verwacht dat het iemand zou schade. De werkgever zou kijken wat hij met deze reactie zou doen, wel of niet vervolgen.
Bij ons heerst ook de vraag hoe ze erachter zijn gekomen. Hij heeft nooit iets besteld, enkelt gekeken. Hij heeft zelf ook een inlogcode voor deze groothandel alleen is af en toe kijken wat je ex-baas besteld schijnbaar interessant. Zijn ex-baas heeft 3 codes en 1 daarvan was voor mijn man. Tja, ik denk had hij ze maar moeten veranderen hoor toen mijn man de zaak verliet. We zijn nog geen stap verder. Vandaag heeft mijn man een gesprek met de groothandel hierover en verder is het afwachten. Nog tips over wat wel te zeggen of wat juist niet en wat te vragen?? |
|
|
|
|
 |
|
|